Ik vroeg mij af: Mag je je kinderen een dubbele achternaam geven? Papa Jansen en mama de Vries krijgen een kindje: Marietje Jansen - de Vries. Wie heeft haar kindje(s) 2 achternamen gegeven? (Mijn partner en ik willen dit graag doen, maar dan moet het wel mogelijk zijn )
Achternaam kind kiezen | Aangifte geboorte en naamskeuze kind | Rijksoverheid.nl Volgens mij kan het dus niet.
Ow .. maar hoe hebben Fatima Moreira de Melo en Yolanthe Cabau Van Kasbergen dat dan gedaan? Of hebben die gewoon hele lange achternamen?
In B is daar pas het een en ander rond te doen geweest dat ze automatisch een dubbele achternaam kregen. Denk dat de ouders het nu vrij mogen kiezen. Zou je eens moeten opzoeken voor Frankrijk...
Ouders kunnen achternaam kind vrij kiezen - Nieuws - Federale Overheidsdienst Justitie Als we de West-Europese kaart bekijken, zien we dat België voortaan een van de landen is met de meeste keuzevrijheid. Enkel Luxemburg, Griekenland en Frankrijk laten ook de drie opties toe: naam van de vader, naam van de moeder of de dubbele naam.
Onze kinderen hebben wel allebei onze achternamen. Ik ben er erg blij mee , al merk ik wel dat het érg verwarrend is bij veel instanties (scholen, ziekenhuis enz.)
De kinderen van mijn dochter hebben dit ook, maar die zijn idd niet in Nederland geboren. Met haar tweede zorgde het tevens voor enorm veel moeilijkheden. Uiteindelijk wel toestemming gekregen, omdat ze beide dezelfde achternaam moeten hebben, maar officieel mag het dus niet.
idd..Yolanthe is in spanje geboren en Fatima Moreira de Melo haar vader is Portugees en had dus waarschijnlijk een dubbele naam gekregen toen hij was geboren... ''In Zuiderse landen als Portugal en Spanje wordt de dubbele naam gegeven, waarbij in Portugal de volgorde (eerst vader of eerst moeder) vrij kan beslist worden. In Spanje is de traditie dat het eerste deel van de naam van de vader wordt gevolgd door het eerste deel van de naam van de moeder.''
Helaas mag het tegenwoordig niet meer. Vroeger wel, ik heb zelf ook de naam van beide ouders en ben in Nederland geboren.
Waarom heeft dat voor problemen gezorgd dan? Ik ben oprecht geïnteresseerd, want ik wil het niet onnodig moeilijk maken voor mijn toekomstige kinderen
Ik heb nooit problemen ermee gehad hoor bij instanties. Alleen dat ik, nu ik ook getrouwd ben, een erg lange achternaam heb
Als bijvoorbeeld de naam is "Anna Bakker Slager", dan denkt men vaak dat Bakker de 2e voornaam is. Ook bij het zoeken in het systeem wordt de achternaam vaak niet gevonden omdat niet precies ingetypt wordt hoe de achternaam verwerkt is. Dus met of zonder verbindingsstrepje, enz. Bij een wachtkamer worden beide achternamen willekeurig door elkaar gebruikt. Niet echt onoverkomelijk allemaal, maar we staan regelmatig ergens 10 minuten waar een gewone meneer De Vries in 10 seconden klaar is.