Stress is niet goed in een zwangerschap maar hoe kom je ervan af? Een jaar geleden heb ik een beginnende burn out gehad. Het ging redelijk goed, had nog wel af en toe een lichte paniekaanval maar had ze onder controle. Nou ben ik er vandaag op het werk achtergekomen dat ik heel veel min uren heb gemaakt. Dat er min uren waren was al bekend. Ik werk in de thuiszorg tot juni dan ben ik klaar met mijn opleiding en krijg ik een vaste werkplek. Nou is het heel erg rustig in de thuiszorg en komt niemand aan z'n uren. Ik heb al herhaaldelijk aangegeven dat ik minuren draai maar er is niks aan te doen. Vandaag ben ik wederom met de teamleider in gesprek gegaan en ze vind het toch wel erg hoog, 60 minuren in 3 maanden. Ze ziet graag dat ik twee weken vakantieuren inlever voor mijn minuren en dan wil ze met de planner kijken of er iets te doen is zodat ik aan m'n uren ga komen. Nou heb ik zitten kijken om twee weken in te leveren en dan zou ik nog 6 minuren hebben staan. Maar dan bouw ik ook meteen nieuwe minuren op omdat ik deze week en volgende week al niet aan mijn uren kom. Ik werk bijna5-6 dagen in de week en nog haal ik mijn uren niet. Ik vind het zonde om dan mijn vakantie uren in te leveren om dan weer in de min te komen. Aangezien ik in mijn eerste leerjaar ook heb geworsteld met minuren weg werken en ik zie dat er niet meer uren gemaakt kunnen worden dan ik doe zie ik het somber in. Ik zit me alweer de hele dag te stressen over hoe dit opgelost moet worden. Iemand tips??
Stress is idd niet goed. Als je structureel niet genoeg uren kunt draaien, kan je contract dan niet naar beneden bij worden gesteld? En anders toch eisen dat je het aantal uren volgens je contract kunt draaien? Het is toch gek dat je niet voldoende ingepland wordt en daardoor minuren krijgt en dat jij daardoor problemen krijgt?
Ik werk ook in de thuiszorg en niet jij maar hun zijn verantwoordelijk dat jij je uren kunt maken vooral als je het al aangegeven hebt. Zeker geen vakantie uren inleveren want deze zijn er als het jou uitkomt en niet wanneer het hun uitkomt. Succes. . Groetjes Mariska
Dat mogen ze echt niet van je vragen hoor! Zeker niet je vakantie daarvoor in gaan leveren! Snap dat je in een lastige positie zit, maar dat weten zij ook en ze maken er nu dus gebruik van. Ben je al lid van een vakbond? Anders zou ik die zeker eens bellen. Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van jou werkgever dat je aan je uren komt. Daarbij verwachten ze natuurlijk wel dat jij daar ook je best voor doet, maar vakantie inleveren hoort daar zeker niet bij! Snap dat het je stress geeft.. Succes en je niet zomaar laten kennen hoor!
Contract naar beneden laten bijstellen is financieel geen optie, vooral nu met nog een kindje op komst niet. Vakbond ben ik nog geen lid van maar ga ik zeker uitzoeken. Zelf vind ik dat ik mijn best doe voor mijn uren maar op werk zeggen ze dan rustig werk maar dubbele diensten of pak openstaande diensten. 5-6 dagen werken in een week vind ik genoeg ook al zijn het maar een paar uurtjes. Dubbele diensten gaat me nu niet lukken, ben zo ontzettend moe van de zwangerschap dat ik blij ben als ik Savonds in bed lig. Vakantieuren inzetten heeft zeker niet mijn voorkeur en als ik zie dat ik dan meteen weer minuren opbouw al helemaal niet want dan is het net dweilen met de kraan open.
Is het misschien een optie om voorlopig deels in de ziektewet te gaan ivm je zwangerschap? Dit omdat je het nu echt niet af kunt om dubbele diensten te draaien. Je werkgever ondervindt hier geen nadelen van aangezien het dan zwangerschaps gerelateerd is, dat gaat via het uwv. Je gaat dan in elk geval niet verder de min in..? Misschien iets om eens te bespreken. En je vakantieuren inzetten is niet alleen dweilen met de kraan open, het mag ook echt niet. Laat je dat niet wijsmaken hoor!
Min uren ruilen voor vakantie? En dat terwijl jij er niks aan kunt doen? Julie hebben dus gewoon over formatie, daar moet naar gekeken worden... Ik zou mijn vakantie echt niet inruilen...
Belachelijk voorstel dit. Ziektewet is voor als je ziek bent. Kom op zeg, hier betalen we met z'n allen voor. En jij raadt iemand aan om daar misbruik van te maken... Djamilla, ik snap je zorgen, maar het is uiteindelijk het probleem van je werkgever. Je vakantiedagen zijn er niet om hun planningsprobleem op te lossen. Vakbond kan je helpen, maar als je daar geen goed bevoel bij hebt, kun je ook een rechtsbijstandsverzekering gebruiken. Zuur genoeg, want waar het heen gaat lijkt me of een kleiner contract of een contractbeeindiging, dus ik zou verder kijken bij andere zorginstellingen in de buurt. Maar de kans bestaat dat je dit ook moet doen als je die vakantie inlevert.
Ik vind het geen belachelijk voorstel van Ballerina. Als je je echt niet goed genoeg voelt om meer diensten te draaien of om de uren te werken die je conform je contract zou moeten werken dan heb je weinig keus lijkt me.
Bedankt Fiora! Het was inderdaad niet bedoeld om misbruik te maken, maar als je door je zwangerschap te beperkt bent om extra te werken ben je volgens mij in je recht om je voor die uren ziek te melden.. Als je ze wel gewoon kunt werken moet je je natuurlijk niet ziek melden, dat is inderdaad misbruik.
aangenaam ik heb ook ongeveer 52 min uren wordt er gek van maar ik weiger me vakantie hier voor in te leveren. ik doe mijn werk en ergens denk ik is het hun probleem als hun geen werk genoeg hebben mogen wij toch eigenlijk niet hiervoor opdraaien
K kan op dit moment niet naar een andere werkgever. Ik zit in het laatste stukje van mijn opleiding. Mijn werkgever heeft mij voor het laatste jaar in de thuiszorg geplaatst. Over 2 maanden ben ik klaar en krijg ik een vaste werkplek met mijn contracteren, ik heb baangarantie. Als ik eerder weg ga moet ik de opleiding terug betalen tenzij ze geen werkplek voor me hebben. Het gaat echt nog om 2 maanden en ik weet als ik nu vakuren inlever ik toch weer de min inga omdat het zo slecht zit in de thuiszorg op dit moment. Tis ook niet dat ik mijn uren niet kan werken, kan ik best alleen niet steeds gebroken diensten,.dat doen ze sowieso niet bij ons omdat er heel veel niet aan de uren komen. Ik ben inmiddels wel zover dat ik geen vakuren ga inleveren zonde van mijn uren. Zeker omdat ik dan weer nieuwe minuren opbouw. Ik heb ook gekeken voor ouderschapsverlof maar dan ga ik er 175 euro op achteruit in de maand en dat zien we niet zitten. Ik wil ook gewoon mijn uren werken.