Ik werk sinds 1 februari (toen 11 weken zwanger) bij een bedrijf voor seizoenswerk. Ik heb een 0-urencontract gekregen voor 10 maanden. Ik heb nog niet verteld dat ik zwanger ben en ben bang als ik dit vertel dat ik niet meer word opgeroepen om te komen werken. Het gaat om een baan van 16 tot 32 uur in de week waarbij je elke week opnieuw opgeroepen word om te komen. Als dit gebeurd heb ik dan eind juli nog wel recht op een zwangerschapsuitkering? Hiervoor heb ik bij het uitzendbureau gewerkt maar had ik maar 3 tot 6 uur in de week. Daarvoor had ik een baan voor 20 uur in de week daar was ik in juli 2015 begonnen met werken. Ik heb dus in totaal nu ongeveer 32 weken gewerkt. Daarvoor een half jaar thuis gezeten Ivm faillissement van mijn eigen zaak wat in februari 2015 de deuren heeft gesloten.
Beste mikolinie, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Als je door de werkgever niet meer wordt opgeroepen en je hebt urenverlies, dan kan je een WW-uitkering aanvragen. Eén van de voorwaarden hierbij is wel, dat je in de laatste 36 weken in minstens 26 weken hebt gewerkt. Je geeft aan dat je sinds 1 februari bij je huidige werkgever werkt maar misschien heb je daarvoor bij een andere werkgever gewerkt en voldoe je hierdoor toch aan deze eis? Heb je recht op een WW-uitkering dan kan je vanuit deze uitkering zelf een zwangerschapsuitkering aanvragen. Heb je geen recht op WW en valt je vermoedelijke datum binnen 10 weken na einde verzekering, dan kan je ook recht hebben op een zwangerschapsuitkering. Deze 10 weken beginnen op de dag dat je niet langer werknemer bent. In jouw geval dat je niet meer bent opgeroepen. Ik hoop voor je dat het meevalt en dat de werkgever je gewoon blijft oproepen. Actuele informatie over voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier en over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering hier . Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb inderdaad in de afgelopen 36 weken meer dan 26 weken gewerkt. Maat hoop gewoon opgeroepen te blijven worden nadat ik verteld heb over mijn zwangerschap. Met vriendelijke groet, Michelle