Hallo allemaal, IK heb een vraagje: Wat mag ik van mijn verloskundige verwachten tijdens de kraamtijd? Drie maanden geleden ben ik na een moeilijke zwangerschap via een secundaire keizersnede bevallen van een prachtige zoon. Voor de bevalling heb ik met mijn verloskundige besproken dat ik, doordat ik veel last heb van hormonale schommelingen, extra gevoelig ben voor een postnatale depressie. Zij heeft me toegezegd dat ze me extra in de gaten zouden houden na de bevalling. Met 38 weken is de bevalling ingeleid omdat ik echt aan het eind van mijn latijn was. Ik kon niets meer en zat al 7 weken in een rolstoel omdat mijn lichaam totaal uitgeput was. De bevalling was een hel en uiteindelijk heb ik een keizersnede gehad. Vervolgens moest mijn zoon de eerste 36 uur in de couveuse. Ik voelde me erg schuldig omdat ik ervoor had gekozen de bevalling in te laten leiden en ik had sterk het gevoel dat dit daar het gevolg van was. In het ziekenhuis kwam één van verloskundigen langs en dat was erg fijn, maar toen ik thuis kwam uit het ziekenhuis werd de begeleiding over genomen door haar collega. Zij heeft met geen woord gesproken over wat er gebeurd was, terwijl ik zo graag mijn verhaal wilde vertellen. Een aantal keren heb ik zelf geprobeerd een gesprek over de bevalling aan te gaan, maar hier ging zij niet op in. Eén keer maakte ze het zo bont dat toen ik aan gaf dat ik verdriet had om mijn keizersnede zij reageerde met: "Dat is nou eenmaal het risico van een ingeleide bevalling." Toen ik aan gaf dat ik graag op nacontrole wilde komen was haar reactie: "Jouw nacontrole is bij de gynaecoloog." Ik heb in de kraamtijd niet één keer mijn verhaal kunnen vertellen, terwijl ze beloofd hadden mij extra in de gaten te houden. Inmiddels is het 3 maanden later en zit ik met een heleboel verdriet en frustratie. Ik heb veel last van spanningsklachten en slapeloosheid. Nu is mjn vraag: Wat moet ik hiermee? Heb ik te hoge verwachtingen gehad van mijn verloskundige? Tot wanneer mag ik nog bij mij verloskundige aankloppen om na te praten over de bevalling? Ik ben uiteindelijk wel op nacontrole geweest, maar dan bij de verloskundige die in het ziekenhuis op bezoek is geweest. Toch heeft mij dat nog niet voldoende geholpen. Groetjes Anniek
Hallo Anniek. Wat vervelend dat je, je nog zo verdrietig voelt na je bevalling en dat je je verhaal niet heb kunnen doen bij de verloskundige. Een verloskundige is er in het kraambed voor de begeleiding en controles voor moeder en kind. Even kort gezegd Maar ook voor een stukje psychosociale begeleiding, dus je verhaal kunnen doen is daar een onderdeel van. En als wij als verloskundige het idee hebben dat alleen je verhaal doen bij ons niet voldoende is of dat het dan geen plaatsje heeft kregen word geadviseerd om met de huisarts te gaan praten die dan evt. gesprekken kan plannen bij maatschappelijk werk of psycholoog. Als jij het idee hebt dat je het meer een plekje kan geven als je nog eens bij de verloskundige langs gaat. Mag dit altijd. Wacht er niet te lang mee. Geef ook aan dat je je niet gehoord voelde. Hier leren wij weer van! Succes. Groetjes Ineke.