Ik vond een artikel op internet die ik hieronder wil plaatsen. Ik was altijd in de veronderstelling dat het geen kwaad kon om te sporten, maar na het lezen van dit artikel, heb ik toch mijn vraagtekens. Ik denk dat ik de eerste 18 weken toch even niet ga hardlopen of meer dan 7 uur per week ga sporten. Verband tussen sporten en miskraam... Vrouwen die hard sporten tijdens de eerste maanden van hun zwangerschap, hebben meer dan drie keer zoveel kans op een miskraam dan vrouwen die dit niet doen. Dit blijkt uit interviews met meer dan 90.000 vrouwen in Denemarken. Activiteiten zoals joggen, tennis en andere balsporten blijken de gevaarlijkste sporten te zijn. Dit komt waarschijnlijk door de schokken die het lichaam te verduren krijg. Meer dan zeven uur sporten per week is ook gevaarlijk, ongeacht welke sport beoefend wordt. De vrouwen in het langlopende onderzoek werd gevraagd welke activiteiten ze deden en hoeveel tijd ze eraan besteedden. Daarna werd gekeken wie van deze vrouwen een miskraam had. Hieruit bleek dat bepaalde sporten in de eerste maanden van de zwangerschap het beste niet beoefend kunnen worden. Vanaf 18 weken zwangerschap is er echter geen verband meer tussen sporten en de kans op een miskraam. De onderzoekers menen dat er nog geen officiële nieuwe regels opgesteld hoeven worden. Er is namelijk eveneens aangetoond dat sporten ook positieve effecten kan hebben.
Beetje dubbel verhaal hè? Enne... 3 x zoveel als hoeveel? Drie keer meer dan weinig blijft naar mijn idee weinig. Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik denk dat het vooral belangrijk is om het rustig aan te doen, voorzichtig te zijn en niet te overdrijven!
Normaal gaat het volgens mij bij 1 op 10 zwangerschappen mis, dus als je nu meer dan 3 keer zoveel kans hebt, is dat toch aardig wat? Het plaatsen van dit artikel was niet bedoeld om mensen af te raden om wat voor soort sport dan ook te blijven doen tijdens je zwangerschap, maar om je in ieder geval wel bewust te maken van de uitkomensten van dat onderzoek. Ik heb een tijdje aan hardlopen gedaan en toen ik zwanger was van mijn zoon ben ik hiermee gestopt. Nu werd mij verteld dat hardlopen geen kwaad kan, maar uit bovenstaand onderzoek is dus gebleken dat het wel je kansen kan vergroten. In de laatste regel staat trouwens ook dat sporten ook positieve effecten kan hebben. Als je immers met je conditie bezig bent, heeft dit een goede invloed op je lichamelijk welzijn. Dus om nu alle soorten van beweging te verbannen, dat hoeft ook weer niet. Groetjes Saskia
hier heb ik nog nooit van gehoord,je vind zoveel dingen op internet.en de artikelen spreken elkaar ook vaak tegen,dus wat moet je dan geloven he? je moet natuurlijk geen gevaarlijke sporten beoefenen,maar de normale sporten kunnen weinig kwaad lijkt me en deze zin vind ik helemaal apart: Meer dan zeven uur sporten per week is ook gevaarlijk, ongeacht welke sport beoefend wordt. als je 7 uur per week aan fitness doet of lopen/fietsen/zwemmen dan kan dat echt geen kwaad hoor je moet wel alles een beetje aanpassen als je zwanger bent conclusie: vind het een beetje vaag
het is een groot onderzoek, maar gebasseerd op een interview... dat maakt voor mij al meteen dat ik zoiets heb van; dat zegt zo weinig. Het is niet medisch onderbouwt. Maar oppassen moet natuurlijk altijd, zeker met contactsporten en uitputting moet voorkomen worden denk ik...
Ach ik denk dat het zoals met alles is. Als je met beleid sport. Dus niet te intensief als je zwanger bent en het dus niet overdrijft en goed naar je eigen lichaam luisterd. Dan zal het allemaal wel mee vallen. Maar je hoort ook vaak dat vrouwen die aan erg veel lichamelijke inspanning doen geen menstruatie krijgen. Dat zal ook niet voor niks zijn. Als je alle energie en nog wat meer zelf opgebruikt door veel te sporten dan zal je lichaam wel concluderen dat er op dit moment niet genoeg energie is om n kindje te dragen.