niet voor basisverzekering betalen?

Discussie in 'De lounge' gestart door limmeke, 19 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Misschien een heel stomme vraag.. maar hoorde vandaag dat als jij geen inkomsten hebt.. je ook niet voor de basisverzekering van de ziektekosten hoefde te betalen.. maar je was wel verzekerd.. alleen als je aanvullend wilde zijn, zou je partner die kosten moeten voldoen.
    is dat echt zo?

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    das wel heel raar... volgens mij is dat niet zo...

3. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Nee, dat is niet zo. Iedereen moet verplicht verzekerd zijn en dus premie betalen. Het enige wat je niet betaalt als je geen inkomen hebt is de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekering..

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Precies, je hebt het over de inkomensafhankelijke bijdrage.
    De basisverzekering betalen is voor iedereen verplicht.

5. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Voor zover ik weet klopt dit niet. Heb er ook nog nooit van gehoord en werk zelf bij een verzekeringsmaatschappij die ook zorgverzekeringen aanbiedt.

6. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ja, dat dacht ik dus ook
    maar heb een discussie met schoonpa achter de rug die zei voor schoonma geen premie te hebben betaald voor basisverzekering.. want dat hoefde niet , want volgens hem kon je een partner niet verplichten tot betalen daarvan als zij geen inkomen had.
    hij weet altijd alles beter... dus ik wil gewoon bevestiging dat ik gelijk heb dit keer :)

7. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
  8. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Helaas lopen er tienduizenden, las zelfs eens dat het meer dan honderdduizend zijn, mensen onverzekerd rond in Nederland die het niet willen of kunnen betalen en die wel overal recht op hebben qua medische hulp.
    Wij als wel betalers mogen dit ophoesten door een premie die omhoog schiet, ieder jaar weer.

9. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

nee hoor dat is niet zo (in duitsland trouwens wel). Wij hebben zelf een tijd zonder inkomsten gezeten. Dit was bekend bij zorgverzekeraar, maar we moesten gewoon betalen hoor!

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik denk dat je schoonvader binnenkort een groot probleem heeft :D
    Iedereen is verplicht om zich te verzekeren (basisverzekering). Natuurlijk lopen er in Nederland onverzekerde mensen rond. Maar op het moment dat die zich bij een gemeente inschrijven en een inkomen ontvangen, krijg je de zorgverzekeraar alsnog op je dak. Die vordert dan alle achterstallige premie (vanaf het moment dat je onverzekerd raakte) terug, en daarnaast wordt op je nieuwe, lopende, maandpremie een boete geheven. Je betaalt dan een zogeheten 'bestuursrechtelijke premie' van 130% van de normale basisverzekering (dus stel: je basisverzekering kost normaal 100 euro per maand, dan ga je nu 130 euro betalen). En je mag je daarnaast niet aanvullend verzekeren. Dit alles duurt totdat je de achterstand helemaal hebt betaald.

11. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Als je schoonvader getrouwd is met je schoonmoeder moet hij hoe dan ook voor je moeder betalen. Dat heet zorgplicht! De zorgplicht is wettelijk vastgelegd en voor zover ik weet kom je daar zelfs met huwelijkse voorwaarden niet onderuit.

12. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik vind het asociaal dat sommige mensen weigeren om de premie te betalen, maar wel medische zorg verwachten als ze ziek zijn. Niet betalen, dan ook geen zorg! Klinkt misschien een beetje hard, maar op die manier moeten anderen voor de kosten opdraaien en daardoor wordt het steeds duurder.

Ik heb ook heel lang niet gewerkt, maar wel al die jaren keurig zorgpremie betaald. Als we dat geld niet hoefden te betalen, hadden we nu een leuke gevulde spaarrekening gehad.;)

13. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    jippie ik snap je ergens wel.. maar er zijn ook mensen die het echt met geen mogelijkheid kunnen betalen..
    En door het huidige stelsel zijn die enorm de klos...

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    inkomensafhankelijke bijdrage?

ik heb nergens mijn inkomen op hoeven te geven aan de Agis hoor.Of wordt hier de ziektekostenpremie van je werkgever bedoeld.

15. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    devil: dat is idd de premie van je werkgever die hij elke maand betaald op je loonstrookje

16. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Nanette Ik snap dat sommige mensen het gewoon niet kunnen betalen. Ik bedoel meer de mensen die bewust weigeren om zorgpremie te betalen, omdat ze het gewoon te duur vinden en het geld liever anders besteden. En ze weten dat ze toch wel medische zorg krijgen, omdat dat niet geweigerd mag worden.

17. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Over het niet kunnen betalen, ik vind dat je ziekenfonds het allerbelangrijkst van alles is, zelfs boven je hypotheek of huur bijvoorbeeld. Het is toch van levensbelang dat je medisch geholpen kunt worden.
    Dus niet kúnnen betalen vind ik niet snel van toepassing eigenlijk.

18. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

Nou, een dak boven je hoofd is toch ook wel prettig hoor!
    Wij hebben in een situatie gezeten dat we dubbelewoonlasten hadden en mijn mans werkgever weigerde loon te betalen omdat ze mijn man niet aan het werk konden houden. UWV wilde geen uitkering geven omdat werkgever loon moet betalen. Onze maandelijkse inkomsten waren 600 euro (mijn loon). Verteld maar; hoe hadden wij de ziektekosten moeten betalen.

Even ter verduidelijking. Wij hebben nu geen enkele probleem meer hoor. Alles in perfect geleid en we hebben alles nog waar we heel dankbaar voor zijn. Maar even zeggen dat niet kúnnen betalen niet snel van toepassing is, is wel heel makkelijk gezegd.

19. Marjolijn

Marjolijn Fanatiek lid

22 aug 2010
    1.154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Medische zorg krijg je wel als je niet verzekerd bent, maar 3 maal raden wie daar dan een rekening van krijgt.
    Juist: degene die medische zorg ontvangt.
    Dus ookal ben je niet verzekerd, betalen moet je toch ;)

20. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    #20 Doortje25, 21 nov 2010
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
    Nee, dit klopt niet.
    Iedereen is verplicht om een basisverzekering te betalen.

Marjolijn, degene die de zorg ontvangt kan wel de rekening ontvangen, maar of die hem ook betaalt... Vaak draait de rest van de maatschappij daar voor op!

Ik heb zelf een broer die dakloos is en zich niet verzekerd heeft. Het stomme is dat hij niet werd geweigerd bij de noodtandarts toen hij een ontstoken verstandskies had. Mijn moeder vertelde dat iedere zorgverlener wel verplicht is om hulp te bieden in dat soort situaties, iets wat ik echt van de gekke vind! En hij kan wel een rekening krijgen, maar betalen doet hij die niet want dat geld heeft hij niet.

En wij maar betalen...;)

Deel Deze Pagina