Zo he, ik ben ineens klaar wakker. In onze vorige woning betaalden wij 165 euro aan gas en stroom. Was een bijzonder slecht geisoleerd huis, veel enkel glas en alles was gas gestookt (gas kachel, geiser en gasfornuis) Nu verhuisden wij vorig jaar, en gebeld met essent, overlegd het bedrag zo te laten omdat we verwachten dan geld weer te krijgen. Dit huis heeft een cv ketel uit 2008, en is goed geisoleerd. Nu vind ik een beetje bij betalen niet erg. Maar ik krijg zojuist een rekening van 680 euro... ik schrik me de pleuris zeg. Hoe kan dit.. Nu heb ik van de afgelopen drie eindrekeningen het verbruik gecheckt; 2016 (zonder zoon) Elektra 5.450 Gas 1.346 2016/2017 (met zoon) Elektra 7.024 Gas 1.117 En nu; Elektra 4.131 Gas 1.569 Waar gaat het hier nou mis? Puur omdat gas zo duur is? Wij hebben geen variabele rekening ofzo, ik heb zekerdalen van essent, dus de prijs kan alleen naar beneden. De verwachting was dus van beide kanten dat we geld weer zouden krijgen, maar dit had ik echt niet verwacht en ik weet nu ook oprecht niet waar ik dit probleem zoeken moet. Iemand die mij hierbij kan helpen?
Nog goed om te weten qua factuur bedrag In augustus kregen we de sleutel en gingen we klussen. We hebben toen 30 euro bovenop ons oude huis qua kosten gedaan voor hier verbouwen etc. Dus 215 euro waarvan 30 voor dit huis. Voor drie maand. In november hier gaan wonen, en op de een of andere manier hebben ze toen niet die 30 laten vervallen en verder gegaan met de 175 maar zijn ze verder gegaan met de 30. dit duurde twee maand voor ik het doorhad en toen is het direct gecorrigeerd. Dus dat er daardoor evt iets bij betaald moest worden had ik op gerekend.
Essent kan jou denk ik het beste helpen. Zij hebben meer inzicht in jullie verbruik dan wij zometeen even bellen!
Ja zou dat helpen? Kunnen zij dan ook zeggen waar het evt weg komt? In dit huis zit geen slimme meter ofzo.
Dat zijn geen leuke grapjes! Bij ons kwam het een keer doordat blijkbaar ons raam 'lek' was, waardoor we dus achteraf hele hoge stookkosten hadden gemaakt. Maar dan nog, als je kijkt naar jullie verbruik van de voorgaande jaren vind ik het wel een enorm bedrag. Kun je op de site van Essent niet zien hoeveel gas kost, en dan het verschil tussen dit jaar en vorig jaar uitrekenen?
Dat is wel een idee ja. Ga ik straks even doen. Al.zou dat dus niet mogen, gezien ik het contract heb vast gezet op vijf jaar destijds en dus de prijs niet mag stijgen. Ook nog om gevraagd bij de verhuizing en volgend hun bleven de kosten gelijk..
Staat er geen minnetje voor het bedrag? Anders zou ik even bellen en navragen. Hoe je het uitlegt klinkt het inderdaad niet logisch!
Tuurlijk, zij weten waar de prijs op is gebaseerd. Neem aan dat jij de meterstanden ook door hebt moeten geven? Ergens moet er dan iets fout zijn gegaan
De prijs per eenheid waarschijnlijk. Maar gas is beduidend duurder dan elektra en als jij dit jaar minder elektra en meer gas dan voorheen verbruikt hebt, is het een soort van logisch dat je rekening hoger uitvalt. Je geeft aan dat je twee maanden 30 ipv 175 hebt betaald. Dat is “al” 290 die je kunt verklaren en dan denk ik dat een groot deel van de rest komt door het extra gasverbruik. Dit is echt een dooddoener voor nu. Maar ik houd zelf maandelijks alle meterstanden bij om dit soort grapjes te voorkomen. Indien nodig kan ik dus ook het bedrag aanpassen gedurende het jaar.
Ik zou Essent even bellen voor uitleg. Zij kunnen je vertellen hoe je voorschot bedrag is opgebouwd, dus welk deel gas en welk deel elektra is. Gas prijzen zijn niet enorm gestegen ten opzichte van vorig jaar dus dat zou het niet moeten kunnen zijn. Hebben jullie een dubbele meter t.o.v. je vorige woning? Als je dan dubbel tarief hebt een veel in piekuren elektra gebruikt kan ik het snappen.
Zeker! Ik kreeg eerst zelfs de melding in mn scherm dat ze het stroomverbruik zo hoog vonden en of ik t goed had. Aangegeven dat we nieuwe bewoners zijn. Van gas hoorden we niks. En leek me ook niet dat dat hoger kon worden dan in t vorige huis.. Ik ga vandaag bellen. eerst de dag opstarten.
De prijs wat ik in mn contract heb afgesloten bleef gelijk, omdat ik het contract wat liep gewoon meeneem. Dan kunnen ze die prijs toch niet verhogen? Ik vraag mij ook af wat hier meer gas gebruikt.. de cv is elektrisch. Ik heb alleen een gasfornuis. Daar kan ik toch niet meer gas mee verbruiken dan destijds alles gas gestookt? Het geld.maakt wat dat betreft ook niet uit. dat is er wel. Ik kan het alleen niet verklaren waar het weg komt.
Nee toen een enkele en nu weer.. Ik ga ze straks bellen. Ga ook even van mn telefoon af dus reageer vanmiddag ergens weer
Ik denk dat ik niet goed uitgelegd heb wat ik bedoel. De prijs per eenheid is als het goed is hetzelfde gebleven inderdaad. Maar de prijs per eenheid gas is over het algemeen hoger dan per eenheid elektra. Eerder gebruikte je meer elektra en minder gas ten opzichte van nu. Dus de verhoudingen van je verbruik zijn anders. Ook als de eenheidsprijs hetzelfde is gebleven levert dat dus wel een ander (hoger) eindbedrag op. Maar er moet wel iets anders in jullie huis zijn dat gas verbruikt want deze hoeveelheid enkel vanwege een gasfornuis is echt onmogelijk.
Oh zo bedoel je. Ja logisch. Ja er moet iets zijn. Het idee was dat dit huis ietsje groter was (echt maar een beetje) en dat dat gebruik meer weg streepte tegen het oude huis wat slecht geisoleerd was. Ik hoor net van mn man dat een cv wel degelijk gas verbruikt ik dacht deze alleen elektra. Morgen komt de installateur toch. Ik wil hem vragen of hij kan meten of die cv nog wel joepiejoepie is. Wat een gedoe
Kan me voorstellen dat het enorm schrikken is! Ben er totaal niet handig in. Mijn man regelt dit onderdeel maar ik zou niet blij worden van zon rekening als je dit door een jaar had kunnen vooraf betalen zeg maar
Kan wezen dat je toch ergens een gaslek hebt, zou dat wel even nakijken. Mijn buren hadden dit vorig jaar ook, ze snapte er niets van. Totdat ze mij de rekening liet zien en we er achter kwamen dat Essent een rekenfout had gemaakt. Dus vraag de rekening met specificatie op zat je dat kunt controleren.
Een CV ketel gebruikt zeker gas en veel ook. 2008 is toch 10 jaar oud, dus nakijken kan geen kwaad, maar persoonlijk vind ik 1500 echt heel erg weinig voor gas hoor. Wij zitten vaak aan het dubbele in een gewoon 2 onder 1 kap huis met 3 kinderen.
CV ketel is vaak op 2 manieren aangelsoten. Via elektra en via gas. Voor de kachels en warm water. Ik heb in die branche gewerkt en het eerste wat je kunt checken is of je de begin en eind meterstanden wel goed hebt doorgegeven, daar worden zoveel fouten mee gemaakt. Kijk ook even per welke maand je contract van nieuwe woning is in gegaan. Je kunt als het goed is ook je verbruik per maand zien. Dan kun je per maand vergelijken en zien waar het meeste verbruik zat. Zit er in de rekening niet nog een stuk afrekening van je oude huis? Succes ermee!