Gas word flink duurder....

Discussie in 'De lounge' gestart door Yellowsun, 21 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    zojuist was op het nieuws dat waarschijnlijk het gas flink duurder gaat worden, ongeveer €380 per gezin.
    Zou jij daarvoor aanpassingen in je huis gaan doen? Bijvoorbeeld electrisch gaan koken?
     
  2. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    We zijn er al mee bezig: nieuwe kozijnen en glazen, vloerisolatie en dakisolatie. Binnenkort ook zonnepanelen en erna inderdaad over naar elektrisch koken. (Ook omdat ze uiteindelijk van gas af willen.)
     
    DastyQueen, Syane en Yellowsun vinden dit leuk.
  3. Zwitsal

    Zwitsal Bekend lid

    19 mei 2017
    988
    1.449
    93
    Vrouw
    Ik heb er totaal geen verstand van hoor, maar kun je je gasplaat laten verwijderen door een elektrische? Of moet je dan een compleet nieuwe keuken kopen?
     
    goblins vindt dit leuk.
  4. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    De gaskraan moet dan worden dichtgemaakt en de plaat kan gewoon op de plek van het fornuis.
    Ik kook keramisch. Aanpassing gedaan bij plaatsen nieuwe keuken.
    Maar het kan gewoon vervangen worden.
    Afhankelijk van het type wat je wilt moet er ook een speciale aansluiting van de kookplaat in de stoppenkast komen.
     
  5. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.184
    6.723
    113
    Wij krijgen dakkapellen en ik ben nu ook aan het kijken of we niet gelijk een warmtepomp kunnen installeren.
    Uiteindelijk moeten we daar toch naartoe. Gas gaat straks nog duurder worden. Dat doet de overheid waarschijnlijk met opzet...om zo alle huishoudens over te laten gaan.

    Voor mensen met een eigen huis best een investering.
    Mensen die huren zullen het wel terug zien in de huurprijs.

    We hebben ook al zonnepanelen.
     
  6. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Ik woon nu in een huis waar alleen elektriciteit is en het is beter en veel goedkoper! Dus als we de kans krijgen om het te doen dan doen we het.
     
  7. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik hoorde het vanmorgen. Stijging van zo’n 75%. Ik denk dat wij ook over gaan op elektrisch koken. We merken het al enorm sinds we 3 jaar terug dubbel glas en nieuwe kozijn hebben laten plaatsen. We hebben ook al gekeken of we de ketel gaan vervangen, maar vind het een behoorlijke uitgave, dus daar twijfelen we nog over.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  8. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Hier al jaren geen gasaansluiting meer, en zonnepanelen dus ik betaal in totaal een kleine 20 euro per maand. Kan het iedereen aanraden :D
     
    Ysabella, Blijdorp, Chocolat en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Wij koken al op stroom.. maar mijn oude ketel met gigantische boiler vreet echt gas. Die hoop ik dit jaar nog te vervangen
     
  10. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Wij gaan ook langzaam het gebruik van gas afbouwen! Het wordt de komende jaren echt alleen maar duurder....
     
  11. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.844
    2.734
    113
    't Gezellige Brabant
    In ons nieuwe huis kiezen we ook voor een inductie kookplaat. Met de tijd ook zonnepanelen. Er ligt al vloerverwarming, dus misschien kunnen we i.c.m. de zonnepanelen wel helemaal van het gas af. Moeten we natuurlijk ook aan een warmtepomp straks.
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.020
    7.941
    113
    Vrouw
    Wij gaan naar een woning met helaaaas enkel glas op de eerste verdieping. Huur, dus wij mogen niks aan het glas doen. Wij hebben in dit huis gordijnen waar je de verwarming erg slecht doorheen voelt en als ik nieuwe moet kopen zal ik weer dezelfde halen. Eventueel voeg ik nog wat puntjes klittenband toe om savonds meer warmte binnen te houden. Onder het parket ga ik dikke platen leggen om daar minder warmte verlies te hebben. Ik zelf kleed mij liever extra warm aan en de verwarming niet te hoog maar dan zit ik elke avond naar geklaag te luisteren.

    Ik ga mijn fornuis met oven nog niet weg doen. Maar ik kook water wel voor met de waterkoker, deksel op de pan en ik wok veel dat scheelt ook tijd en pannen.

    Die 340 extra is trouwens tegen 2030 pas volledig dat bedrag.

    Ik vraag mij af hoe de huizen van de woningstichting van het gas af gaan. Lijkt mij een dure grap met zoveel huizen. Mag hopen dat ze dan wel het enkel glas gaan aanpakken of dat er een regeling te treffen valt om het samen te doen en de huur gelijk te houden.
     
  13. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.166
    563
    113
    Utrecht
    Wij koken niet op inductie. En wij hebben zonnepanelen. Het scheelt echt erg veel in kosten als ik het vergelijk met ons vorige huis. Ik zou niet meer anders willen.
     
  14. Ansji

    Ansji Niet meer actief

    Wij zijn ook aan het informeren voor zonnepanelen en een warmtepomp. In de keuken koken wij al een paar jaar op inductie en dat bevalt prima.

    Zonnepanelen gaan het zeker worden. Maar heeft iemand hier ervaring met een warmtepomp?
     
  15. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.166
    563
    113
    Utrecht
    Oeps....ik bedoel dat wij WEL op inductie koken.
     
  16. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    15.003
    5.831
    113
    Wij zijn ook aan het kijken, maar kwamen erachter dat zon pomp ongeveer 30k gaat kosten. Wij moeten nog even doorsparen in ieder geval. Maar erg jammer dat ons nieuwe huis dus gewoon met gasaansluiting gebouwd gaat worden..:cool:
     
  17. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.653
    7.431
    113
    Vrouw
    Er wordt nu voornamelijk over het koken op gas gesproken. Maar houden jullie er wel rekening mee dat het ook en vooral om de verwarmingsketel gaat? Dus warm water/verwarming?
    Kookplaat is nog maar de kleinste investering....
    In onze woonplaats wil de gemeente de woonwijk van mn ouders en zus als 1e van het gas afhalen. Helemaal dus en in 1x omdat dat het goedkoopste zou zijn. Maar man, wat worden mensen op kosten gejaagd. Er moet dan een warmtepomp komen ipv de cv ketel. Mn ouders hebben daar echt echt het geld niet voor. Ze hebben net vorige week hun cv ketel afbetaald die nog jaren mee kan. Echt flink balen.
     
  18. Mamamia90

    Mamamia90 Actief lid

    4 apr 2018
    234
    116
    43
    Vrouw
    Wij hebben net een ander huis gekocht, er zat echt een enorm lelijke keuken in dus die hebben wij vervangen.
    We hadden eerst een elektrische kookplaat gekocht maar dat kon niet op onze groepenkast, om krachtstroom te krijgen zouden we gemiddeld 1000,- kwijt zijn.
    Dat vonden wij wat te gek dus hebben de plaat ingeruild voor gas. Oeps!

    We knappen het huis her en der nog wat op en dan willen we het weer gaan verkopen, het is toch niet echt ons stekje. Bij de volgende woning zullen we er wel op letten of er krachtstroom etc. aanwezig is.
     
  19. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Worden ze met koophuizen verplicht tot een warmtepomp? Wat zou dat dan ongeveer gaan kosten?
     
  20. rums

    rums Niet meer actief

    Wij koken al elektrisch en hebben zonnepanelen. Maar onze vloerverwarming is wel op de cv aangesloten. In de toekomst willen we een warmtepomp? Maar dat is een behoorlijke investering.
     

Deel Deze Pagina