Gas word flink duurder....

Discussie in 'De lounge' gestart door Yellowsun, 21 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

ja dat kan inderdaad. de gaskraam moet worden afgesloten. Als je voor electrisch of keramisch gaat moet je alleen zorgen dat er een stroompunt in je keuken zit. Kies je voor inductie moet je een extra groep in de meterkast overhebben of aan laten leggen en ik geloof een speciaal stopcontact omdat inductie met krachtstroom werkt.

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Niks indianenverhalen. Het heeft hier in de krant gestaan en alle bewoners van die wijk hebben een informatiepakket gekregen en een uitnodiging voor een informatie avond. Op deze avond eneen bedrijven van warmtepompen, zonnepanelen en isolaties met uitleg, mensen van de gemeente en financieringsmannetjes waar je dan mee in gesprek kan gaan over de financieringsmogelijkheden. Onze gemeente wil deze wijk als eerste in zn geheel van het gas af.
    Is hier een hele ophef over.

Verder zijn er al een paar gemeentes die wijken als proef aangewezen hebben. Utrecht overvecht bijvoorbeeld. Willen ze 2030 van gas af hebben.

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Dit is wel de wereld op zijn kop. De kosten van gas duurder maken zodat je mensen dwingt om dure aanpassingen te gaan doen. Maak dan die aanpassingen veel aantrekkelijker door daar goede subsidies op te geven of juist aftrek van de belastingen als je deze installeert.

lies276, consider en littlemunchkin vinden dit leuk.
  4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dat klopt, ben ik met je eens. Maar de subsidies zijn duurder voor de overheid. De bestaande subsidie potjes waren zo snel leeg dat die afgeschaft zijn. Inderdaad, wereld op zijn kop.

5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Tsja, geld hè. Altijd het probleem. En als de subsidiepot leeg is, is het dus een doorslaand succes en reden om er juist meer bij te doen. Ze doen dit toch met een visie oa dat dit op de lange termijn meer oplevert zowel financieel als voor het milieu. Wat kost het wel niet om gas te blijven halen uit de grond in Groningen en om die mensen te compenseren voor hun schade.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113

Dat kunnen ze wel willen, maar er zijn wettelijk geen mogelijkheden om huizenbezitters te dwingen hun gasaansluiting te zeggen Zoals ik al aangaf zijn er inderdaad een aantal wijken die ze als pilot gastvrij willen maken maar ik zou als huizenbezitter me zeker niet op kosten laten jagen. Dus luister lekker toe, laat je een kostenoverzicht maken en vraag de gemeente om geld :rolleyes:

De gemeente is niet de eigenaar van het gas netwerk, en ook niet de eigenaar van de aansluiting in jouw huis. Wat zij willen is compleet niet relevant. Ik vind het nog knap schunnig dat ze zelf financieringsopties aandragen. Laat ze ruimte maken in hun begroting voor een fatsoenlijk stadsverwarmingsnetwerk en regelen dat je kosteloos over kunt stappen.

7. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Niet alleen voor de bouwer he?! Die kosten worden gewoon doorberekend dus de huizen worden gewoon duurder. Daarnaast vergt een huis bouwen nogal wat voorbereiding. Als je vervolgens de volledige installatie moet omgooien dan is dat in deze tijd gewoon onmogelijk. Er zijn amper mensen beschikbaar voor het installeren van de installaties. De hele woningbouw staat al ontzettend onder druk, dit zal het misschien nog wel een tikje erger maken.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Klopt. Maar het niet oppompen van gas uit Groningen kost de staat al zoveel dat ze niet veel ruimte hebben voor allerlei subsidies, los van de compensaties die er toch al in Groningen gedaan moeten worden. De strategie is: eerst zorgen dat er geen nieuwe gas wijken bij komen, pilots doen om te kijken hoe je bestaande wijken zonder kosten voor overheid van het gas kunt krijgen en de publieke opinie bespreken zodat gas verbruik en ongewenst iets wordt.

Ik snap de ophef trouwens niet. We kunnen veel geleidelijker aan over door gewoon leuk onze CV ketels geschikt te maken voor hoorcalorisch gas of hoogcalorisch gas in een paar centrales om te zetten naar laag calorische. En dan gewoon via de bestaande pijpleidingen vanuit Engeland, Noorwegen, Azië of Rusland importeren. Het gas is echt nog niet op. En kleinverbruikers zoals consumenten zijn niet de grote CO2 uitstoot. Je zou eerst de industrie moeten verplichten gasloos te worden, dat zet pas zoden aan de dijk.

lies276 en Syane vinden dit leuk.
  9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Feitelijk is de goedkope optie om volle bak gas te blijven haken uit Groningen want als installaties staan er al een het is enorm winstgevend. Bot gezegd, meer dan genoeg geld om te compenseren en nog steeds de begroting aan te vullen. Maar het is niet wenselijk. Dus financieel niet de beste optie, wel voor het milieu en de mensen.

10. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Wij koken nu op inductie maar gaan verhuizen naar een huis waar op gas gekookt wordt.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Hier had al enkele jaren eerder op geanticipeerd kunnen worden. En ja dan worden de huizen duurder, maar niet zo duur als dat het achteraf vervangen kost. Verder wordt het gepresenteerd als een huis van de toekomst :rolleyes:

Maar goed, waarschijnlijk speelt het ook mee dat er helemaal niks kan, afwijkend van de standaard opties. Wij krijgen bijv zonnepanelen op het dak. Die moeten nog gelegd worden door een bedrijf. Nu willen wij bijplaatsen, maar dan moet straks eerst alles er weer af om ze vervolgens er weer goed op te leggen zodat er ruimte ontstaat om meer panelen te kunnen plaatsen. En als je dat bedrijf dan belt is het van, ja wij zien geen problemen om het gelijk goed te leggen, maar dat vind de bouwer niet goed. Dus dat bedrijf gaat ze nu eerst ‘verkeerd’ plaatsen om ze een paar weken/maanden weer goed te leggen. o_O

Schiet mij maar lek, het volgende huis bouwen we zelf :cool:

12. Janna

Janna Fanatiek lid

Wij koken al elektrisch en hebben zonnepanelen.

Maar het warme water is inderdaad een groter probleem. Ik had het daar toevallig van de week met een loodgieter over. Het water in een ketel wordt verwarmd tot 80-90 graden. Als je dat water door de leidingen naar de radiatoren laat gaan, is het daar nog behoorlijk heet. Water in een warmtepomp wordt echter maar verwarmd tot 50-60 graden (uit mijn hoofd, kon ook iets minder zijn). Als dat water in de radiatoren terecht komt, is het dus veel kouder, waardoor die radiatoren veel minder warm worden. Als je de ruimtes tot dezelfde temperatuur wil verwarmen, moet je dus al de radiatoren vervangen voor grotere radiatoren, met een grotere capaciteit. Het is dus niet alleen de aanschaf van een warmtepomp (die je overigens ook nog ergens kwijt moet!), maar ook van nieuwe radiatoren. (Beter is dan natuurlijk vloerverwarming, maar dat is ook een enorme investering en bovendien moet je dan in je hele huis de vloeren open gaan gooien. )

13. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Wij wonen in een huurhuis, dus zolang de woningbouw niks doet koken en stoken we gewoon op gas. Ik denk dat de woningbouw zo lang mogelijk wacht en dan de boel plat gooit om koopwoningen te bouwen. Ze staan er niet om bekend om onderhoud uit te voeren namelijk.

14. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Het huidige Nederlands energienetwerk kan de huidige vraag van stroom maar net aan. En dan bedoel ik de transformatorhuisjes en ondergrondse kabels. Al zou maar 1/4e van Nederland morgen overschakelen op volledig gasloos dan branden ook morgen alle transformatorhuisjes uit alsmede de kabels. Ze roepen wel heel hard dat we moeten overstappen maar niemand is er klaar voor. En waar in mijn huis ik een warmtepomp zou moeten installeren is de grote vraag. Wij wonen namelijk in een gebied onder NAP met dus in de winter altijd water of op zijn minst veel vocht in de kruipruimte. Ik denk niet dat een pomp daar tegen kan. En wie gaat het betalen? Het is toch van de zotte dat je een lening moet gaan afsluiten en 10 duizenden euro’s moet investeren voor je van het gas af bent? Een warmtepomp heeft alleen zin bij een super goed geïsoleerd huis. Wat hierboven al vermeld staat over de temp van het water van 60 graden. En wat als het vriest dat het kraakt? Dan zijn er al resultaten bekend dat een warmtepomp het niet verwarmd krijgt. En dan nog het bespaargedeelte. Iedereen die denkt dat stroom zo laag belast blijft leeft in een roze wolk. Het geld moet ergens vandaan komen dus op het moment dat er minder gas wordt afgenomen gaan de tarieven en belastingen van stroom flink omhoog. Misschien niet binnen 5 jaar maar straks in 2050 zeker weten.
    Voorlopig doen wij dus helemaal niks (buiten de houtkachel die al in het huis stond) tot er meer bekend is en betere alternatieven. Zowel van het materiaal als vanuit de netbeheerders en gemeentes.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In ons vorige huis kookten we elektrisch, op een keramische kookplaat. Nu koken we weer op gas. Op termijn zullen we wel overgaan op inductie. Ik weet nog niet of we dat pas doen tegen de tijd dat de hele keuken vervangen moet worden, of al eerder.
    Dit jaar hebben we nog afgelost op de hypotheek. Voor volgend jaar moeten we maar eens kijken. Ik voel er wel wat voor om eens iemand te laten komen om mee te kijken waar we qua isolatie nog winst kunnen behalen. We hebben een huis uit 1988, dus er is al isolatie toegepast maar het kan ongetwijfeld nog wel beter. In ieder geval qua glas is er nog wel verbetering mogelijk. Ik denk dat ons dak i.c.m. ligging van het huis niet echt ideaal is voor zonnepanelen, maar ook daar moeten we eens door een expert naar laten kijken.

Voor volgend jaar zou dat een mooie eerste stap zijn richting verduurzaming. Als je een warmtepomp wilt, is het wel belangrijk dat je huis eerst goed geïsoleerd is. En aangezien een warmtepomp toch ook weer extra stroom verbruikt, zijn zonnepanelen om dat wat op te vangen ook verstandig. Volgend jaar dus maar eens kijken hoeveel dat zou kosten en hoeveel geld we erin willen investeren. Mijn man is meer van aflossen op de hypotheek. Ik neig steeds meer naar verduurzamen. Dat is ook goed voor de portemonnee en levert bovendien winst op voor het milieu. En natuurlijk is vermindering van ons gasverbruik ook gunstig voor de Groningers.

(Voor de meelezende Groningers; ik ben van origine Fries, dus moeten jullie het wel èxtra lief van mij vinden dat ik jullie meeneem als reden vóór vermindering van ons gasverbruik in plaats van tegen. :D)

Yellowsun en Kukido vinden dit leuk.
  16. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Wij hebben een huis uit 1880 dat goed geïsoleerd is en waar we recent zonnepanelen op hebben laten plaatsen. Wij willen heel graag op inductie koken maar hier zit gas. Heb de afgelopen week mannetjes over de vloer gehad en het grootste probleem hier is dat er geen loze leiding loopt naar de keuken dus dat het op dit moment niet mogelijk is zonder grote verbouwing. Dat zien we dan ook niet zitten. Echt jammer.

De cv willen we vervangen door een warmte pomp cv of een pallet cv, op termijn dan want er zit nu een nieuwe in.

Vloerverwarming hebben we ook al

17. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ik vind het heel naar hoe ze het doen... Iedereen zo op kosten jagen.. Een warmtepomp plaatsen kost al gauw tussen de 10k en 25k... Dat geld hebben we niet! En de CV moet een dezer jaren toch echt vervangen worden. Ik vermoed misschien zelfs dit jaar, aangezien mijn man ergens een lek zag. Gelukkig is het zomer. :)

Ik zou dus ook liever zien dat ze naast de prijs van gas omhoog gooien dan ook subsidies eraan vast hangen voor de warmtepomp bijvoorbeeld. De terugverdientijd van zo'n ding is blijkbaar ook behoorlijk hoog ten opzichte van de levensduur. Voor je dat ding terugverdiend heb moet je hem alweer vervangen a 4/5k... Niet bepaald aantrekkelijk om te kopen dus.

Koken doen we trouwens al wel elektrisch en ons huis is goed geïsoleerd. We kijken ook nog op welke termijn we zonnepanelen zouden kunnen aanschaffen en of die ook mee verhuisd kunnen worden als we zouden verhuizen. Die zijn ook veel sneller terugverdiend en veel goedkoper.

18. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    We hebben in dit nieuwe huis gelijk een week na overdeacht flink wat zonnepanelen laten plaatsen en een nieuwe hr ketel laten plaatsen (die al deels voorbereid is voor de vervanging van gas).
    Er zit hier al inductiekoken in ;)
    Nu weer sparen voor dubbele beglazing op de slaspkamers en spouwmuur isolatie.
    Het huis was energielabel D, maar is ju sl B geworden door deze 2 aanpassingen :).
    Uiteraard willen we naar A, maar dat kost geld en dus tijd :)

Tot die tijd zullen we alleen gas verbruiken met douchen en bij de verwarming vh huis in de winter :)

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Er is nog steeds subsidie op warmte pompen etc: https://mijn.rvo.nl/investeringssubsidie-duurzame-energie-isde-particulieren
    Wij hebben dit jaar onze warmtepomp module vervangen en hebben hier ook een subsidie aanvraag gedaan. Ik vind een warmtepomp echt super. Hebben er nu ook zonnepanelen bij en koken op inductie. Zijn niet helemaal energieneutraal, maar het scheelt niet veel.

Overigens heb ik mijn huis gekocht in 2004 zonder gasaansluiting. De bedoeling was om dat voor alle huizen in het project te doen, maar een deel van de huizen verkocht niet. Dat ging pas lopen toen ze er een gasaansluiting in lieten aanbrengen en een gewone HR ketel.... Nu ben ik er uiteraard heel blij mee!

linda84 vindt dit leuk.
  20. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Ik vind dit dus ook heel naar. Ik begrijp heel goed dat dit nodig is, maar ze jagen mensen wel op kosten.

Wij zijn hier enkele jaren geleden komen wonen en we hebben toen een nieuwe cv laten plaatsen. Toen was dit nog lang niet zo’n item als nu.

Nu ziet het ernaar uit dat NL megaveel moet gaan sparen om van gas af te komen. Wij kunnen ons echt niet direct zo’n pomp veroorloven. En met ons vele anderen.

Ik vraag mij echt af hoe we dit moeten doen.

Deel Deze Pagina