gasfornuis vraag

Discussie in 'De lounge' gestart door Happy, 19 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    Wij krijgen een elektro gasfornuis. En hebben dus niet meer het gas nodig, nu zit er een kraan die we open en dicht kunnen zetten waar ook de gasslang aan zit

Deze doen we uiteraard dicht draaien, maar hij is dus wel nog aanwezig en er zit geen slang aan.
    Wat moeten we hier mee, en kan het kwaad ookal zit hij dicht?

2. Papaver

Papaver Niet meer actief

Volgens mij kan dat geen kwaad, mits hij heel goed dicht zit, maar op de lange termijn zou ik me daar ook niet goed bij voelen. Dus misschien even je gasbedrijf bellen voor advies. Misschien is er een hoofdkraan elders die dicht kan?(Ik noem maar wat hoor, ik weet bijvoorbeeld dat mijn water zo werkt - een kraan binnen en één buiten. Ik heb geen gas dus weet niet of dat ook zo werkt, maar volgens mij zijn al deze diensten ook van buitenaf af te sluiten...)

3. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    Maar wij hebben ook een boiler en die gaat volgens mij ook op gas, heb er echt geen verstand van, het liefst zet ik dus gewoon alles uit haha.
    Waarvoor heb je gas allemaal nodig in huis eigenlijk, gaan hierdoor ook over na elektro omdat ik gas zo eng vind

4. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Wij hebben voor de cv ketel ook gas nodig dus de hoofdkraan afsluiten is dan niet zo handig :D
    Maar de gaskraan in de keuken dicht draaien zou dan toch wel voldoende moeten zijn lijkt me. Voor de zekerheid zou ik idd even t gasbedrijf bellen of Miss weet de keukenboer t wel?

5. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    je kan de kraan er toch afhalen en een kapje erop draaien en goed verbinden. Ik weet zo niet hoe die dingen heten die ik bedoel. De Gamma of zo weet dat vast wel. Even bellen anders en zeggen dat je de kraan van de gasaansluiting wil afkoppelen en hoe/waarmee je dat dan kan dicht maken

6. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je kan die kraan af laten sluiten met een afsluitdop. Die is veelal van ijzer/koper (waar het materiaal van de leiding van gemaakt is)

Dat is mss handiger als je het toch niet meer gebruikt, en wil je in de toekomst toch weer over op gas dan kan je het weer ongedaan laten maken.

7. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
  8. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    Ja heb net gekeken en wij hebben het ook nodig voor het cv.
    Ja kraantje zit nu dicht, en bel morgen maar even de woningbouw.

Is het handig om zolang duketape er over te doen?

9. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ja je hebt gas wel nodig ja haha anders heb je volgens mij niet eens warm water.

Ik zou een plastic zakje erin proppen gewoon voor de zekerheid, en dan daarover tape plakken.

10. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Plastic zakje zou ik niet doen, dat kan statisch worden en vonken geven. ( = niet handig met gas ;))

11. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    Ga morgen maar even langs de gamma dan. Voor een afsluitdop, zal dan gelijk een foto maken via me telefoon zodat ik niet met iets verkeerds thuis kom haha.

12. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    oh dat zou werkelijk nooit in me opgekomen zijn haha, keukenpapier dan :D

13. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Is t niet zo dat als je zo'n afsluitdop erop doet dat je m ook moet afknijpen( de leiding)? Dan kan je niet of moeilijk weer herstellen toch? Of is dat alleen met de Waterleiding :(

14. Sherry

Sherry Niet meer actief

Gasleidingen kan je ook met knelkoppelingen en afsluitdopjes afsluiten. Zelf zou ik me hier niet echt prettig bij voelen.. Een andere optie is de afsluitdop er op te solderen. Volgens mij is dit wel het veiligste.

Maar als er een kraan op zit die je goed dicht kan draaien zou ik dat doen. Je kan het ook ruiken of deze goed dicht zit. Slang zou ik er wel afhalen. Maar deze moet ook ieder jaar vervangen worden als je deze gebruik..

15. Papaver

Papaver Niet meer actief

Sorry, ik dacht dat je in heel je huis geen gas meer nodig had. In principe als de gaskraan bij het fornuis dicht is gedraaid dan hoef je verder niets te doen (geen plastic zakjes, duct tape o.i.d.). Het is natuurlijk een ander verhaal als je gas ruikt in de keuken, maar ik zou me niet al te druk maken. Wel handig om e.e.a. te zijner tijd nog even na te vragen bij iemand die er verstand van heeft...

16. Papaver

Papaver Niet meer actief

Een foto zegt niets, het gaat om de diameter van de leidingen. Die kun je niet van een foto afleiden... Ik zou zowieso niet zelf met gasleidingen gaan klooien als je er geen verstand van hebt. ;)

17. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    Ik zal zo eens proberen om een foto te uploaden, hoe het eruit ziet zodra ik me andere fornuis ga gebruiken(morgen)

18. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Is dat zo ja? Dat je ieder jaar de slang moet vervangen? Heb hier namelijk nog nooit van gehoord :) en wij hebben altijd gas gehad en nu nog steeds. Inmiddels toch al weer even in gebruik maar de slang nog nooit vervangen sinds we hier wonen (2010).

19. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    Hoe en waar kan ik de goede maat vinden voor zo'n dopje dan?

20. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    Ik heb gehoord dat je hem moet vervangen als de datum verlopen is(er staat een datum op de slang)

Deel Deze Pagina