Hier heb ik alles meestal afgepast in huis, maar als er mensen willen mee-eten dan regel ik wel wat. Dus of ik ga nog even langs de winkel, of ik combineer het een en ander, of ik haal patat Ligt aan het bezoek. Mijn ouders maak ik bv heeeel blij met bv doner kebab ofzo
100% kaaskop hier. Ik koop en kook ook enkel voor ons gezin alleen. Niet extra, want weggooien vind ik met voedsel echt not-done. Maar mocht er iemand rond etenstijd blijven plakken, dan kan er altijd meegegeten worden. Dan kook ik wat extra groeten bij of haar war vlees uit de vriezer. Altijd plek aan tafel hier.
Ik hen echt nooit spontane mee eters en als dat wel zo is dan loop ik even langs de supermarkt voor meer(200m)
Vlaamse Ik kook alleen voor ons gezin. Maar ik heb ook vrijwel nooit onverwacht extra personen aan tafel. De occasionele keer dat dat wel gebeurt, gaan we friet halen of bestellen we pizza.
Ik vind het heerlijk als mensen mee eten. Gezellig! We hebben dan ook vaak eters. Er is altijd wel wat extras in huis en anders bestellen we. Ik ben een geboren en getogen kaaskop. Ik vind het dan ook onzin dat Nederlanders ongastvrij zouden zijn. Ik herken mij daar helemaal niet in en hoe meer gasten, hoe beter.
Ik kan niet voor 3 personen koken. Het lukt me gewoon niet. Dus eigenlijk is er altijd over voor lunch of de vriezer. Ik zou ook nooit iemand weg sturen. Mocht ik niet genoeg in huis hebben dan fiets ik toch gewoon even naar de winkel om extra te halen. Mensen naar huis sturen omdat het 'etenstijd' is (wanneer is dat in godsnaam?) vind ik echt het toppunt van ongastvrij zijn.
Ik kook altijd gepast, maar bezoek komt vaak niet onaangekondigd dus als ik mensen verwacht dan kook ik wel extra, komen mensen toch onaangekondigd dan maken we iets bij of eten we allemaal iets minder. Beide Nederlanders trouwens.
Geboren en getogen Hollanders hier. Ik hou ervan te koken voor gasten, daarom vraag ik eigenlijk altijd even van tevoren of ze blijven eten. Niet omdat ze niet spontaan welkom zijn, maar dan heb ik zin om er echt even iets leuks van te maken. Als het spontaan gebeurt, ook leuk, dan bedenken we ter plekke wel iets.
Ik kook altijd afgepast. Soms een dubbele maaltijd voor in de vriezer. We hebben ook nooit spontane mee-eters. Dat staat altijd al gepland. Hier beide Nederlands.
Ik vind ons 'diner' een heerlijk gezinsmomentje, we praten de dag door even met zijn drieen. Van mij hoeft het dus niet zo nodig, spontane mee-eters. Ik kook dus ook voor ons gezin, maar wel altijd +één, mijn moeder. Als ze hier is eet ze mee en anders krijgt ze het de volgende dag. We hebben wel vaak een spontaan middagje met schoonouders die hier komen voor hun kleindochter en als ze er zin in hebben blijven ze natuurlijk eten, maar meestal halen we dan wat. Ik vind standaard 'teveel' koken ook gewoon zonde. En allemaal restjes in de vriezer stoppen? Daar doe ik toch niets meer mee.
Ik heb eigenlijk nooit spontane mee-eters maar als ze er zijn, zijn ze welkom. Gezellig! Ik heb altijd wel wat op voorraad en anders maken we patat oid in de airfryer.
Ik zou dat niet zomaar doen nee. Ik kook in principe voor 3. Enkele weken terug at mn zwanger ineens nee, resultaat was dat ik mijn maal op offerde voor hem. Omdat ze beide hard hadden gewerkt. Anders zou ik dat echt niet doen nee. Ik ben wel een echte hollander ja.
Ja hoor, ik gooi gewoon de weekplanning om voor iets waar ik makkelijk meer van kan maken, of maak een extra gerecht, desnoods een pan soep erbij of zo (een linzensoepje of soep van diepvries doperwten of wortel-kokossoep bijvoorbeeld tover ik altijd wel uit mn basisvoorraad)
Half Hollands, half Brabants gezin hier.... In het weekend vind ik het supergezellig en fiets ik graag even naar de supermarkt voor wat extra. Oude studievrienden of familie van ver die op bezoek komt kan altijd blijven eten. Doordeweeks zijn we allemaal druk met werk/school/sport en hebben we een strakke planning, dan zit ik er niet zo op te wachten eerlijk gezegd dat er iemand blijft eten.
Als er iemand mee eet, dan is dat van tevoren afgesproken, want iedereen komt van wat verder. Heel sporadisch eens een kindje tussen de middag of op woensdagmiddag. Dat is geen probleem, brood en beleg zijn er altijd. Maar avondeten stem ik wel af op alleen ons gezin.
Geboren en getogen Nederlander met een Surinaamse vader. Ik heb echt moeten afleren om teveel te koken voor evt bezoek. Er was altijd eten voor iedereen en dat kostte klauwen met geld. Nu weet ik waar we genoeg aan hebben en alleen dat kopen we. Verder hebben we altijd groente in de vriezer, patatjes, rijst, couscous, pasta en verse groente, dus ik heb zo een pasta met verse saus in elkaar gedraait
Ik denk dat het 'm ook zit in het feit dat Nederlanders weinig langs komen rond etenstijd. Je kunt wel zeggen dat 'buitenlanders' veel meer gastvrij zijn, maar daar komen ook veel meer mensen rond etenstijd aanwaaien. Waar je in Nederland sneller een kopje koffie gaat drinken, ga je in het buitenland eerder mee eten. Dat heeft in mijn ogen niets met gastvrijheid te maken, maar met een soort gewoonte. Ik ben in het buitenland opgegroeid en zowat elke dag aten er mensen mee, die kwamen juist speciaal rond etenstijd. Als we die afwezen, waren we de ongastvrije Nederlanders En nu ik in Nederland woon, gebeurt het bijna nooit dat er iemand mee eet. Nederlanders zeggen rond een uur of vijf: "Hé, ik ga naar huis, ik moet eten gaan koken." Is de gastheer dan ongastvrij? Nee, want het bezoek gaat er niet eens van uit om mee te eten. (En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dit is wat mij is opgevallen )
Precies zoals jij het doet. Mijn schoonouders zetten je echter gewoon op straat als ze gaan eten en je bent niet uitgenodigd. Ik ben geboren en getogen Nederlander.
Hier kan er altijd meegegeten worden. Ik heb genoeg in huis, en kook vrijwel nooit afgepast. Wat overblijft gaat de koelkast/vriezer in voor de volgende keer. Ik heb dit ook echt van huis uit meegekregen, bij ons konden mensen altijd blijven eten. Ben overigens 100% NL, maar wel getrouwd met een buitenlander .