Wereldwijd zijn er meer dan vijftig miljoen mensen op de vlucht. Vormen vluchtelingen een bedreiging voor de samenleving of is het onze plicht mensen op te nemen die hun eigen land moeten verlaten? In de vierdelige serie zullen zes Nederlanders met ieder een zeer uitgesproken mening het leven van een vluchteling ervaren. Zonder paspoort, telefoon en geld maken ze een gevaarlijke en onzekere vluchtelingenreis in omgekeerde volgorde. Van een vluchtelingenopvang in Nederland vertrekken ze onder begeleiding van Dennis van der Geest in drie weken naar het door oorlog verscheurde Midden-Oosten. Zal de emotionele reis de mening van de Nederlandse reizigers veranderen? Rot op naar je eigen land start dinsdag bij de EO op NPO 2. Wie gaat het kijken? En hebben jullie de test al gedaan op Rot op naar je eigen land
Ik ga zeker kijken Lijkt me erg interessant. Kan haast niet anders dan indrukwekkend zijn voor de mensen die mee doen. Schijnen heftige meningen tussen te zitten. Ben heel benieuwd, heb er verder niets over gehoord of gezien nog. Ik zet wel mijn vraagtekens bij het stukje "zonder telefoon". Ik werk zo nu en dan met "vluchtelingen" en echt, het eerste wat die mensen hebben, is de allernieuwste smartphone... Maar over de term vluchteling alleen al valt heel erg te discussiëren...
Ik ga niet kijken, maar mijn mening is deze: Een vluchteling vlucht niet voor zijn lol, hij laat familie, vrienden en vooral een voor hem bekend leven achter zich. Niet omdat hij wil, maar omdat hij moet, om veilig te zijn.....En dan kom je daar in een land aan waar je niets kent, je de mensen niet kan verstaan, alles je vreemd is. Het lijkt mij in een woord afschuwelijk! Want laten we eerlijk zijn, misschien komt iemand niet uit jouw dorp, jouw provincie, niet jouw land en misschien zelfs niet uit jouw werelddeel....Dan nóg is het een mens, iemand die, net als jij en ik, recht heeft op een veilig bestaan, iemand die niet constant in angst wil leven: in een wereld die van IEDEREEN is!
Ik ben het helemaal met je eens Mamabri. Maar ik dat daar ook meteen de schoen knelt en daar de serie voor gemaakt is (denk ik). Want tegenover elke echte vluchteling staat er misschien ook 1 die alleen maar overal van wilt profiteren en die het gewoon goed heeft in eigen land. Maar liever hier komt om zijn hand op te houden en allerlei dingen te krijgen en daar niets voor te doen. Dat daar al die vooroordelen over zijn en daardoor de échte vluchtelingen vergeten worden.
Natuurlijk, ook dat ben ik helemaal met je eens. Maar je mag niet iedereen over een kam scheren, want op die manier worden degenen die écht gevlucht en in gevaar is de dupe.
Ik keek het 5 minuten.. Maar toen die vrouw begon te zeiken over "Habbi Babbi" heb ik hem eraf gezet. Wat respectloos.....
Voor mij is dit te pijnlijk om te kijken. Ik denk dat ze meer hadden bereikt als ze echte oorlogsvluchtelingen hun verhaal hadden laten doen. Hun echte verhaal. Al kunnen veel dingen die deze mensen hebben meegemaakt, de meeste Nederlanders zich (gelukkig!) In hun ergste nachtmerrie niet voorstellen... het zou wellicht enigszins helpen. Al was het alleen voor de mensen die constant rondstrooien met het verhaal over 'komen hier voor hun lol' Want zoveel weken leven als een vluchteling maakt echt geen indruk. Het zal wel schokkend zijn voor de mensen die aan dat programma meedoen om in een gevangenis te moeten verblijven. Maar als je levend uit een oorlogsgebied bent gevlucht, zal dat je zorg zijn: dan zijn de veiligheid, wat eten en een bed hemel op aarde..,
Ik ben benieuwd naar morgen. Ik vind het tot nu toe echt geen realistisch beeld. Veel dingen ontbreken. Die twee vrouwen zijn erg hard. Maar ze weten ook niet waar ze het over hebben. Plus dat de media en omgeving ook echt niet altijd een fair beeld laten zien.
Zij hebben het niet over de vluchtelingen. Zij hebben het eerder over elk gekleurd mens en moslim in ons land heb ik het idee. Dus vind het programma ook niet echt kloppen.
Maar veel mensen zien dat verschil ook niet echt heb ik het idee, mijn man bv. wordt ook vaak voor vluchteling aangezien terwijl hij dat helemaal niet is.
We hebben een eiland nodig waar een hek + slot om heen gaat voor dat ontzettend simpele en uitkerend trekkend Nederlandse tuig wat aan dit programma meedoet. Die rode achterstands muts opperde een eiland met een hek eromheen voor alle vluchtelingen. Misselijkmakende lui die Hagenees, rode heks en die blonde Geert Wilders groupie.
Ik kijk het niet, heb wel het voorstukje gezien en het lijkt mij een sensatiezoekend programma! niets voor mij.. betwijfel ook of het op de realiteit is gebaseerd..
Ik heb het gezien. Inderdaad erg respectloos hoe sommigen van het groepje denken over vluchtelingen en dat die het maar makkelijk hebben en al het belastinggeld 'pikken'. Die habbie vrouw (zo noem ik háár nu), die zal haar mening wel bijstellen denk ik. Ze is al helemaal verbijsterd in de eerste aflevering, laat staan bij de volgende die nog komen. Dit is geen hoax hoor, dit is kei harde realiteit wat ze laten zien.
Denk dat ik t wel terug ga kijken vanavond. Alhoewel ik denk dat ik me kapot ga ergeren aan die mensen als ik zo de verhalen hoor.