Hallo allemaal, Ik ben meteen maar het diepe ingesprongen toen ik merkte dat ik in verwachting was en ben dus ook informatie aan het inwinnen over oppas. Ik kwam uit op gastouderopvang. Ik heb gisteren kennis gemaakt met een mevrouw hier in de buurt, kennismaking voelde goed, mevrouw heeft dezelfde opvattingen als die ik heb over hoe om te gaan met baby's /kinderen dus dat klikte wel goed. Mevrouw is flexibel qua oppastijden wat heel goed uitkomt ivm mijn werk in de zorg. Mevrouw is rond de 50 en kwam eigenlijk gewoon prettig over. Mevrouw is aangesloten bij een stichting, heeft alle papieren/opleidingen/cursussen gedaan, huis is baby/kidsproof, alles wat ik kon verzinnen was goed. Hebben jullie ervaring met gastouderopvang? Ik kan me nu gaan inschrijven bij het gastouderbureau en naar die mevrouw vragen. Twijfel een beetje of ik de eerste moet "nemen" zeg maar.Aan de andere kant voelde het wel heel goed. Als jullie tips hebben, heel graag, laat maar weten! Groetjes
Ik zou als ik jou was toch niet meteen deze gastouder nemen, en toch met meerdere gaan kennis maken en ook eventueel naar een kinderdagverblijf gaan kijken. Ik spreek uit ervaring, wij hebben ook meteen de eerste beste gastouder genomen. Ze zou hetzelfde doen als wij thuis en het voelde ook goed. Nu na ruim 3 jaar hebben we een flink conflikt gehad en wijkt zij niet af van haar visie waar wij het niet mee eens zijn, en zo nog meerdere dingen waardoor wij nu andere opvang zoeken. Het wordt nu opa en oma die voor onze kids gaan zorgen. Ik raad je dus zeker aan om niet meteen te kiezen. Succes!
Hoi als het iemand uit de buurt is misschien kan je voor je gevoel de buurt bewoners spreken? Ken je mensen die bij haar komen? Wij hebben ook iemand uit de buurt en bij toeval klikte dat super. Ik heb het bureau waar ze aangesloten zat en we hebben gelijk plek gekregen. Als je met een andere in gesprek gaat kan je ook weer een mooi verhaal krijgen. Het zegt niets over de toekomst. Omdat ze aangesloten is bij een bureau kan je met geschillen er wel hulp van krijgen zodat je niet alleen staat. Alles is een gok zolang je een gastouder maar neemt die aangesloten is!
Wij hebben ook de eerste gastouder gekozen die we tegen kwamen. Het klikte meteen zo goed! En. Heb er geen moment spijt van. Dus als het goed voelt, waarom niet? Maar natuurlijk kan je verder kijken, niemand verplicht je iets.
Ik heb contact gehad met humanitas waar mw bij aangesloten is, krijg ik net een mail van een andere gastouder... Ben erg nieuwsgierig en ga daar ook maar een afspraak mee maken. Iemand ervaring met een gastouder die zelf ook een kindje van rond de 2 heeft? Positief/negatief tov mijn kindje, bv inv aandacht ofzo?
ik heb zelf een mannetje van bijna 2 en net een nieuw oppaskindje van 3 maandjes oud. Zoontje vindt de baby geweldig en was op slag verliefd op haar. Ik was bang dat hij jaloers zou zijn, maar dat is hij helemaal niet. Maar je kunt ze geen seconde alleen laten, ander oppasje van 3 wilde baby al van de glijbaan laten gaan (" gaat xyz ook van de glijbaan als ze wakker is?" ). Mijn dochter heeft wat beter in de gaten wat een baby wel of niet kan en is ook zwaar fan van de baby. Ik heb altijd de regel voor mezelf dat de oppaskindjes voor mijn eigen kinderen gaan, omdat zij mijn werk zijn en mijn eigen kinderen de aandacht wel weer op een ander moment krijgen. Maar niet elke gastouder zal die instelling hebben . En niet elke 2-jarige zal een baby leuk vinden in zijn of haar huis! Mijn zoontje is al vanaf baby af aan gewend in andere kinderen in huis. Heeft ze nog meer gastkinderen of is het kindje altijd alleen geweest? Scheelt nml wel. En vraag haar gewoon hoe ze het wilt doen als jouw baby eten moet en haar kind wil aandacht.
Ik denk dat het fair is dat gastkindje en eigen kindje gewoon elk evenveel aandacht krijgen. Dat is toch ook niet erg? Op een kdv zijn er vier baby's op een leidster en daar wordt de zorg en aandacht wel over vier kindjes verdeeld. Een op twee aandacht lijkt me juist heel veel. En in een gezin met meer kinderen kan een baby ook niet de hele dag alle aandacht krijgen. Daar zou ik me dus niet zoveel zorgen over maken.
Deze oppas kwam ook erg prettig over, nu heb ik er dus twee... Even brainstormen met vriend. Deze is jonger,woont dichterbij,heeft dus een kindje, uit het gesprek kwam ook naar voren wat ik graag wil horen hoe er met mijn kindje wordt omgegaan. Ook alle papieren,aangesloten bij een stichting,ervaring....flexibel. Deze heeft geen hondjes maar katten en die hondjes zaten me eigenlijk wel een beetje dwars. Heb zelf honden gehad en katten dus weet wat dat betekent (goed in de gaten houden enz) maar ik had een kriebel op mijn rus bij die hondjes. Leuke, rustige honden maar toch,kan het niet uitleggen. Even laten bezinken en kijken wat we gaan doen.
volgens mij ben je er al uit! want als je nu al de kriebels krijgt van de hondjes dan zou ik daar niet voor kiezen.
Onze gastouder heeft een dochtertje van 2, en dat is eigenlijk ook heel leuk. Ze speelt heel lief met mijn zoontje en de andere kindjes en echt geen probleem met aandacht. Ik vind het ook fijn dat hij echt in een gezinssituatie terechtkomt. Op deze manier is er ook continuïteit! Succes met kiezen!
Ja daar heb je gelijk in! Mopje: gezinssituatie vind ik erg belangrijk.Eigenlijk vind ik het al jammer dat ik oppas nodig heb maar het is niet anders...en als er meerder kinderen zijn is dat natuurlijk positief want ons kindje krijgt er geen broertje of zusje meer bij. Mail gestuurd naar de 2e oppas met de vraag of vriend binnenkort ook even kan kennismaken zodat we ons kunnen gaan inschrijven als het goed voelt.
hoi! Hier een gastouder, waarvan het zoontje ook een aantal dagen in de week naar een andere gastouder gaat. Ik geef altijd aan ouders het advies om zeker meerdere gastouders te bezoeken en dan daar een keuze uit te maken. Zelf ook jarenlang in de kinderopvang gewerkt en dus zelf heel bewust gekozen voor een gastouder. Mijn gastouder heeft haar eigen kleinkinderen ook op de groep maar heb zelf niet het idee dat er iemand meer aandacht krijgt dan een ander, mijn zoontje gaat altijd met heel veel plezier naar de gastouder!
A.s donderdag 2e afspraak met de laatste oppas zodat vriend ook even kennis kan maken. En dan gaan we ons maar inschrijven bij het bureau. Iemand ervaring met Kids4U?