Hai dames, Onze zoon is elke week nog steeds intens verdrietig als ik hem bij het kdv breng. Hij vindt maar 1 leidster leuk van de drie en wil alleen door haar gedragen worden. En zelfs dan is het nog niet helemaal goed. Onlangs kwam ik erachter dat de leidsters van een andere groep (helemaal aan de andere kant van het gebouw) ook op de hoogte is van zijn moeite met afscheid nemen. Eigenlijk vind ik dit niet zo erg leuk. Het geeft mij een beetje het gevoel dat er gesproken wordt over ons kind en dat hij een probleemgeval is ofzo. Het wordt ook vaak opgenoemd door de leidsters van de eigen groep. Hij heeft moeite met afscheid, hij is wat driftig, hij kan wat pieperig zijn.. natuurlijk is dit allemaal normaal gedrag, maar het wordt vaak benoemd. En nu ook dus een wildvreemde leidster van een totaal andere groep. Nou dat maakt mij een beetje onzeker. Ik geloof er namelijk niks van dat hij de enige is met dit gedrag. Soms dan denk ik eraan om over te stappen naar een go, maar dan moet hij weer opnieuw wennen. Bedankt voor het lezen, ik wilde het even van mij afschrijven. En misschien herkennen sommigen zich hierin?
Tja dat daar over gesproken wordt vind ik niet zo raar. Zolang dat met collega's is en niet met ouders. Met huilbaby's/peuters bespraken wij dat ook met collega's, om even stoom af te blazen: van pfff het was weer een heftig dagje. Ik vind dat allemaal zo gek niet. Sowieso als hij goed tekeergaat horen ze dat wellicht op andere groepen ook en kan een collega vragen: goh wie is dat bij jullie? En kinderen werden bij ons sowieso in een teamoverleg besproken. Probleemgeval zijn jouw woorden, maar wat ik ervan lees zou jouw kindje er wel eentje zijn die besproken zou worden. Is vrij normaal hoor. Dus ja ik denk idd dat er gesproken wordt over jouw kind en dat is de normale gang van zaken. Ik bespreek nu ook kindjes met collega gastouders, verschil is dat zij deze kindjes verder nooit zien. Hou je her afscheid wel heel kort, als je blijft hangen wordt dat alleen maar moeilijker.
Eens met Tuc. Hier zijn ook bso leidsters op de hoogte van wat er bij kdv speelt qua kindjes. Mochten ze dan eens invallen of een kind stroomt door naar de bso dan kunnen ze beter anticiperen en inspelen op de kinderen. Zolang het binnen het team blijft is dat normaal hoor en het hoeft helemaal niet zo te zijn dat ze hem als probleem kindje zien. Maar hij heeft een extra zorgvraag in de zin van hoe kunnen we het afscheid voor hem zo makkelijk mogelijk maken. Niets ernstigs maar toont juist aan dat ze open naar een situatie kijken en alles proberen om er iets aan te doen. En daar is bespreken in het team voor nodig
Tja, ik vind het ook normaal dat collega's onderling dit bespreken. Dit is heus geen afwijzing van je kind. Maak het afscheid zo kort mogelijk en besteed er niet extra aandacht aan.
Ik vind het juist positief dat er over gesproken wordt met de rest van het team, dat wijst op betrokkenheid. Sowieso zijn er natuurlijk kindbesprekingen waar de andere leidsters bij zitten, maar daarnaast wordt er in een team ook tips gevraagd of gewoon even hun ei kwijt. Leidsters kunnen zich ook onzeker voelen omdat een kindje steeds blijft huilen bij het afscheid, dan is het goed om dat met collega's te bespreken. En eerlijk, als ik jouw verhaal lees, jouw kindje zou ik ook bespreken. Niet omdat hij een probleemgeval is, maar omdat ik tips zou willen. Ik zou willen dat hij zich goed voelt.
Mijn zoon gaat nu bijna een half jaar en is ook weer gaan huilen met wegbrengen. Hij deed het een paar weken niet maar nu weer wel. Maar ik weet ook dat het over is voordat ik het gebouw uit ben. En als we hem ophalen is het hetzelfde, dan wil hij niet weg. De juffen vertellen ook altijd dat hij zo vrolijk is daar, goed heeft geholpen met opruimen, goed geslapen etc. Is dat bij jou zoon niet? Want dat zou voor mij wel een reden zijn om verder te gaan zoeken... niet puur het huilen bij wegbrengen.
Hier ook een kindje dat nog steeds huilt... Echt niet makkelijk he. Wel goed dat het binnen het team besproken wordt. Maar hebben ze ook een plan om het hem makkelijker te maken?
Onze zoon huilt ook nog steeds. Zit er nu vanaf februari. Komt ook omdat hij maar 1 dag gaat, dat is eigenlijk te weinig. Het is over als ik weg ben en ik krijg tussendoor foto's via Whatsapp om te zien dat het goed gaat. Verder werk ik daar zelf en wij bespreken ook kids welke huilen of andere dingen. Het is dan geen probleemgeval maar je kunt dan tips uitwisselen, kijken wat werkt en wat niet en soms is het ook even hulp zoeken omdat je soms zelf teveel in de situatie zit.