Hoi dames, Ik zit met het volgende: Gisteren kwam ik er thuis achter dat mijn kindje onder de uitslag zat in gezicht, hiernaast was ze erg huilerig en had verhoging, de avond en nacht ervoor al koorts gehad. Ik dacht, tandjes die door gaan komen.. Maar na die uitslag steeds erger werd toch even verder gaan zoeken. Nu blijkt: mijn kindje heeft rode hond opgelopen, en 2 weken terug was op de opvang waar ze naartoe gaat een kindje die toen, jawel, rode hond bleek te hebben. De leidster wist dit en heeft de andere ouders bewust niet geïnformeerd.. Ik ben dus, ondanks dat rode hond verder niet echt kwaad kan, hier best ontevreden over en vraag me af of dit wel zo voor mij besloten mag worden?
Wat ik mij afvraag is hoe je weet dat zij de ouders bewust niet geinformeerd heeft?? Het komt over alsof je denkt dat ze het expres verzweeg. En nee bij 1 geval is het kdv voor zover ik weet niet verplicht het kenbaar te maken. Het moeten meerdere gevallen op een bepaald aantal kinderen zijn...in een gewone kdv groep minimaal 2 geloof ik.
Ik belde haar gisteren nadat ik al die uitslag zag, en vroeg haar of haar die middag dat opgevallen was (die dag naar de opvang geweest) toen vertelde ze: nee, maar kindje .... heeft 2 weken geleden rode hond gehad en is hier wel naar de opvang toen gekomen. Ze vertelde mij toen zelf, dat ze er nog wel over getwijfeld had of ze de ouders zou inlichten, maar niet onnodig onrust wilde veroorzaken en daarom besloten had de andere ouders niet in te lichten.. Nu kan ze natuurlijk niet voorkomen dat kindjes van alles meebrengen en dus ook soms verspreiden op het verblijf, maar ik had graag dat ze mij in ieder geval geïnformeerd had dat het aanwezig was bij een kindje... Het gaat hier om een kleinschalige opvang waar maximaal 6 kindjes per dag mogen verblijven, ze werkt er alleen, met soms een stagaire
Ik meld het zelf altijd wel. En zou het ook graag vernemen mocht er bij de opvang een kindje 'ziek' is
Dit soort dingen worden niet altijd verteld omdat het niet heel erg is. Verkoudheden en griepjes worden ook niet gemeld. Er zijn gewoon regels vanuit de ggd of iets gemeld moet worden en of een kindje wel of niet mag komen. En een kinderdagverblijf bepaald dan of zoiets gemeld wordt of niet.
Ik vind het vreemd dat het niet gemeld is. Vooral bij een kleinschalige opvang lijkt het me een kleine moeite om zoiets even te melden. Wat nou als een van de moeders zwanger is? Ik werk als gastouder en ik meld zulk soort dingen wel bij de ouders. Verkoudheden uiteraard niet en met (buik)griep komen de kinderen niet, maar vlekjesziekten geef ik wel even door.
Ik persoonlijk zou er wel problemen mee hebben. Bij mij werken de entingen tegen rode hond niet. Als ik het krijg dan is het voor mij niet zozeer gevaarlijk, maar wanneer ik zwanger ben. Het kan tot allerlei afwijkingen leiden voor mijn ongeboren baby. Wanneer ik op de hoogte ben gebracht dan kan ik er rekening mee houden.
ik vind het slecht dat het niet gemeld is. bij ons op het KDV word elk geval gemeld. oa zodat je weet dat je mogelijk binnenkort wat kan verwachten. er hangt dan ook keurig een a4-tje naast de deur met foto's, de symptomen en of ze bijvoorbeeld naar kdv mogen. 2e reden dat ze het vertellen is om bijvoorbeeld zwangeren te waarschuwen. zoals anneliesje zegt, bij zwangeren die de ziekte nooit mee gemaakt hebben of waarbij de enting niet werkt, kunnen er afwijkingen ontstaan aan het kindje.
Ik verwachtte zeker niet dat ze had kunnen voorkomen dat mijn kindje het kreeg, dat vind ik ook niet realistisch. Maar wat ik wel erg vond, is dat we 3 dagen voordat mijn kleine ziek werd op visite zijn gegaan bij vrienden (verjaardag) en mijn kleine op schoot is geweest en geknuffeld door 2 zwangere vriendinnen, beide 14 weken zwanger toen.. Beide na jaren IVF.. Je zal begrijpen dat dit het punt was waarop ik het Spaans benauwd kreeg en heeeel erg vond dat ik het dus niet wist. Anders had ik een andere beslissing gemaakt en niet meegegaan met Uk naar de verjaardag.. Ondertussen zijn beide zwangere dames ingelicht en gecontroleerd op antistoffen door hun gyn, en (gelukkig!!) genoeg antistoffen!
Dit dus! Ik bleek tijdens mijn zwangerschap niet immuun voor rode hond en ik werkte veel met jonge kinderen waarvan er verschillende niet gevaccineerd waren. Ik was als de dood dat ik rode hond zou krijgen. Het kan serieuze gevolgen hebben voor de baby dus ik zou bijna eisen dat ze het zouden melden.
Dit hoort wel gemeld te worden ivm het gevaar voor zwangere vrouwen. Ik zou hier zelf best pissed van worden. Het kan echt ernstige problemen veroorzaken bij ongeboren kindjes.
Dit dus!!! Rode hond moet ook gemeld worden bij de ggd dus ook op een kinderopvang. Mijn moeder kreeg destijds rode hond tijdens de zwangerschap en kreeg een vroeggeboorte bij 18 weken van een misvormd kind.
Hier melden ze dit soort dingen altijd, inderdaad ook vanwege het gevaar van zwangere vrouwen. Ze hangen een a4tje bij de deur, om mensen te informeren. Openheid geeft vertrouwen, voorkomen kan een opvang niet maar informeren wel.
Misschien niet gemeld omdat het zich pas openbaart 2-3 wkn na besmetting? Hier was op school roodvonk bij 1 kind vastgesteld, dit is alleen gemeld aan een moeder met een zoon met ernstig verminderde weerstand door eerdere ziekte.
Dit omschrijft dan ook mijn 'probleem'. Ik had graag dat ze me had geïnformeerd. Mijn vertrouwen kreeg wel even een deukje! En ik weet dat het kwaad al geschied is als het zich openbaart, maar ze wist ook dat mijn kind nog maar 5 maanden is, en dus niet ingeënt, en dus vatbaar was..
Ik vind zeker dat dit gemeld moet worden en dan met name zodat zwangere moeders er rekening mee kunnen houden!
Niet erg? Rode hond op een kdv? En hoe 'niet erg' is rode hond voor net zwangere moeders die niet voldoende antistoffen hebben? Ik zou echt compleet over de rooie gegaan zijn! Rode hond is net als mazelen een ziekte die verplicht gemeld moet worden bij de GGD. KDV zat dus goed fout! Wat is rodehond en hoe vaak komt het voor? - Nationaal Kompas Volksgezondheid
Ik heb geen idee of rode hond erg is voor zwangeren. Mijn ding was meer als voorbeeld genoemd. Maar als het wel erg is voor zwangeren, dan zou ik het ook zeker even checken en melden bij hen.
Ken je prinses christina jongste dochter juliana. Haar ogen zijn aangetast in de zwangerschap door de rode hond. Zo gevaarlijk is het dus.
Ik heb geen antistoffen tegen rode hond (ookal ben ik ingeent en na mijn eerste zwangerschap weer opnieuw). Ik kan het dus krijgen als ik zwanger ben en wat er dan kan gebeuren kun je lezen (oa) op de volgende link: Rubella (rodehond) en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu De volgende afwijkingen worden beschreven: Hartafwijkingen (open ductus, VSD, coarctatie, pulmonaalstenose, myocarditis) Oogafwijkingen (cataract, microphthalmie, retinopathie, glaucoom) Slechthorendheid/doofheid Groeiachterstand Trombocytopenie met purpura en petechiën Hepatosplenomegalie Aandoeningen van het centraal zenuwstelsel (psychomotore retardatie, microcefalie meningo-encefalitis, diplegie etc.) Botafwijkingen Afwijkingen aan de tractus urogenitalis Paarse huidlaesies, de zogenaamde 'blueberry muffin spots' De sterfte van kinderen met CRS hangt af van de specifieke afwijkingen en bedraagt gemiddeld zon 10% gedurende de neonatale periode, maar blijft ook gedurende de rest van het eerste levensjaar hoog.