Gastouder bij ons thuis?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by maud82, Dec 21, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maud82

maud82 Lid

Dec 19, 2015
    42
    0
    0
    Onze oudste zoon (4) kan maar niet wennen op de BSO.. Elke keer huilen en drama als het weer vrijdag is (de dag dat hij naar de bso moet). Onze dochter (2) vind het kdv wel leuk, gaat ook alleen op de vrijdag.
    We gaan waarschijnlijk voor en derde wonder en dan zou voor de opvang een gastouder bij ons aan huis aantrekkelijk worden.
    Onze zoon zou hier natuurlijk ook erg blij mee zijn, dus dat speelt ook mee. Al vind ik het voor onze dochter wel weer jammer.. dat betekent dus ook niet meer in de groep met meerdere kindjes spelen.

Wie heeft er ook een gastouder aan huis? Hoe bevalt dit? En hoe zijn jullie aan deze gastouder gekomen?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je zou een gastouder aan huis met een 3e kindje heel handig kunnen doen! Maar een fijne gast ouder die je 2 jongste heeft en de 3e bereid is uit school te halen is ook een optie. Voor de baby is een gast ouder zeker een fijne optie tov een kdv, vaak.

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Geen ervaringen met een gastouder, maar is het geen optie dat de dag bso naar een andere dag in de week gaat? Kan me zo voorstellen dat je zoon het helemaal zat is na een week school...

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,024
    5,234
    113
    Ik zou je dochter in ieder geval naar de psz laten gaan. Anders zit ze alleen nog maar thuis. Je zoon krijgt natuurlijk genoeg contacten via school. Zelf zou ik geen "vreemde" de hele dag in mijn huis willen hebben zonder toezicht van anderen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

5. lies276

lies276 Niet meer actief

Toen ik zwanger was van onze derde, vertelde mijn gastouder dat ze met haar gezin ging verhuizen en dus niet langer onze go kon zijn.
    We moesten dus op zoek naar iets anders.
    Onze oudste (wisten we toen nog niet) heeft pdd nos en vond het enorm moeilijk om niet thuis te kunnen zijn en grote groepen kinderen daar kon hij niet goed tegen.
    Een vrouw uit ons dorp, waar ik vroeger veel heb opgepast op haar kinderen, kwam op kraamvisite en zat hier haar beklag te doen dat haar kids al zo groot werden en dat ze zich verveelde.
    Zo is het gekomen: ze is bij ons op gaan passen.
    De oudste kon zo gewoon lekkker thuis blijven, met zijn eigen speelgoed, wc, enz. En voor de jongste was het heerlijk dat ik niet s morgens vroeg met een half slapende baby hoefde te zeulen.
    Ook ruimde ze altijd mijn vaatwasser uit, hing de was op en schilde mijn aardappeltjes.
    Heeeeeerlijk!
    Ik heb daarnaast wel altijd gebruik gemaakt van de psz.
    Nu al mijn kids op school zitten, komt ze nog steeds aan huis.
    Ik kan altijd op tijd weg, want zij neemt de zorg meteen over en brengt de jongens naar school.
    Zodra de kinderen naar school zijn, gaat ze naar huis en s middags is ze er weer.
    Ook tijdens schoolvakanties is ze hier in huis.
    Natuurlijk kende ik haar al van tevoren, dus ik heb nooit last gehad van "niet vertrouwen", maar ik denk dat ik er ook bij een "vreemde" prima aan had kunnen wennen:)

6. mamak82

mamak82 Actief lid

Nov 6, 2011
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn oudste en kdv is vanaf het begin ellende geweest. Toen ik zwanger vd derde was direct knoop door gehakt en voor een gastouder gegaan. Beste keuze ooit! Financieel was het voor 2 kinderen zelfs goedkoper dan kdv. Er zijn ook een aantal nadelen waar je bij stil moet staan..Zo bleek onze eerste gastouder een chronische ziekte te hebben waardoor ze zeer regelmatig ziek was. Je hebt dan geen vervanging. Of je gastouderbureau moet iets regelen maar dat zou ik zelf niet willen. Ten tweede was er ook steeds een probleem als haar eigen zoontje ziek was. Nu echter inmiddels een jaar onze tweede gastouder en ze is nog nooit ziek of afwezig geweest! Dus dit zijn dingen die je tijdens de kennismaking goed moet bespreken. Je gastouder heeft wel recht op 4 wkn doorbetaalde vakantie dus ook dan heb je geen opvang. Tijdens langdurige ziekte moet je 6 wkn een bepaald bedrag doorbetalen.
    Hoewel ik dacht dat onze tweede kdv wel prima vond bleek eenmaal gastouder in huis ook voor haar een hoop rust te brengen! En tja omgang met andere kinderen je hebt dadelijk 3 kinderen genoeg omgang met andere en ik ga er vanuit dat je ook weleens afspreekt met andere die kinderen hebben? En samen spelen doen ze toch nog niet onder de 4 jaar. Dus vanaf schooltijd is wat mij betreft vroeg genoeg..

7. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Ik denk dat een dag per week ook te weinig is voor een kind om echt te wennen. En de vrijdag is natuurlijk een heel onhandige dag. Zo'n vierjarige is dan bekaf van de hele week school. Een andere dag zou dan veel handiger zijn (ik weet niet of dat mogelijk is?).

Met een 3e is een gastouder wel heel handig, vooral financieel erg aantrekkelijk. Dochter kan dan 2 ochtenden naar de psz, zodat ze toch lekker met andere kindjes kan spelen.

Share This Page