Hoe pakken jullie het aan en wat betalen jullie?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Tamy, Nov 8, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tamy

Tamy Actief lid

Nov 22, 2010
    181
    0
    0
    Lieve dames,

Hoe introduceren jullie een oppas? Wat is nou een beetje redelijk bedrag voor een "avondje" passen? Kortom hoe doen jullie dat..... Wij hebben nog nooit een echte oppas gehad.

Wij willen ook weer met enige regelmaat een avondje weg, 1 of 2 x per maand. Onze vrijwilligster van de PSZ (jonge meid rond 20 ofzo) wil wel oppassen maar ik wil natuurlijk ook een vergoeding geven.

Wij hebben 2 kids, zoontje van 3 (die kent ze van de psz) en een meid van bijna 1. Ze liggen om 19.30 wel in bed maar de baby slaapt nog niet zo goed. Ze wordt nog regelmatig wakker en is ook wat eenkennig.

Nog langer wachten totdat baby beter slaapt, dat gaat nog wel even duren. Dus eigenlijk wil ik nu wel doorzetten en een oppas inzetten.

Ik heb nu afgesproken dat de oppas deze week een uurtje met de baby komt spelen om te wennen. Dan kijken hoe het gaat. Dan kunnen we gelijk details en vergoedingen bespreken.

Van 8 tot zeg 12 uur, wat is een redelijke vergoeding als de kids slapen. Is overdag dan een ander tarief redelijk? Wij hebben echt geen idee. Hoe doen/deden jullie dit? Heb je nog tips?

Alvast bedankt voor je reactie!

2. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,169
    2,283
    113
    Wij hebben twee oppasmeisjes om te vragen. De een is 17, de ander is 20. Beiden geen pedagogische achtergrond, maar wel leuke lieve meiden uit het dorp, waarvan we de ouders ook kennen.
    Wij betalen 5 euro per uur. We zorgen er meestal voor dat alle kinderen al in bed liggen, voor de oppas komt, zodat ze er weinig werk aan heeft. Onze jongste huilt soms even tijdens het slapen, maar dat is dan ook alles.
    Alleen als we heel vroeg weg moeten en ze nog op zijn, dan heeft ze er natuurlijk wat meer werk aan.

We ronden de opgepaste uren meestal wel af naar boven, dus 2,5 uur wordt dan 3 uur.

3. Tamy

Tamy Actief lid

Nov 22, 2010
    181
    0
    0
    Dat klinkt aller redelijks Luppy, thanks. Zoiets had ik ook in gedachten 5 euro per uur en dan natuurlijk afronden. Ze heeft verder ook geen "echte" oppas ervaring. Wel met de kids van de PSZ natuurlijk.

Ik vind het wel lastig om het voor het eerst te doen, een oppas bij de kids en in je huis. Ben ook bang voor als het mis gaat, scenario's van krijsende baby's en hysterische oppassers schieten mij voor de ogen.

Moet het volgens mij los laten, what could possibly go wrong........... :$

Meer tip en ervaringen meer dan welkom ;)

4. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik denk dat je zo een goed idee voor ogen hebt. Gewoon 1 of 2 keer langskomen om met de baby te spelen inderdaad.
    En kort daarna eerste keer oppassen.
    Zorg er de eerste keren voor dat je niet te ver weg gaat, zodat je nog naar huis kunt als je baby behoorlijk lang blijft huilen.

Hier ooit eens opgepast op nichtje van 2 maanden die halverwege de avond begon te huilen en niet meer rustig te krijgen was. Echt over dr toeren. Na twintig minuten ouders gebeld, maar die zaten drie kwartier verderop... nou dat was een erg lang uur toen!

Wij hebben een meisje uit de straat van 16 die oppast, kennen ouders ook goed. Wij betalen 5 euro per uur.
    Maar werd met dat bedrag door een paar man al voor gek verklaard omdat zij 2,50 betalen. Je schijnt ergens een site te hebben met bedragen voor jongeren die wat bijverdienen en dan is 2,50 netto nog een heel mooi bedrag.
    Maar ik vind dat wat weinig klinken. Ik betaal graag 5 euro per uur hoor. Wij blij en buurmeisje blij :)

5. Tamy

Tamy Actief lid

Nov 22, 2010
    181
    0
    0
    Dat is wel een goede krullie. Gewoon ook een avondje proefdraaien en heel dicht bij huis blijven (in de achtertuin :D)

Ga ik doen.

6. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Beetje afhankelijke was ze heeft moeten doen... Laatst 3 uurtjes en s was erg onrustig dus 5 euro per uur.
    Maar als ze enkel voor de tv heeft kunnen zitten dan 3,50 per uur.

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    #7 Kaboutermeis, Nov 11, 2014
    Last edited: Nov 11, 2014
    Ik heb van mijn 15 tot mijn 22ste gebabysit en ik raakte als babysit niet rap over mijn toeren, hoor ;).
    Kreeg toen 3 euro per uur, maar dat is intussen wel 10 jaar geleden.
    Ik zou de babysit nu dus rustig 4 euro per uur geven.

Ik babysitte vooral bij een vast gezin (op de duur 3 avonden per week - de ouders hadden een restaurant) en die kinderen waren altijd wakker als ik er was :). Heel fijn, al waren het extreem drukke kinderen. Op de duur had ik ook wel een heel fijne band met hen. Ik kwam er vanaf de jongste net 1 was.

Ik heb bijvoorbeeld ook een gezin gehad waar ik bleef slapen - omdat de ouders vaak midden in de nacht of 's ochtends vroeg thuiskwamen - en dan werden de uren tot 12 uur betaald en voor de nacht kreeg ik een soort van "forfait" omdat ik zelf natuurlijk ook sliep (op één van de kinderen hun kamer - als er dan iets was, was ik vlakbij).
    Daar kreeg ik trouwens niet eens een adres of telefoonnummer van waar de ouders waren (pre-gsm-tijdperk). Ze gingen ervan uit dat ik mijn plan wel zou trekken en dat hun kinderen vrij braaf waren en babysits gewoon waren. Wat ze gelukkig ook waren.

Ik ben overigens eerst gestart met babysitten via de Gezinsbond. Bond voor jonge gezinnen hier in België die onder andere in quasi elke gemeente een soort van "oppascentrale" hebben en waar de tarieven vast liggen (en de ouders elke keer een verzekeringsbriefje moeten invullen). Na een tijd ben ik verder gegaan op mijzelf. Vooral bij dat ene gezin.

Mijn moeder wist overigens altijd waar ik zat en tenzij ik echt bij familie 50 kilometer verder zat (mijn tante vroeg mij soms of een nichtje met 3 kinderen), had ze bij écht zware noodgevallen altijd kunnen komen helpen. Nooit nodig geweest gelukkig.

Ik babysitte overigens puur voor 't plezier en omdat ik het zo graag deed. De centen waren een leuke bijkomstigheid.
    De dag dat het niet meer te combineren was met mijn studies, op kot (kamers) zitten, mijn partner in mijn studentenstad en 3 keer per week babysit in 't dorp van mijn ouders 50 km verder ben ik ermee gestopt.

Bij de meeste oppasgezinnen werd ik overigens meteen in 't diepe gegooid en kwam ik aan 5 of 10 minuten voordat de ouders vertrokken of naar hun werk gingen (ook de eerste keer). Effe snel de belangrijkste zaken van 't huis doornemen, de kinderen voorstellen, waardat het drinken staat, eventueel hoe laat de kinderen naar bed moeten ... en "begin maar" of "tot straks" (of morgen).
    Bij de meeste ouders was ik overigens niet de eerste babysit ;) (kinderen en ouders waren er dus vertrouwd mee). En behalve bij mijn nicht of mijn tante waren het ook nooit kinderen beneden de 1 jaar.

8. gusto

gusto Niet meer actief

Onze oppas komt ongeveer eens per twee weken een avond en krijgt 7 euro per uur voor twee kinderen van 2 en bijna 1.

Ze slapen altijd al. Zoontje wordt incidenteel wel eens wakker maar in principe zit ze dus inderdaad een paar uur tv te kijken. Ik vertrouw haar volledig en ons contact is erg prettig, en ze is super met de kinderen. Ze komt ook weleens een middagje. Dat mag best beloond worden in mijn ogen, ze heeft toch de verantwoordelijkheid voor 2 kinderen.

(Edit: wij kunnen het missen en zij studeert nog, daarom geven we haar heel eerlijk gezegd ook wel een iets hoger bedrag, we gunnen het haar ook gewoon)

9. Tamy

Tamy Actief lid

Nov 22, 2010
    181
    0
    0
    Bedankt meiden,

Hier heb ik echt wat aan!

Ik vind dat trouwens wel apart hoor dat je zomaar een vreemde in je huis haalt met een oppascentrale en dan gelijk weg gaat. Iedereen is anders natuurlijk en misschien doe ik wel gewoon veel te moeilijk of misschien minder goed van vertrouwen. Je zou maar de verkeerde treffen.

Vanmiddag komt ze een uurtje spelen met de baby en dan gaan we kijken of we er mee door gaan en of 5 euro acceptabel is. Ik betaal liever iets meer voor de juiste oppas natuurlijk maar 5 euro vind ik een mooi bedrag.

10. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,169
    2,283
    113
    Lijkt me een goed idee om haar eerst even kennnis te laten maken met je kind.

Onze oppassen waren al bekenden voor ons. De ene is de kleindochter van onze buren en de ander een meisje van de sportclub van mijn man. De jongens kenden haar ook van haar bijbaantje bij een winkel in ons dorp. Toen ze kwamen oppassen kwam ze de eerste keer al heel vroeg, zodat ze rustig kon meehelpen met het naar bed brengen en de kinderen wisten dat zij er was en wie ze was.

11. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Inderdaad een goed idee om eerst goed kennis te maken en (wederzijds) aan elkaar te laten wennen. Je wilt toch met een goed gevoel een avondje uit gaan.

Wellicht kun je aan de oppas zelf vragen welk bedrag ze in gedachten heeft als vergoeding. Ik had zelf geen idee wat we moesten geven, dus wij hebben het haar ook gevraagd. Zo weet je ook gelijk wat haar verwachtingen zijn. Onze oppas zei dat ze op andere adressen 5 euro krijgt voor de uren dat de kinderen wakker zijn en 3 euro voor de uren dat de kinderen slapen. Dit bedrag rond ik altijd naar boven af, bijv. 10 of 15 euro voor een avond. Een paar keer per jaar (bijv. voor de zomervakantie en rondom kerstmis) geven we altijd iets extra's.

12. Tamy

Tamy Actief lid

Nov 22, 2010
    181
    0
    0
    De kennismaking is goed gegaan, gelukkig. We gaan maar gelijk op zaterdag een paar uurtjes weg om te testen en wennen. Niet te ver en vaak even bellen.

Ook heb ik voor mijn eigen gemoedsrust een "handleiding" van 1 a4tje geschreven. Wat te doen in als de kids wakker worden etc. Daar voel ik me wel beter bij. Ik kan het toch slecht uit handen geven merk ik.

De baby heeft vannacht voor het eerst weet doorgeslapen dus wie weet gaat het wel in 1x goed. Trouwens gevraagd wat ze zelf in gedachte heeft en dat was 5 euro dus dat kwam ook mooi uit.

13. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    In mijn studietijd pastte ik op eerst 1 jongetje en later een 2e in het gezin. Dat is nu 8 jaar geleden dat ik daar begon. Ik had toen online gezocht en 3.50 was normaal bedrag voor oppassen in de avond als de kinderen slapen. Dit had ik dan ook afgesproken maar ik kreeg altijd meer. Ik heb dan wel een pedagogisch achtergrond, de kindjes vonden mij leuk en de ouders waren erg blij dat ze regelmatig (2 soms 3 keer per week) een avond weg konden en wilden daar graag ruim voor betalen. Doordat zij mij ruim, soms vors betaalden, was ik al-tijd bereid op te passen. Was voor mij makkelijk geld verdien,en het was 3 minuten lopen van huis (hoefde niet thuis gebracht te worden, ook handig als ze dronken thuis komen;) ) en ik kon gewoon studeren.

14. tuc

tuc Niet meer actief

wow haha vind dat de oppassen dik betaalt worden hier;)

Share This Page