Kinderdagverblijf ik baal er van

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door aurora5, 7 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje van bijna twee gaat sinds een paar weken, twee ochtenden in de week naar het kinderdagverblijf. Dit is een bewuste keus, hij gaat puur voor de sociale contacten en niet vanuit noodzaak rondom oppas. Ik breng hem rond half 9 en om half 1 haal ik hem weer op. Na een korte wenperiode heeft hij het enorm naar zijn zin daar.

Maar een aantal zaken storen mij een beetje. Allereerst dat ze 9 van de 10 keer niet buiten zijn geweest, terwijl bij de intake werd gezegt dat ze dit dagelijks wel doen bij welk weertype dan ook (vandaag is het zonnig en ze zijn ook niet geweest). Mogelijk gaan ze dan dus in de middag, maar ik moet zeggen dat ik dat wel jammer vindt zeker omdat ze dus ook dagdelen bieden.

En het belangrijste is het feit dat ik mijn zoontje nu al drie keer in een kinderstoel aantref met een boekje onder zich op de grond en zijn speen in zijn mond, bij het ophalen. Hij huilt verder niet maar zit stilletjes rond te kijken. De andere (grotere 3jarige) spelen wel gewoon los om hem heen en hij zit midden in de ruimte in de kinderstoel vastgesnoerd. Nu is het zo dat er om 11.30uur al gelunched wordt en zoonlief nogal een druk mannetje is. Hij zit daarom tijdens de eetmomenten niet op een stoeltje maar in de kinderstoel. Dit gaat goed en is ook prima, hij moet immers leren om gewoon aan tafel te zitten.

Bij navraag geven ze aan dat hij of in de wegloopt bij het naar bed brengen van de andere kindjes, of bij het poetsen. Vandaag omdat hij met stroop aan zijn handen rondliep....al met al een hoop goede 'redenen', maar feit blijft dat het manneke ruim een uur in de kinderstoel zit.

Ik baal er van, betaal een flink bedrag in de maand juist om hem lekker in contact te brengen met andere kindjes. Heb bovenstaande mbt kinderstoel nu beetje geproblematiseerd een mijn vraagtekens erbij gezet waarom ik hem er telkens in aantref. Ben benieuwd of het de volgende keer anders is. Twijfel nu alleen een beetje of ik er tijdens het evaluatiegesprekje van volgende week (standaard na 6wk) nog weer even over moet beginnen...?

Wat vinden jullie van bovenstaande, stel ik me aan of niet en hoe zouden jullie dit aanpakken?

2. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb geen verstand van kinderdagverblijven, maar ik kan me voorstellen dat ze met zoveel kinderen niet altijd tijd hebben om aan elke wens te voldoen en individuele aandacht te geven.

Waarom breng je hem niet met 2,5 jaar naar een peuterspeelzaal? Dat zijn kleinere groepen. Daar zijn ze meer gericht op voorschoolse activiteiten zoals netjes in een kring zitten,voorlezen, knutselen, spelen etc. Mijn dochter ging daarheen en heeft daarvan genoten en geleerd. Bij veel peuterspeelzalen wordt gekeken naar het inkomen van de ouders en kun je via de belastingdienst een x bedrag toeslag krijgen.

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.497
    2.948
    113
    Nee ik vind niet dat jij je aanstelt.Ik weet niet wat normaal is bij een kinderdagverblijf, want ons kindje gaat er niet naar toe. Maar je zit er duidelijk mee, dus ik zou het zeker aankaarten! Mijn schoonzus werkt ook bij een kdv en zij zegt dat ze verplicht zijn om 1keer per dag naar buiten te gaan. Omdat jou zoontje alleen een ochtend gaat zou het kunnen dat je inderdaad gewoon "pech" hebt dat ze 's middags zijn. En wat die kinderstoel betreft, dat vind ik gewoon sneu klinken zo'n kleintje dat zo lang alleen vast zit. Daar zou ik sowieso niet blij mee zijn.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier gaan al mn kinderen met 2 jaar naar de psz, lijkt me meer iets voor hem

5. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Waarom doe je hem niet naar een gastouder?
    Dat is wat kleinschaliger.
    Op een crèche (ook niet verkeerd overigens) zullen ze meer mee moeten lopen en is het soms zoeken voor de leidsters wat handig is (zoals jouw zoon in een stoel).
    Dat naar buiten gaan zou ik niet een probleem van maken, dan ga je smiddags zelf. Overigens vind ik wel dat ze een verkeerde verwachting hebben geschept. Dus zou ze er wel op aanspreken.

Hoe oud is je zoon?
    Kan hij niet beter naar de peuterspeelzaal? Of hebben jullie dat niet?

6. misa

misa Niet meer actief

Ooh wat vervelend dat je je er zo over voelt. Ik kan me voorstellen dat als je hem vaak zo aantreft dat je daar niet blij mee bent. Ik zou aankijken hoe het de volgende keer of keren gaat en er anders zeker wat van zeggen. Misschien kunnen ze gewoon even op zoek naar een ander alternatief? Een grondbox, toch meer energie insteken om hem aan te leren wat er op dat moment van hem verwacht wordt, taakje geven, enz.

En vergeet niet, je zit zo 45 minuten aan tafel met zoveel kinderen die moeten eten e.d. Soms is het gewoon even een handige oplossing, maar als jij dat echt onprettig vind, moet je dat zeker aangeven.

Het naar buiten gaan, zou ik zelf alleen zwaar aan tillen als hij er een hele dag is en dan steeds niet naar buiten gaat. Al is het natuurlijk wel gek dat ze vooraf anders verkondigen.

Succes, hopelijk gaat dat stukje toch wat anders straks!

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik zou em ook naar een PSZ doen, veel leuker ook. En zal niet veel meer of minder kosten?

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik denk dat je verwachting van een kinderdagVERBLIJF niet kloppen . puur voor de contacten zou ik hem naar de peuterSPEELZAAL brengen als hij 2,5 is.

en een uur in de kinderstoel vind ik heel normaal , alles klaarzetten, dan kindjes handen wassen, 1 voor 1 aan tafel. brood smeren voor alle kindjes, brood eten, kletsen, drinken. handen/toet wassen, schone luiers en pjyama's aan 1 voor 1 en dan naar bed.
    Logisch toch dat dat zo een uur duurt.

9. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Peuterspeelzaal heb ik toen niet voor gekozen omdat hij nog geen twee was en hij er wel erg aan toe was om met andere kindjes te spelen.

Maar thanx ik ga het even aankijken en anders toch bespreekbaar maken. Het gaat me er overigens niet om dat hij tijdens de maaltijden in de stoel zit, hoe lastig hij dat zelf ook vind dat moet hij leren....het gaat me meer over het extra half uur erna...terwijl de rest wel losloopt...

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou uberhaupt niet voor een kdv gekozen hebben maar gewoon voor de peuterspeelzaal. Dat lijkt me geschikter. Kdv is toch in eerste instantie een opvang. En met 2 jaar spelen ze nog niet met elkaar, hooguit naast elkaar.

11. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Mijn zoontjes gingen/gaan wel naar het kdv. Daar gaan ze inderdaad meestal 's middags naar buiten, dan is het vaak wat warmer en pas het beter in het ritme van de groep. Ze eten vaak om half 10 fruit en om half 12 alweer brood. 's middags zijn de meeste kindjes rond 3 uur wakker dan drinken ze wat en gaan ze naar buiten. Omdat je zoontje alleen de ochtend komt zal hij dat moment missen.

Wat betreft het langer in de stoel zitten ik kan het me wel voorstellen. Na het eten gaan de kleinere kindjes naar bed en ruimen ze vaak daarna de boel op. Als er dan een kleintje doorheen loopt wordt het een smeerboel. Misschien dat de 3-jarigen beter te sturen zijn waar ze wel en niet mogen lopen.

12. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Hmm, als je geen nood hebt qua opvang, dan zou ik m niet meer heen brengen. Inderdaad met 2,5 naar de psz. Misschien ergens een oproepje plaatsen om dames te ontmoeten met kinderen in dezelfde leeftijd? Wekelijks koffie drinken, komt ie ook met andere kids in contact.

13. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113

14. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat laatste kan ik me ook voorstellen. Maar aan de andere kant moeten ze dan misschien geen dagdelen van opvang bieden. Als ze propaganderen net zo goed te zijn als een peuterspeelzaal en dat kindjes ook enkel een ochtend kunnen komen, moeten ze ook voor die kindjes tot half 1 een programma bieden. Ze niet in de stoel zetten tot mama ze komt halen een half uur lang...

15. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Mijn zoon gaat naar het KDV en dan alleen hele dagen. Ze gaan echt niet elka dag naar buiten, alleen als het droog is. Ik zou zelf ook niet met mijn zoon in de regen buiten gaan spelen. Dit wordt inderdaad meestal smiddags gedaan omdat dan de meeste kinderen het actiefst zijn en het wat opgewarmd is buiten.

Wij kiezen er bewust voor hem niet naar de PSZ te brengen omdat ze op het KDV vrijwel dezelfde activiteiten aanbieden die gericht zijn op de voorbereiding op naar school gaan.

Ik snap heel goed dat ze hem even in een stoel zetten om de handen vrij te hebben maar een uur vind ik wel erg lang. Misschien ook een kwestie van te weinig leidsters?

16. misa

misa Niet meer actief

Ik heb op het kdv gewerkt en nu gaat mijn oudste naar een psz. Maar ik ben ook echt niet tevreden. Wij deden op het kdv veel actiever en gerichter met de kinderen dan deze psz. Dus onderschat een kdv niet en zet een osz niet te hoog in de schaal. Alles maakt en breekt met de personen die op de groep staan.

17. Jo33

Jo33 Actief lid

20 jul 2011
    382
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ik herken dit helemaal niet. Ons dochtertje gaat al sinds ze drie maanden is naar het kdv (inmiddels is ze ruim 3 jaar) en daar laten ze de kindjes gewoon rondkruipen/lopen. Tuurlijk, als ze echt klein zijn zitten ze nog wel eens in een wippertje ofzo, maar onze jongste dochter is nu 9 maanden en die zit volgens mij ook vrijwel nooit meer in de wipper. Ik zou het dus zeker bespreken tijdens de komende evaluatie.

18. Tylmare

Tylmare Fanatiek lid

24 sep 2014
    1.111
    333
    83
    Vrouw
    Gastouder
    Amersfoort
    Werk zelf op een kinderdagverbijf, maar de problemen waar jij tegen aan loopt proberen wij altijd te voorkomen.
    Tuurlijk gebeurd het wel eens dat je 's ochtends niet naar buiten gaat ivm een knutsel activiteit of gaat er een klein clubje naar buiten.
    Maar consequent nit naar buiten gaan? Dat vind ik absurd.
    Ook het eit dat je zoontje een uur in een kinderstoel zit vind ik ook maar raar.

Ja, soms lopen kinderen 'in de weg' (zo zou ik het zelf nooit noemen) maar dan zetten we nog eerder een kind in de box of de grondbox/babytuin.
    Kunnen ze alsnog rondlopen en spelen en wij even snel de tafels poetsen en grond vegen, en dan kunnen de 'kleintjes' ook weer verder spelen.

Nu vind ik een mannetje van 2 niet snel in de weglopen bij zoiets, dit doen we meer met de 1 jarigen die door kruimels en appelstroop heen zullen kruipen.

Ik zou het zeker aangeven bij het gesprekje als ik jou was.
    Het gaat hier wel om jouw kindje :)

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.283
    16.685
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier al heel veel jaren ervaring met kinderdagverblijf.
    Ik vind een uur in de kinderstoel wel heel lang moet ik zeggen.
    Hier gaan ze 's morgens en 's middags naar buiten.
    In de ochtend na het eten van fruit.De baby's gaan dan naar bed.1 leidster blijft op de groep en de andere gaat mee naar buiten.
    Smiddags gaan ze ook weer naar buiten als ook de grotere kindjes hebben geslapen.Dat een kinderdagverblijf geen goede voorbereiding is op school is echt zwaar achterhaald.Ik denk dat ze er meer opsteken dan op een peuterspeelzaal.
    Ze werken met Puk,leren tellen in groepsverband,leren liedjes,knippen en plakken,gezamenlijk eten met bestek,zindelijkheidstraining doen ze actief aan mee,peuters moeten zichzelf aankleden als ze uit bed komen en nog veel meer.
    Ik zou eens een babbeltje maken met het kinderdagverblijf en uitspreken wat jouw verwachtingen zijn en kunnen ze zelf aangeven in hoeverre dat reëel is.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Alle kinderdagverblijven die ik ken gaan 2x naar buiten...sowieso met alle lopertjes en als de groep en het weer het toelaat ook met de kleintjes.

Een uur in een kinderstoel is veel te lang voor een 2 jarige. Met een kruipende baby snap ik dat het niet handig is, maar die leg je na het eten in de box zodat die toch vrij kan bewegen. Vanaf dat kindjes kunnen lopen moet je ze naar mijn mening na het eten (meestal half uur) op de grond zetten en je groep zo organiseren dat er gepoetst en gespeeld kan worden.

buiten dit is een kdv een evengoede voorbereiding op school als een psz...op beide plekken worden vve programma's gebruikt.

Deel Deze Pagina