Gastouder BSO 6 weken bevallingsverlof voldoende?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Motherlove76, 5 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

29 nov 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Ik ben van plan om 5/6 weken voor de bevallingsdatum te stoppen met de BSO-opvang bij mij thuis. Op het moment vang ik op 3 dagen kinderen op tussen 15.15 h en 18 h. De kinderen zijn tussen de 5 en 11 jaar oud. Op 2 dagen heb ik 5 kinderen en op een dag 4. Ik heb ook nog een dochter van 13 jaar. Zij is zelfstandig en helpt af en toe met het ophalen van de kids. De bedoeling is echter dat zij naar de huiswerkbegeleiding gaat zodra de kleine er is, voor haar rust.

Ik twijfel of het verstandig is om maar 6 weken bevallingsverlof in te plannen (om de ouders tegemoet te komen). Ouders regelen ondertussen de opvang onderling en met opa's en oma's (die trouwens blij zijn als ik weer kan beginnen). Ik wil mij niet al te veel bezwaard voelen, maar ook nier per se de wettelijk 16 weken aanhouden. Wat denken jullie? Is 6 weken haalbaar na de bevalling, mits alles goed verloopt of is dit naïef? Wat raden jullie minimaal aan? Wat is realistisch? Ik kan het mij namelijk niet meer zo goed herinneren hoe het bij de oudste was. Ik weet wel dat ik best wel moe was.

2. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik ben ook gastouder en heb na lang twijfelen toch besloten de volledige 16 weken op te nemen. Ik vind het belangrijker dat mijn gezin 100 procent lekker loopt en we allemaal aan elkaar gewend zijn. De ouders hebben zelf ook allemaal hun volledige verlof gehad, ken niemand die tegen zijn baas zei dat ze er na 6 weken wel weer was terwijl ze nog recht had op 4 weken verlof. Hoop natuurlijk wel dat alle kids terugkomen na mijn verlof maar goed, ouders moeten hoe dan ook vervanging regelen, of dat nou voor 10 of 16 weken is dus de kans dat je kindjes kwijt raakt is er altijd.

3. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik neem 6weken van te voren en 10weken achteraf. Nu heb ik het "voordeel" dat ik een groot deel van de zomervakantie verlof heb. Dat scheelt de ouders ook weer. Na mijn verlof kan ik ook rustig beginnen omdat ik 2ouders heb die op een school werken en dus nog vakantie hebben als im weer begin.
    Ik heb bi en weet van mn vorige zwangerschappen dat ik die 10weken na mn bevalling echt wel nodig heb.

4. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

29 nov 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Kindjes zal ik niet zo snel kwijt raken. Wij wonen in een klein dorp en hier is verder niet veel geregeld voor de opvang. Er is wel een optie om met een busje van humanitas te worden opgehaald aan school. Maar daar zitten de kids en de ouders niet op te wachten. Daarnaast zijn 3 van de kids buren van ons.

Tja, ik denk dat ik het even bekijk als de kleine er is. Op zich moet min. 6 weken wel lukken voor die paar uurtjes. Ik kan ook makkelijk met de kinderwagen naar school lopen. Maar wie weet hoe alles loopt.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

tja ik zou gewoon de 16 weken nemen waar je recht op hebt.

Jij krijgt een WAZO uitkering van 16 weken! en de ouders kunnen bij het gastouder bureau een vervangende gastouder aanvragen. Leuk en lief dat opa's en oma's het willen maar dat is HUN keuze niet die van jou.

waarom hun belangen voor je kindje en jouw herstel plaatsen?

Die 10/12 weken na een bevalling heb je echt gewoon nodig om een beetje een ritme te krijgen en te herstellen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou het persoonlijk echt niet doen 6 weken....het is echt erg kort. Ik zou de volledige 16 weken nemen

7. Juels75

Juels75 Actief lid

11 aug 2014
    294
    0
    0

Ik denk dat ts het zwart doet.

Mijn advie is om te doen waar jij je het meest prettig bij voelt. Ik ken meer mensen met een eigen bedrijf die langer doorwerken en ook weer sneller beginnen vanuit financieel oogpunt. Wat ik niet zou doen, is wachten tot het laatste moment met het maken van een keuze. Dat komt misschien bij de ouders en kindjes ook niet fijn over. Succes!

8. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

29 nov 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Ik denk dat ik 5 weken voor de bevalling stop en daarna toch wel min. 6 weken aanhoud. Wel geef ik aan dat het ook 8 weken (of langer, wat ik niet hoop) zou kunnen duren. Dat zal ik wel tijdig weten na de bevalling. Daar moeten ze begrip voor hebben. Sommige kinderen komen hier al 7 jaar en het kwam heel zelden voor dat ik een keertje niet kon oppassen. Nu is het een keertje mijn beurt. Komt wel goed! Bedankt voor het meedenken!

Deel Deze Pagina