Hallo allemaal, Binnenkort willen wij het gaan proberen om voor een tweede kindje te gaan, spannend Ik ben me weer een beetje aan het voorbereiden, en opeens moest ik aan mijn werk denken. Ik ben verpleegkundige op het consultatiebureau, hartstikke leuk. Maar hier geven wij natuurlijk allerlei vaccinaties aan baby-tjes en kinderen, zoals DKTP, Pneumokokken, MenC en BMR. Nu lees ik veel dingen over de BMR vaccinatie, je mag deze zelf niet krijgen als je zwanger bent, omdat dit een levend vaccin is. Wij maken op ons werk de vaccinatie zelf klaar, heel soms kom je daardoor weleens in aanraking met de vloeistof. Omdat ik het verder nog niet op mijn werk over willen hebben, wil ik vragen of er hier toevallig mensen zijn die hier ervaring mee hebben, of wellicht tips hebben (geen vaccin geven, handschoenen dragen of kan het echt geen kwaad?) Alvast erg bedankt voor het meedenken. Wellicht maak ik van iets kleins iets groots, maar alles voor de aankomende kleine uk uiteraard Liefs, Sanne
Heeft je verloskundige of gyneacoloog geen pre-conceptie-spreekuur? Anders gewoon eens met je HA bespreken?
Je mag geen levend vaccin toegediend krijgen, maar zo lang het niet in je bloedbaan komt, is er geen gevaar. Eventueel zou je handschoenen aan kunnen doen, maar in principe volstaat normale handhygiene.
Bestaat er nog de kans dat je jezelf prikt? Prikaccident? Doordat kindje of moeder onverwachts reageert? Zou daar wel voorzichtig mee zijn
Hoi allemaal, Wat fijn dat jullie reageren, dank jullie wel!! Ik zou inderdaad handschoenen aan kunnen doen, gewoon voor mijn eigen zekerheid. Maar de kans op een prik incident blijft bestaan inderdaad, en ik zou mezelf zo schuldig voelen als er iets gebeurd. Ik heb vandaag ook het RIVM een mail gestuurd, met de vraag of er richtlijnen zijn. Wordt vervolgd dus. Maar enorm bedankt voor jullie reacties Liefs, Sanne