Dit is de situatie: Onze oudste (5,5 jaar) gaat als sinds hij 12 weken oud is naar KDV 1. We zijn echt heel tevreden over de medewerkers, locatie, etc. Hij heeft het altijd naar zijn zin gehad. Onze jongste (bijna 3) zit er sinds hij ca. 3 maanden was. Wederom goede ervaringen. Hij vindt het er geweldig. Als ik op een woensdag thuis ben vraagt hij wel eens of hij naar het KDV mag, zo leuk vind hij het er. BSO'ers mogen ook wel eens even bij de andere groepen spelen en zo zoeken mijn zoons elkaar wel eens op. Sinds vorig jaar is wegens omstandigheden de BSO deels komen te vervallen. Kinderen kunnen daar nog wel terecht tot 6 jaar. In november wordt onze oudste 6, dus hij moet sowieso naar een andere BSO. Nu komt er vanaf dit schooljaar een BSO op de locatie van de school van onze oudste. Dit is een nieuwe locatie van een bestaand KDV (KDV 2). Omdat ze nog niet weten of het goed gaat lopen, hebben ze aangegeven dat het mogelijk is, dat als er weinig BSO'ers zijn, ze de kinderen op de hoofdvestiging opvangen (en dan moeten we hem ook daar halen). Dat is geen probleem, want die is ongeveer net zo ver als KDV 1. Dat onze zoon naar deze BSO gaat, is vrijwel zeker. Maar nu de jongste dus... KDV 2 heeft aan alle ouders, wiens kinderen naar hun BSO gaan, het volgende aangeboden: Als je je jongere kind samen met schoolgaande broer/zus naar school brengt, zorgen zij voor vervoer naar de hoofdlocatie (waar het KDV is). Aan het einde van de dag (tijden mogen de ouders aangeven) brengen zij de kleintjes ook weer naar de BSO bij school, zodat je de kinderen ook samen weer mee kunt nemen. Handig! Nu zijn mijn opties: 1) De jongste blijft op KDV 1. Hij heeft het hier erg naar zijn zin. Wij moeten dan wel de kinderen naar 2 locaties brengen (oudste naar school en dan jongste naar het KDV). De kinderen kunnen elkaar aan het einde van de dag ook niet opzoeken. 2) De jongste gaat naar KDV 2. We brengen beide kinderen 's ochtends naar school. Het KDV zorgt voor het vervoer van de jongste naar de opvang, en 's middags weer terug, en wij halen de jongens bij school op. Ze zijn dan ook nog eventjes samen, voor wij ze ophalen. het lijkt me wel sneu voor de jongste om hem uit zijn vertrouwde omgeving te halen. Prijsverschil is verwaarloosbaar. Het zijn allebei goede kinderdagverblijven. Scoren goed bij de inspecties. We moeten nog wel een keer bij KDV 2 gaan kijken. Nog een opmerking: Dit gaat over het komende schooljaar. Volgend jaar wordt de jongste 4 en gaat hij ook naar school. Dan zal hij sowieso ook naar de BSO van KDV 2 gaan. Maar wat doen we voor het komende schooljaar? Wie helpt mij relativeren? Kritische vragen zijn welkom!
Waarschijnlijk met pijn in het hart, aangezien je jongste het er zo naar zijn zin heeft, maar als hij er volgend jaar toch heen gaat, zou ik nu al beginnen. Anders moet hij straks op één dag wennen aan een nieuwe school én een nieuw KDV. Beetje veel van het goede misschien. Lijkt me fijner voor hem als hij daar dan vast gewend is, dat hij uit zijn nieuwe school in elk geval op een vertrouwde plek terecht komt.
Ik zou voor dat jaartje niet met de jongste gaan wisselen. Hij krijgt dan weer andere leidsters. Even jammer van de 2 locaties maar dat is dan zo. Ik zou hem als hij 4 wordt pas overdoen naar de nieuwe bso. Wel zou je (als dat qua tijd uitkomt...het komende jaar de jongste als eerste op kunnen halen, samen naar de bso van grote broer en dan uitleggen dat hij daar ook komt als hij 4 is. Zo is het niet compleet nieuw voor hem.
Bedankt voor jullie reacties. De school van de oudste kent ie al, want hij gaat altijd mee wegbrengen. Als we hem op het oude KDV moeten ophalen, dan zouden we dat sowieso eerst doen, want de BSO bij school is dichter bij huis. Hij wil nu eigenlijk al met zijn broer mee naar school. Dat 'pijn in mijn hart' klopt wel hoor. Voordeel van ophalen bij school zou zijn, dat we dan na het werk de auto thuis kunnen zetten en de kinderen op de fiets ophalen. ... Who am I kidding... doe ik toch niet #luieflikker
Wij hebben een vergelijkbaar probleem, onze oudste zoon gaat binnenkort naar een gastouder (hij wordt 4, geen BSO beschikbaar) en onze jongste houden we toch op zijn oude vertrouwde kinderdagverblijf.
Als het qua tijd en dergelijke kan om ze naar 2 verschillende plekken te brengen en te halen, zou ik de jongste laten waar hij gelukkig is. Als de combinatie echt geen doen is, dan maar veranderen ... Of als de jongste echt ongelukkig wordt van 't feit dat ie zijn broer niet ziet.
Ik snap wat je zegt, dat zal vast meehelpen, maar is toch écht iets anders dan zelf op school zitten en wennen aan een nieuwe juf en een nieuwe klas vol met nieuwe kinderen...
Naar twee locaties kán wel. Scheelt enkele reis 1,5 kilometer en qua rijden 4 minuten, maar ik vind het relatief veel gedoe om eerst bij school met beide kinderen uit te stappen, dan met de kleinste weer de auto in te moeten (en weer vastzetten), en bij zijn KDV weer uit de auto te halen. Oja en niet te vergeten de drukte op twéé kleine parkeerplaatsjes (school en KDV) van alle brengende ouders... Ik denk dat je dan sowieso wel een kwartier langer onderweg bent. Hè, de poll gaat ook ongeveer gelijk op... Ik hoor van beide kante goede argumenten. Maakt het niet makkelijker. Maar ik waardeer al jullie reacties!
Ik zou hem op KDV 1 laten. Een jaartje gaat zo voorbij en hij heeft het er erg naar zijn zin. Misschien kan je er voor kiezen om eerst je jongste naar het kdv te brengen zodat de oudste gewoon in de auto kan blijven zitten?
Dat laatste is niet handig, want school is heel dicht bij huis en het KDV niet. Dan zou ik eerst helemaal terug moeten... Aaarrgh... de poll is 7 tegen 7
Dan heb ik een doorslaggevend stem Ik zou voor 1 jaar niet meer veranderen aangezien je kind daar heel erg naar zijn zin heeft. Dat brengen en halen vind ik reuze meevallen aangezien ik 2 kids op 2 verschillende locaties (basisschool en daarna BSO en kdv) heb. Ik breng dus eerst de oudste naar school daarna de jongste naar het kdv en haal eerst de oudste op bij de BSO en daarna de jongste bij het kdv. Gaat allemaal prima. Dat doe ik nu al 2 jaar lang
Dit zat ik ook te denken idd. Plus het voordeel van op 1 locatie brengen/halen. Lijkt me zeer onhandig om naar 2 locaties te moeten eigenlijk.
Hoeveel dagen gaan ze? Is het eventueel een optie dat jij de een brengt en haalt en je partner de ander? Hier zijn ze toen de oudste naar school ging begonnen op dezelfde locatie (met KDV beneden (daar zat de oudste ook voordat ze naar school ging), BSO boven). Na een half jaar is de oudste naar een andere BSO van een andere organisatie gegaan, zelfde complex, meter of 200 verderop. Toen opende die organisatie een BSO tegenover haar school en daar wilde ze graag naar toe. Daar zit ze nu ruim een jaar. Dit is echt een stuk verder van het KDV, maar de oudste heeft het er zo naar haar zin, dat ik het er voor over heb. Een half jaar geleden opende de organisatie een KDV naast die BSO. We hebben heel erg overwogen om de jongste daar naar toe te laten gaan, omdat het veel makkelijker is en omdat wij niet zo tevreden zijn over het huidige KDV (wel over de juffen van haar groep, maar verder niet). Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de jongste voor het laatste jaar lekker te laten waar ze zit. Ze heeft het naar haar zin en ik vind het zonde om dat voor jaar weer helemaal om te gooien. Het is een beetje regelen met wegbrengen en ophalen ed, maar tot nog toe vind ik het goed te doen. En over een half jaar gaat ze naar school, dus dan is het weer anders. Hopelijk kan ze dan op de BSO van de oudste terecht (ze komt op een andere locatie van de school, daar hoort in principe de andere BSO bij), anders zullen we nog minstens tot de zomervakantie op twee locaties op moeten halen.
Ik ben van het praktische dus kdv 2. Ik zou uitgaan dat de jongste het daar ook prima naar z'n zin zal hebben en lekker in de buurt is van grote broer!
Ik zou ook kiezen voor KDV2. Je jongste moet nog een jaartje en zal daarna sowieso overgaan naar dit kinderdagverblijf (BSO). Iemand schreef het al, maar én naar school én naar een nieuwe BSO is ook behoorlijk heftig voor zo'n kleintje. Wij hebben dit meegemaakt met een nichtje op het moment dat ook onze oudste naar school ging en op hetzelfde kinderdagverblijf/BSO bleef als waar ze al zat. Het nichtje heeft het zwaar gehad op de nieuwe BSO, ze kon niet veel kindjes en hing erg aan onze dochter, alles was nieuw, school én BSO! Natuurlijk kan het zo zijn dat je zoontje het ook even moeilijk krijgt en zijn draai weer moet vinden, maar liever dan nu dan dat hij dat straks moet als hij ook nog eens naar school gaat met allemaal nieuwe kindjes en indrukken.
Maar is het niet zo dat KDV2 helemaal niet bij die BSO zit? Alleen het brengen en halen is daar, maar overdag zit hij op een andere locatie (hoofdvestiging)?