hallo ook ik heb een vraag ik wil graag binnenkort als gastouder gaan beginnen in mijn eigen huis en nu begreep ik dat als je ziek wordt je ziekte niet krijgt doorbetaald. dit kost me zelf dan geld of kan ik dit als ik ziek ben dan aanvragen bij het uwv? en hoe zit het met zwangerschapsverlof. als ik gastouder ben en ik wordt zwanger krijg ik dan mijn zwangerschapsverlof doorbetaald? en hoe zit dat als ik ziek wordt door mijn zwangerschap? moet ik dit dan aanvragen bij het uwv zelf? alvast bedankt
Beste Moppie1982, Je wilt graag weten of je voor WAZO en Ziektewet-uitkering in aanmerking komt als je als gastouder gaat werken. Als je in loondienst bent bij een gastouderbureau of bij de ouders, dan ben je vanuit je dienstverband verzekerd voor de Ziektewet. Hier valt een eventuele uitkering bij ziekte ten gevolge van zwangerschap en een Zwangerschaps- en bevallings uitkering ook onder. Bent je niet in loondienst bij een gastouderbureau of bij de ouders en werk je dus als zelfstandige? Dan ben je alleen verzekerd voor de Ziektewet als je daar zelf een vrijwillige verzekering voor afsluit. Wel ken het UWV een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor zelfstandigen. Dit is de Zelfstandig En Zwanger regeling (ZEZ). Actuele informatie over deze regeling vind je hier. Als je gaat starten als gastouder is het dus belangrijk dat je daarbij duidelijk hebt of het om een dienstverband gaat of dat je als zelfstandige aan de slag gaat. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team
dank je wel voor het antwoord. wat ik begreep is dat ik in loondienst ga werken maar het gastouderbureau vertelde me dat als ik ziek zou worden dat ik niets betaald zou krijgen omdat ik in mijn eigen huis kindjes ga opvangen. ga ik bij het gezin werken dan krijg ik max 4 weken salaris doorbetaald met uitzondering van de 1e 2 dagen. is dit niet erg raar?
Beste moppie1982, Ik kan deze vraag helaas niet voor je beantwoorden. Je kan bij het gastouderbureau navraag doen of je verplicht verzekerd bent. Ben je inderdaad verplicht verzekerd? Dan krijg je van het UWV een tijdelijke uitkering wanneer je niet kunt werken. Klik hier voor actuele informatie. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team