Misa, ik zou per 1 jan 2016 een contractwijziging doen met de ouders die zo wisselend komen en een vast minimaal aantal uren per week afspreken. Zo heb je altijd inkomen en ben je meer zeker als ondernemer. Het is uiteindlijk wel werk, en geen zoete inval
Opvang gaat hier over een vooraf vast aantal weken per jaar: 40 of 46: net waar ouders zelf voor kiezen. Kiezen ze voor 46 en zijn de kinderen er minder, dan betalen ze dus voor 46 weken. Afzeggen minimaal 2 weken vooraf, anders betalen ze door. Ik doe daarin niet heel moeilijk: als ze vandaag een uur langer zijn, maar vorige week een uur eerder werden opgehaald, dan laat ik het zo. Ga dat ook niet allemaal noteren, heb wel wat beters te doen Met het afzeggen 2 weken vooraf heb ik voldoende zekerheid over m'n uren, dus dan hoef ik ook niet op elke slak zout te leggen Ziekte van de kinderen is gewoon doorbetalen, ziekte van mij niet, net als vakantie van mij. Feestdagen: ligt aan contract ouders. Ik ga uit van geen opvang, willen ze dat wel, dan wordt dat apart afgesproken, (en zou ik een hoger tarief voor rekenen). Ik vind het niet erg spreken voor een gob als ze dit soort dingen niet in contract hebben staan: zij zijn er om jou te ondersteunen en dat doen ze vooral door goede contracten te hebben en te zorgen dat je niet zelf overal over na hoeft te denken en enige financiele zekerheid/bescherming hebt.
Wisselende tijden: ik werk nu zelf onregelmatig en we hebben dus ook onregelmatig opvang nodig. Ik kan dat doorgeven zodra mijn rooster binnen is, en we gaan een vast minimum aantal uren afspreken daarvoor. Vind ik voor de gastouder ook wel zo eerlijk. Voorstel vanuit gob was 60 voor de jongste en 16 voor de oudste (BSO). Daar ga ik met een contract van 20 uur per week, waarvan een deel avond, nacht en weekend, natuurlijk niet aan komen, dus ws wordt het 10 per week voor de jongste en 4 voor de oudste.
hier is voor de flexkinderen een minimum van 20 uur per maand en de 2 flexkids die ik heb geven het 2-3 maanden van te voren door. Ik heb ook nog een vraagje, iemand ook wel eens gehad dat de richtlijnen/ritmes die je doorkrijgt van ouders verschillend zijn?? Heb het dan vooral over baby's. Ik zal een paar voorbeelden noemen die geweest zijn: Toen het kindje pas bijvoeding kreeg, vertelde moeder mij dat het zo maar voor tussen de flesjes door was...dat hij vreselijke honger had maar aan de max voeding zat en dat door tussendoor fruit te geven hij niet om de 3 uur een fles hoefde (want dat red je dan niet met max liter) maar om de 4 uur kon en je juist wat kan rekken. Papa kwam dan met de mededeling dat ze hem elke 2/3 uur wat te eten geven. Hij vertelde dan dat hij thuis bv om 12 uur de fles had gehad en hier weer om 2 uur mocht. Nu pas gaf moeder aan dat ze vindt dat er wel wat meer ritme in mag komen, dus thuis houden ze zoveel mogelijk vaste slaaptijden aan. hij krijgt om 6 uur in bed een fles en slaapt door tot half 8/8 uur. Dan gaat hij om 10.30 ongeveer naar bed tot een uur of 12. En dan om 16.00 uur nog een uurtje. Hij is wel eens van 13.00 tot 16.00 hier (ouders hebben wisseldiensten) en dan legt ze hem dus thuis op bed. Komt papa nu al een paar keer: ja hij mag zo nog wel even slapen! Met die flesjes enz is het tot nu toe allemaal wel goed gelopen, want dan lag hij bv te slapen en dan hoefde ik hem sowieso niet wakker te maken dus dan kwam het redelijk in de buurt met moeders schema. Maar nu met dat slapen, ik vroeg ook: o is hij niet fit ofzo?? Maar dat was niet het geval. Vind het zo stom om elke keer te benoemen: maar mama zei zus of zo. het punt met alle wisseldiensten is dat zij beiden evenveel thuis zijn met hem overdag. En moeder ook wel eens aangegeven heft dat papa wel een beetje een ander schema met hem heeft maar voor hier vind ik dat toch lastig. Ze zeggen keer op keer hoe blij ze zijn met mij dus ontevreden zijn ze zeker niet. Misschien maak ik een probleem waar het niet is??
En goldsword, ga je het afkappen of ga je ermee door? Ik herken dat ik ook kritischer word nu ik het drukker heb. Maar dat mag ook toch? Ik ga met het wisselgezin even aankijken hoe het verder gaat en anders toch eens iets anders mee afspreken of ermee stoppen. Ook al komen ze 20 uur per maand, dan nog is dat bijna niks en een plek bezet houden elke keer terwijl ik ook een kindje voor dezelfde uren op een vaste plek kan plaatsen. Latig altijd, dat zakelijke..! Hey Tuc, ik denk dat je je te verantwoordelijk voelt. Ik ken het hoor, maar het zijn niet onze kinderen. Ouders die er ritmeloos mee om gaan, die kun je vaak toch niet veranderen. Ik zou doen wat het laatste advies is, en wat werkt voor het kindje. Als ouders dan bij jou neerleggen waarom het zo gaat, dan kan jij aangeven dat je het advies wat die dag gegeven werd gewoon hebt opgevolgd. Ik heb ook een jochie met ouders dat wat verschillend denken. Hij is 2 dus gaat veelal in het ritme van de dag mee. Maar thuis heeft hij weinig regels en grenzen lijkt zo. Want hij kan nog slecht wennen aan basisregels bij mij. Thuis wil hij smiddags niet slapen, wel doodmoe. Hier slaapt hij zonder problemen. Als hij thuis niet slaapt, valt hij laat in de middag op de bank ik slaap. Met als gevolg dat het 21:00 uur is voor hij weer in bed wil of kan of gaat. De volgende dag er vroeg uit omdat hij naar mij moet en dan niet te genieten en nog slechter luisteren. Ik heb ouders subtiel hints en tips gegeven. Maar ze doen er niets mee. Ik heb het jochie ook aangesproken op het slapen thuis, ook waar ouders bij waren. Maar geen resultaat. Ik vind het sneu.... Maar ik laat het nu maar los. Het is niet mijn kind en deze mensen doen toch niets met adviezen die ze hard kunnen gebruiken..!
Ik vind dat je daar eigenlijk wel gelijk in hebt. Ik heb nooit geweten dat het bij andere gob's wel zo in contracten stond. Ik heb volgende week een gesprek met m'n contactpersoon, dus zal er weleens wat over zeggen.
Ik ben niet doorgegaan met het kindje. Heb geprobeerd zo goed en eerlijk mogelijk te zijn, namelijk dat ik nog zo'n kleintje erbij te drum vind om alle kindjes genoeg aandacht te kunnen geven. Vanaf nu ga ik ook alleen nog voor iets oudere kindjes (vanaf 1 jaar). Dan ben je ook een stuk flexibeler vind ik, wat zeker met mooi weer wel fijn is.
Ze reageerden teleurgesteld, maar waren blij dat ik eerlijk was ... ze hadden mij graag als gastouder gehad, dus logisch dat het dan een teleurstelling is. Maar ik denk, liever nu eerlijk dan over paar weken erachter komen dat het toch niks is, toch? Vandaag weer een heerlijk dagje gehad met de kids Stickers plakken is hier nu een groot succes (met twee kleintjes van nog geen anderhalf).
Is ook zo goldsword. Gisteren had ik een afmelding, het drukke jochie, en daardoor was het heel rustig en gezellig. Heerlijk!
Aarrgghh, even gillen hoor. Gastouderbureau doet heftige pogingen om gastouder te beschermen en dat gaat ten koste van ons nu Eerst dus al met de eis van 60 uur minimaal voor Caitlyn en 16 voor Thirza. OK, dat is nu naar 40 voor Caitlyn en 16 voor Thirza, (10 en 4 uur per week dus en dat is serieus al aan de hoge kant), MAAR dan wel op max 2 dagen die vooraf vast staan. Ja, jemig, dan kan ik NOG geen kant op. Ik snap dat 5 dagen per week 2 plekken vrij houden geen optie is hoor, maar gastouder had zelf al 2 dagen dat ze na schooltijd vol zat en vanwege de diensten die ik heb, (9-17 of 13-21) kan ik die dagen (do+vrij) dan sowieso niet van haar diensten meer gebruik maken, want juist op de middag ligt voor ons dus het zwaartepunt voor de opvang. Maar goed, ik dacht dat ze dan wel op die 3 andere dagen voor ons beschikbaar kon zijn. Gaat het gastouderbureau er weer tussen zitten en brengt die het terug naar 2 dagen.... Ja, dan kan ik dus alleen die 2 dagen en op woe als mijn man thuis kan werken, ingeroosterd worden op m'n werk, plus de weekenden. AAARRRGGGGHHHHH, ze zien me aankomen op m'n werk Nu dus toch maar even naar een andere gastouder uitkijken nog, want ik wil wel enigszins flexibel zijn nog voor m'n werk ook. Maar daar baal ik dan weer van, want deze gastouder is voor de oudste sowieso al een tweede thuis
Wat vervelend dat het zo gaat. Klinkt niet alsof er fijn bemiddeld word. Een gastouderbureau hoort jullie beide te beschermen en het beste eruit te halen. Ik begrijp de minimum, hanteer het zelf niet maar overweeg het wel, maar ik vind 40 uur wel een hoge minimum. Die 16 vind ik overigens erg laag. Ik weet de situatie niet maar ik vind 20 uur per maand al best weinig. Maargoed, zij zal haar inkomen moeten beschermen, het is tenslotte haar werk. Maar als daar het risico tegenover staat dat misschien het hele inkomen weg valt...Tja. En daar hoort het GOB netjes in te bemiddelen. Ik vind niet dat ze dat doen nav jouw bericht. Nu zullen er heus ook wat emoties meespelen (geen aanval!) en is het misschien niet zo zwart wit als het nu overkomt. Heb je al eens met alle partijen afzonderlijk van elkaar een gesprek gehad over hoe verder?
Ik heb in eerste instantie uiteraard met gastouder direct gecontact, toen ik hoorde dat ik werk had, en toen gelijk gevraagd of zij alle dagen kon, of dat er dagen waren dat ze al vol zat. Do+vrij al vol, dus het ging sowieso al die tijd al om ma-di-woe, (waarvan de laatste enkel evt ochtend voor Caitlyn, want 's middags is mijn man vrij en is er dus geen opvang nodig). Zij gaf aan dat het prima was als ik vooraf doorgaf en dan zou ze wel zien. Nouja, nou snap ik daarover wel dat een GOB dan zegt: hanteer een minimum. Helemaal prima. Maar toen kwam er dus bericht terug: ik kan niet 5 dagen per week 2 plekken vrij houden. Nou, lekker, want ze had sowieso nog maar 3 dagen over, dus ze houdt al geen 5 dagen 2 plekken vrij. Bovendien is voor de oudste dus enkel naschoolse opvang, (vandaar de 16 uur: minimaal 1 middag per week), dus ze kan dan 's ochtends nog een ander kind opvangen sowieso, (en ze heeft er een aantal die tot 14.00 komen, dus in haar geval juist heel handig dus). Dus, pff.... Wordt een beetje simpel van het GOB. Ik had me bij haar ook ingeschreven, maar alles wat ze aan opvang in de wijk heeft, gaat naar onze gastouder, naar mij heeft ze niemand verwezen. Dat is al vreemd, maar OK. Ik was toch verder aan het solliciteren, (wist zij niet, kon dus niet de reden zijn), dus prima. Onze gastouder heeft de inkomsten wel nodig, dus gun het haar ook gewoon Maar ik had m'n tarief op 5 euro gezet. Was hartstikke duur, ik was haar duurste gastouder, moest ik niet doen. Terwijl toen ik met haar belde -toen ik een aanmelding had voor opvang- voor haar gob-tarief, (ze heeft een vast tarief, maar ginjg om weinig uren, dus de vraag of zij ook per uur wilde rekenen), gaf ze aan: dit wil ik per uur wel rekenen, maar lager niet, want ik ben geen prijsvechter. Tja, maar ze vond dat mijn tarief dus wel omlaag moest, (heeft ze letterlijk gezegd). Dus ik ben als gastouder dan wel een prijsvechter? Nouja, begin dus een beetje simpel van het mens te worden en als gastouder bereid zou zijn om ander GOB te doen, zou ik dat direct doen. Maar goed, het zal uiteindelijk toch echt worden: bredere beschikbaarheid met dit minimum uren, of minder uren en deze twee dagen enkel beschikbaar. Een van beiden, want anders zoek ik wel echt een andere gastouder. Zo simpel ga ik het wel maken. Dan moet onze gastouder maar kiezen...
Wat vervelend zeg! Mijn gob's bemoeien zich daar (gelukkig) helemaal niet mee ... Ik zou idd overwegen een andere gastouder te zoeken, je moet er tenslotte wel wat aan hebben ... Zijn er vast genoeg die wel heel flexibel zijn.
Ik had vandaag 2 blauwe enveloppen, met acceptgiro's op de mat: De voorlopige aanslag van 2015. Zijn er meer die zorgverzekeringswet en volksverzekeringen al 'mogen' betalen.
ja ik vind het ook wel gek. Want als je ma-di-wo ochtend beschikbaar ben is het dus maar 2,5 dag ipv 5. Als je als gastouder flexibele opvang biedt, dan moet je naar mijn mening dus wel 3/4 dagen beschikbaar zijn en anders moet je simpelweg zeggen dat je er niet aan begint. Ik heb 2 kindjes die flex komen met een minimum van 22 uur per maand, waarbij ik voor de 1 ma-do beschikbaar ben en de ander ma-di-do-vr. Klinkt een beetje gek, maar de wo en vr zijn eigenlijk mijn vrije dagen en daar wil ik dus geen vaste kindjes op. Door voor de 1 de wo flex te zijn en de ander vrijdag is de kans dat ze op 1 van mijn vrije dagen komen te verwaarlozen
Gastouder vond flex nooit een probleem, had eerder meerdere kids die flexibel kwamen en alles kon. Maar GOB-dame lijkt haar een beetje te moeten 'beschermen' tegen dingen waar ze helemaal niet tegen beschermd hoeft te worden. Heeft haar uit een heel vervelende situatie 'gered' en lijkt nu voortdurend in die reddersrol te moeten kruipen en gastouder lijkt dat dus niet af te kunnen bakenen. Maar goed, heb m'n rooster van maart vandaag gekregen, dus ga even kijken hoe we met die uren uitkomen en ga op basis daarvan gewoon maar even de gastouder een keuze voorleggen... Dan zien we wel. Denk dat ze dan uiteindelijk wel voor ons kiest, want in die nare situatie zijn wij destijds pal achter ze blijven staan en ze is ontzettend gek met onze kids, dus denk niet dat ze die wil zien vertrekken naar een andere gastouder En dat wil ik ook niet Bah, stomme gob's soms
Hiervoor moet je toch al aangifte hebben gedan van je inkomstenbelasting? Ik begreep dat de formulieren nog niet eens online staan om dit te doen..
Dat klinkt alsof ze een heftige periode achter de rug heeft. En het lijkt me inderdaad dat ze jullie niet kwijt zal willen. Ik vind het wel ontzettend vreemd dat het GOB zich zo zwaar ermee bemoeit. En vooral op zo'n onprettige manier. Hopelijk komen jullie er uit!