gastouder clubje op het forum???

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door tuc, 21 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Mee eens, Mijn huis en mijn regels.
    Ik zet een maximum tijd eraan, is het bord dan niet leeg....jammer dan.

2. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Je kunt toch ondanks de borstvoeding proberen een ritme te creeeren? Ik heb 6mnd borstvoeding gegeven en dat ging gewoon netjes,zonder moeite, op de klok. Tijdens de werkdag kreeg ze gekolfd uit de fles.
    Ik kolfde dan als de baby's sliepen want die hadden tegelijkertijd honger hahah. (Er zit 3mnd tussen de mijne en dat gastkindje) En ik heb nooit hoeven voeden tijdens haal en breng tijden.
    Er is niks mis met dat een baby alvast voorzichtig leert dat het moet wachten.
    Desnoods draag je je kleine in een draagdoek rond dat tijdstip, dat kalmeert vaak ook.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou het toch zo uitmikken dat ze voor of na die tijd eet. Ik heb dan wel geen bv gegeven maar zorgde ervoor dat ik geen fles hoefde te geven tijdens haal en brengtijden...dat gaat ook niet...je moet toch spulletjes bij elkaar zoeken, ouders even te woord staan...

4. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik zou het ook zo timen dat de kleine geen voeding hoeft rond haal en breng tijden. Meeste komen tussen 730-900 dus ga straks de kleine rond 7 uur aanleggen (ongeacht de tijd vd ochtendvoeding) en daarna pas na 9 uur. Ga straks niet kolven op werkdagen, is ook geen doen want heb ook peuters rondlopen, gewoon een grote shawl om de boel te bedekken indien nodig.

5. misa

misa Niet meer actief

Het kind van een ander ritme bijbrengen kan naar mijn mening alleen als het kind vaak komt en als ouders daarin mee gaan. Ik heb er geen moeite mee als de ouder bij mij voed.
    De fles probeer ik wel goed uit te kiemen, of in overleg met ouders te doen.

6. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik begreep dat een gastouder juist niet zelf haar eigen baby aan de borst wilde voeden tijdens breng en haaltijden omdat ze het niet prettig vind als ouders haar zo zien.

Zelf voed ik wel in het openbaar maar als ik aan het werk ben zou ik ook niet voeden tijdens brengen en halen, dan word het erg lastig om een kind van een ouder over te nemen lijkt me, en je bent toch aanhet werk, de ouder verwacht gewoon dat je het kind fatsoenlijk aanpakt.

Ik zou totaal geen probleem hebben met een ouder die mij thuis voed, al lijkt hetdme niet erg nodig, voed dan rustig thuis voor je je kind hier brengt. Is ook nog nooit voorgekomen overigens.

7. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik zou ook om de haal- en brengmomenten heen proberen te voeden, je kunt het best een beetje sturen ... Dan heb je tenminste even de tijd voor de ouders die hun kind komen halen.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Het gaat om haar eigen kindje als gastouder..niet om 1 van de gastkindjes;)

9. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik wil graag even jullie advies. Ik heb dus een nieuw jongetje, ongeveer 17 mnd. Hij ging altijd drie dagen naar de crèche, het idee is dat dit twee dagen crèche wordt en 1 dag hier (meer flexibiliteit). Dit jongetje krijgt volgens mij een vrij losse opvoeding, waar veel draait om het voelen. Hij eet niet goed (maar is stevig, dus in mijn ogen genoeg), warm eet hij niet mee, thuis ook bijna niet. Nu zit ik met het volgende: het kindje is hier nu voor de vierde keer (tweede keer met slapen). Hij is alleen nog totaal niet op zijn gemak, zolang zijn moeder hier is, is het een druk ventje, maar zodra ze weg gaat gaat hij huilen en blijft hij heel huilerig de hele ochtend, hij gaat bijna niet spelen. Rond 10.00 hebben we hier altijd een fruitsnack en zit iedereen aan tafel. Dit is een groot drama, ventje wil niks hebben van het fruit en wordt heel boos en huilerig omdat hij aan tafel moet zitten. Om 12.00 warm eten, maar voor dit kindje een boterham, ook dit wil hij niet eten (zelfs niet proeven). Na het eten slapen, ik ben er zelf niet zo voor, maar goed, flesje en nu ligt hij te slapen. Ik heb zelf het idee dat de opvoedingsstijl en manier van omgaan van mij en van zijn moeder erg ver uit elkaar liggen, waardoor het voor hem zo moeilijk wennen is. Zijn moeder wil het liefst dat ik extra aandacht aan het eten besteed, het anders wat lager neerzet zodat hij kan pakken wanneer hij zin heeft, etc. Thuis hoeft hij volgens mij dus ook niet aan tafel oid. Ik krijg het gevoel dat hij nog een beetje 'klein' gehouden wordt (fles houdt hij ook zelf niet vast), maar dat is enkel een gevoel. Ik begin steeds meer te denken, waarom al die moeite van het wisselen van crèche naar mij voor die ene dag in de week? Hij is helemaal happy op de crèche, in tegenstelling tot hier. Wat is jullie kijk hierop? Sorry voor het misschien beetje warrige verhaal ...

10. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik vergeet nog te zeggen dat ik in juni 3 weken vakantie heb, ik ben bang dat het wennen dus weer helemaal opnieuw begint daarna ...

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat je gelijk hebt dat de oorzaak erin zit dat ze thuis een heel andere aanpak hebben. Sommige kinderen kunnen het prima aan dat het thuis anders is dan bij de opvang naar sommigen niet.
    Maar eten op pakhoogte wegzetten en hem maar laten doen daar zou ik simpelweg niet aan beginnen...dat kan niet met meerdere kindjes...straks willen ze dat allemaal en wordt het 1 grote bende. Hij zal toch moeten leren dat de eetmomenten bij jou aan tafel zijn.

Wat ik mij wel afvraag hoe doen ze dat bij de creche dan?

12. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Dat vraag ik mij dus ook af, ik weet alleen dat hij daar ook het warme eten weigert, maar verder weet ik niet hoe ze dat doen. Inderdaad, met meerdere kindjes kun je niet eten wat lager zetten ... Tenzij ik wil dat het een bende wordt en iedereen ervan mag pakken (smiddags buiten bv. wel eens een monkeyplatter).

Zou jij hoopvol zijn dat het vanzelf bijtrekt? Of niet?

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Mijn dochter eet als het kan haar brood ook in etappes. Dan zet ik het op de salontafel zodat ze wat kan pakken als ze wil. Maar als ze op het kdv is of ik heb een huis vol gastkindjes, dan doe ik dat niet en dan heeft ze 'pech'.

Misschien kun je tijdelijk, tot hij wat los is gekomen, dat wel zo doen en als hij meer is gewend, je eigen regels weer hanteren? Als een kindje op z'n gemak is, gaat hij wel met de stroom mee.

Ik heb ook een keer een kindje gehad dat alleen maar in een hoekje zat en niks at of dronk. Duurde echt maanden voor het beter ging.

14. misa

misa Niet meer actief

Oooooh het borstvoeding gaat om een eigen kindje..! Dat zou ik ook proberen te schuiven waar mogelijk. Ik moet zeggen dat ik hier ook dagen heb dat er eentje om 13:00, 14:15, 16:00, 17:30 opgehaald worden. Dus dan moet een eigen kindj wel heel erg aanpassen vind ik. :)

Goldsword: het eten laag zetten, niet aan tafel? Nee daar zou ik niet in mee gaan. Juist niet in het begin want dan valt het wel erg tegen als hij ineens wel wat moet. En niet aan tafel zou ik voor de andere kinderen ook wel erg oneerlijk vinden.
    Maar hoe kan dit kindje nou tevreden zijn op een kdv? Daar moet hij ook op gezette tijden aan tafel. Is het verhaal niet mooier gebracht dan de werkelijkheid?

Een ouder moet passen bij jou, niet andersom. Het is jouw opvang. Leuk zon vrije opvoeding, maar een kindje zal toch aan ritme en regelmaat en regels wennen als het naar de opvang of school moet.
    Ik zou open zijn naar ouders en het de kans geven. Ander moeten ouders misschien de hele opvang bij jou afnemen of geheel naar het kdv. Is wel zo duidelijk voor het kindje. Dan kan hij ook goed wennen.
    Succes!

15. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Dat heb ik wel overwogen, maar dat vind ik niet eerlijk tegen over de rest en ik weet dat als ik het op 'pakhoogte' zet, de andere kindjes er sneller bij zijn dan hij en het al op hebben voor hij de kans krijgt. Dan kan ik de rest ook wel wat geven, maar ik wil ook weer niet dat zij de hele middag snaaien, dan eten ze namelijk niet goed bij de maaltijden.

Update: na het middagslaapje was het een heel gezellig jongetje, dat lekker heeft gespeeld en dat zelfs een halve boterham en een halve appel heeft gegeten. De vorige keer was het ook al zo ... hele ochtend drama en na het slaapje lekker spelen. Ik denk dat ik voorlopig gewoon vast hou aan het 'ritme' wat we hier hebben. Ik ben best flexibel, maar binnen de regels die ik heb (zoals aan tafel eten).

Iets anders ... wij hebben oa wortels op het balkon staan, een van de gastkindjes dacht dat het tijd was om te oogsten :) ik heb ze snel weer in de aarde gezet, nu maar hopen dat ze het overleven ;)

16. tuc

tuc Niet meer actief

ja hoor ik denk zeker dat dit bijtrekt. Kinderen gebruiken eten vaak als machtsmiddel...als je er normaal mee om blijft gaan en consequent blijft dan wordt dat vanzelf minder.

17. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Poeh heftig zeg.
    Wat betreft het eten...jouw huis, jouw regels.
    Eten doen we aan tafel. Je geeft er een bepaalde tijd aan en is die tijd om gaat het spul weg. Niet gegeten, jammer dan.
    Als je dat consequent genoeg volhoudt dan leert elk kind het vanzelf. Ook moeilijke jammer mekker kinderen.

18. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik zou er ook niet in mee gaan, kindje leert echt snel genoeg hoe het bij jou gaat. Hier ook veel kindjes die thuis de hele dag met een flesje mogen lopen, nou hier dus niet,want we drinken aan tafel. In het weekend mag mijn dochter ook gewoon een beker drinken tot beschikking hebben maar door de week drinkt zij net als de rest aan tafel. Zelfde met eten.
    Maar goed, hij is pas 4x geweest, kan best een maand of twee duren voor hij de regels echt accepteert hoor.

19. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Wat maken jullie voor vaderdag? Ik heb geen zin om er al te veel moeite voor te doen, met moederdag had ik dat wel gedaan en van de 5 moeders is er maar 1geweest die een reactie heeft gegeven, erg flauw vind ik zelf. Dus ga me niet weer druk lopen maken, word blijkbaar toch niet gewaardeerd.

20. misa

misa Niet meer actief

Ik denk ook dat het wennen wel twee maanden kan duren, juist omdat de regels zo verschillend zijn. Succes! Altijd lastig, een lastig of moeilijk kindje!

Cvm, ik heb deze dingen in gedachten voor vaderdag:
    Een kei beschilderen en erop zetten: een kei van een vader.
    Een wc rol aan een stuk karton en beknutselen. Daarbij de tekst: een scheet van een vader.
    Of een blanco puzzel laten beschilderen.

Deel Deze Pagina