Als ik dat wil wel ja. Mijn regels vertel ik de ouders. Ik had een 50% regeling voor vakantie, maar omdat daar misbruik va n gemaakt kan worden als ouders de reden niet vertellen (gewone vrije dag rkenende ik niet door namelijk). Nu krijgen ouders max 6 vrije dagen per jaar. Afhankelijk van de hoeveelheid dagen het kindkomt per week. De rest is gewoon doorbetalen. Ziekte van het kind is ook doorbetalen. Ik moet er ook van leven..
Sammie, ik heb idd ook mijn eigen regels, maar toen ik begon sloot ik me aan bij een gob waarbij alle gastouders hun klanten 3 weken vakantie moesten geven. Dat heb ik dus gedaan maar had al snel door dat dat voor mij niet werkte dus kindjes die ik later heb aangenomen krijgen hebben andere regels. Ziekte en vrije dagen worden doorbetaald waarbij ik wel heb aangegeven dat als er plek is, ze mogen ruilen binnen een week.
Precies. Ook al zegt het gob dat dat zo moet, dat kunnen ze je helemaal niet verplichten. Hier laat ik de keuze bij ouder. Ik had er twee die doorbetalen. Ik ruil daarvoor reken ik wekelijks een uur minder. Ik geef dus elke maand precies dezelfde uren door. Ook als het kindje eens een keertje een halve dag langer komt. Uiteindelijk blijft het toch altijd mijn voordeel. Maar meeste ouders willen het niet. Ik ben ook wel eens geneigd om T te verplichten.... Haha maar dat gedoe heb ik geen zin in. Vorig jaar heb ikvakantieopvang gedaan. Een heel leuk meisje kreeg ik erbij. Ik had het toen ook niet druk en kon het geld heel goed gebruiken. Daarnaast heb ik mijn 2 eigen nichtjes opgevangen omdat hun gastouder met vakantie was. Ze zijn hier soms 3 dagen aaneensluitend met de nachten geweest. Heel druk maar ook gezellig! Mijn schoonzusje en zwager betalen ook goed hoor. Ze werkt wisselende diensten en betaald elke maand vaste uren, ook als ze minder werkt. Dus ik zou het voor jezelf bepalen. Hoeveel zou je verdienen en vind je dat het waard. Of heb je het nodig, ook belangrijk natuurlijk.
Meiden, ik zit hier met een rotgevoel. Ik heb 5 gastkindjes, 4 van hen komen tussen maandag en donderdag, starten op zn vroegst 7 uur en worden uiterlijk 17uur gehaald. Nummer 5 komt daarnaast ook op vrijdag, vaak op zaterdag en is hier tot laat, ong 19 uur. Alleen donderdags en zondags is ze er niet. Ik ben nu 29 weken zwanger en het word zwaar, te zwaar. Ik moet nog tm 3 juli werken, nog 4 volle weken dus. Afgelopen dinsdagavond veel pijnlijke harde buiken gehad waarbij de vk langsgeweest is. Ze heeft me gezegd echt rustiger aan te doen, ons kindje heeft een lichte groeiachterstand (ong een week) en de harde buiken mogen geen pijn doen, ik doe door zo door te gaan mijn kleintje en mijn lichaam tekort. Ik heb dus besloten per direct te stoppen met de vrijdag en zaterdag zodat ik drie dagen achtereen heb om bij te komen, en de overige dagen niet na 17 uur op te vangen zodat ik wat eerder kan gaan zitten om op te laden voor de volgende dag. Dit heb ik gisterochtend meteen aan de moeder medegedeeld (de andere 4 ouderparen hebben geen last van mijn beslissing). De moeder leek begripvol maar ik kreeg smiddags al een appje, ze kon niets regelen voor die avond. Nou begrijp ik dat best, als je het smorgens pas hoort dus gezegd dat ik dat snap en dat ze die dag nog tot 19 uur mocht blijven. Uur later weer een appje, of ze deze vrijdag nog wel mocht komen. Duidelijk uitgelegd dat dat echt niet ging omdat mijn lichaam nu aangeeft dat het niet gaat en ik geen risico wil nemen voor mijn kindje. 'S avonds weer een appje, ze had iedereen afgebeld maar niemand wilde oppassen en het was veel te kortdag dus ze wil haar toch echt komen brengen vrijdag. Wederom gezegd dat het voor mij geen keuze is maar dat ik me verplicht voel om de signalen van mijn lichaam serieus te nemen en dat ik geen risico wil nemen met mijn kindje, dus nee, ze mag niet komen. Heb overigens gisteravond weer steeds harde buiken gehad. Ik begrijp echt dat dit voor de ouder een enorm probleem is, maar ik kon dit toch niet van te voren weten? Als ik mijn been breek kan ik toch ook niet opvangen, dan moet ze toch ook iets achter de hand hebben? Daarnaast heb ik haar advies gegeven om de vervangende gastouder (die het kindje tijdens mijn verlof opvangt) te vragen of zij misschien eerder kon starten oid als ze niemand kon vinden om het kindje op vrijdag en zaterdag/na 17 uur op te vangen, dit heeft ze niet gedaan. Ook heeft ze geen contact opgenomen met het gob om te kijken of zij iets kunnen. Ik vind het dus te makkelijk om te zegen "ik heb alles geprobeerd maar het lukt niet dus ik kom haar brengen". Zit ik hier nu zo vreselijk fout of vinden jullie dat ik in mijn recht sta om me deels ziek te melden en het rustiger aan te doen?
CVM, Goed van je dat je direct je grens aangeeft. Het zou wel kunnen dat je het kind niet meer terugziet omdat moeder dit natuurlijk niet leuk vind enzo. Sommige mensen willen het ook niet snappen, hoe vaak je ook je situatie uitlegt. Je geeft aan het echt niet te trekken als ze toch komt, hou dan alsjeblieft voet bij stuk. Wat je zou kunnen doen is je bemiddelingsmedewerker vragen contact op te nemen met je vraagouder. Het is even een rot weekend maar, ook die gaat weer voorbij Succes!
Ja ze zit idd nu vrijdags en zaterdags bij degene die mijn verlof overneemt, kreeg gisteravond een berichtje van de ouder. Vanmorgen werd ik door mijn bemiddelaar van het gob gebeld, ik had haar woensdagochtend meteen gemaild met het hele verhaal. De moeder had hun gistermiddag gebeld, of ik dit wel kon maken op zo'n korte termijn enz. Gob stond vierkant achter me en heeft de moeder even heel goed duidelijk gemaakt dat dit overmacht is, de gezondheid van mijn kindje voorgaat op de opvang van haar kind en dat je weet dat als je een gastouder hebt, deze ook ziek kan worden oid dus dat jemoet zorgen voor een achterwacht. En dat ze blij mocht zijn dat ik het twee dagen van tevoren heb aangegeven want gastouders kunnen ook snachts ziek worden en dan heb je als ouder ook pech. Daarna heeft het gob de vervanger geregeld en die kon vandaagmeteen opvangen, helemaal geen probleem dus. Moet zeggen dat ik wel heel blij ben met hoe het gob dit opgepakt beeft! En ze drukte me ook nog op het hart om echt rustig aan te doen en dat ik best wat meer lak aan de ouders mag hebben, dat het welzijn van mijn babietje voor alles gaat.
Ja dit is overmacht. Valt gewoon onder ziek melding dus tja... Jammer maar niks aan te doen. Moeder of vader had eventueel zelf vrij kunnen nemen of ziek kunnen melden als laatste redmiddel. Goed dat het opgelost is, al snap ik ook dat een ouder ervan baalt. Maar dat moet niet jouw probleem zijn. Wat vervelend trouwens dat je kindje het toch wat zwaar krijgt. Zeker iets om naar te luisteren. Het je rondom zwangerschap niet ook recht op een uitkering als je ziek wordt? Evenals een zwangerschapsverlof? Ik denk wel dat het goed is dat je beter gaat luisteren naar je eigen grenzen. Als ik het zo lees lijkt het alsof je wel vaker over je eigen grens gaat. Niet verkeerd bedoelt hoor, ik kan ook zo zijn! Maar misschienzit ik er ook wel helemaal naast hoor.
Ik zit maar bij 1 gob en daar worden vakanties e.d. niet doorbetaalt. Als het kindje of ik ziek ben ook niet. Afzeggen moet 48 uur van te voren. Het lijkt mij trouwens lastig als je bij meerdere gob's zit en de regels anders zijn.
Goed dat je het hebt doorgezet meid! Het GOB is er om beide partijen te helpen maaaaaaar jij bent hun gastouder dus zullen ze jou beschermen. Dat moeten ze gewoon. En inderdaad, dit is net zoiets als een ziekmelding. De vraagouders hadden zelf een achterwacht moeten verzorgen. Dat ze dat niet hebben kun jij niks aan doen en mag ook zeker niet jouw probleem zijn. Nu lekker een beetje rustige aan doen he!
Dames even een vraagje: hoe doen jullie dat met kindjes/baby's die altijd eerst huilen voor ze in slaap vallen als er ook andere kindjes slapen?
Misa, die probeer ik apart te leggen. Ik heb een ledikant op mijn slaapkamer en een duoledikant op mijn dochter dr kamer. Dus de lastige slaper gaat altijd apart. En als t even kan leg ik ze om en om in bed, bijv 2 jongere kids om 10 en 15 uur en de oudere kids om 1230
Ik heb een kindje wat echt een heel lastig kindje is. En nu nogeentje die momenteel ook in slaap huilt. Danheb ik dus al twee kamer bezet. Ze zijn nog redelijk ritmeloos, waardoor ik er niet echt vanuit kan gaan Hoelaat ze moeten slapen. Sowieso is het vaak kort (30/60 min). Op een andere kamer betekend nog steeds dat de al slapende er wakker van kan worden. Vind dat echt lastig, merk ik..
Ik heb hele kleintjes ook wel eens buiten in de achtertuin of in de keuken in de wandelwagen (tot ze kunnen rollen of max maand of 5 zijn) Ben bezig mrt kamertje van stiefzoon aanpassen zodat daar nog een campingbedje kan staan want heb na mijn verlof meer kleintjes (mijn eigen kleine mannetje, ander baby'tje van dan 6 maanden, 1 van dan 16 maanden, 2 van 24 maanden en 1 van 32 maanden...zullen dan allemaal nog slapen.
Ja de grotere kindjes gaat ook prima bij elkaar. Mijn dochter slaapt altijd nog apart, want ze is altijd een hele moeilijke slaper geweest. Maar die ukkies he.. In de tuin of de keuken heb ik ook gedaan. Maar ze is nu 7,5 maand en eentje van 9,5 maand en sinds vorige week heb ik de wandelwagenbak voor de jongste naar de zolder gebracht. Want dat was nu echt klaar. En daarbij kan ik dat nu met het mooie weer niet meer doen, want we zijn veel binnen en buiten. Ze is te oud om daarbij te kunnen slapen nog. Tja en een andere kamer hebben we niet.. De zolder is met een vlizotrap en niet geïsoleerd. Mijn dochter begint langzaam aan soms zonder slaapje te kunnen dus misschien is dat voor sommige dagen nog een optie. Maar goed, dan nog blijft het lastig. Want het huilen hoor je echt wel door de kamers en deuren heen....! En dat voor zulke korte slaapjes. Ik vind het lastig.
Wat maken jullie voor vaderdag? Ik zat te denken aan een kartonnen fotolijstje, geverfd, en dan een foto van het kindje erin. Maar mss een beetje saai ...
Mijn eigen dochter ging als eerste, omdat ze even moet huilen. Als ze stil was (max. 10 minuten), ging het oudste gastkindje omdat hij gelijk in slaap valt en dan gaat de kletsmajoor. In die volgorde sliepen ze een hele poos. Ik probeer zoveel mogelijk de huiler als eerste te laten gaan. Gaat helaas niet altijd goed, had laatst het liefste meisje als laatste op bed gelegd, normaal pakt ze haar duim en valt in slaap. Nu blèrde ze de hele boel bij elkaar, 5 kindjes wakker . Voor vaderdag: De kleintjes verven een stropdas, de grotere hebben dat al een keer gedaan en die verven een sleutelrekje. Zal straks even kijken voor een foto.