gastouder clubje op het forum???

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door tuc, 21 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Goedemorgen!

Ik wil straks nog even bij de bieb kijken en even wat kastanjes zoeken als de kleine het lukt met slaapjes.
    heb vandaag meisje van bijna 3 en een baby van 6 mnd :)

verder ook niet heel veel bijzonders hoor ze spelen wel

lastig korenbloem
    elke keer benoemen dat het niet mag en pijn doet, of anders als ze het doet even apart of in de box oid zetten?
    succes!

2. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.844
    1.354
    113
    Was de box vergeten, maar dat is wel een goede.
    Ik benoem het nu wel iedere keer dat het niet mag en pijn doet, dan kijkt ze me aan, lacht lief, lijkt niet echt door te dringen. Maar even in de box is wel een idee. Probeer nu ook de rest maar te leren dat ze gewoon om moeten rollen/uit de voeten maken, maar die lijken dat ook niet te snappen.

3. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Kindje in de box zetten of de kleinere kindjes veilig in de box leggen.

4. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Ik zou er ook het woord 'nee' bij gebruiken.
    Dan dring je soms wel door.
    Nee ... stop.
    En haar oppakken en ergens anders neerzetten.

Afzonderen lijkt mij niet verstandig als je denkt dat ze niet doorheeft waarom.

@korenbloem,heb jij het al aan de vraagouders verteld van je zwangerschap?
    Hoe gaat het je af met werken?
    En op welke manier is het verstandig om het aan de vraagouders te vertellen? App, persoonlijk, bellen, etc..
    Ga je ook inventariseren of ouders van plan zijn terug te komen na je verlof?

5. Korenbloem86

1 mrt 2013
    1.844
    1.354
    113
    Eén vraagouder weet het al wel. Een paar weken terug huilde hun zoontje hier echt veel en toen heb ik het al verteld. Dat ze straks niet zouden zeggen, "nu hebben we zoveel moeite gedaan dat N. het hier weer naar zijn zin heeft en dan blijkt dat je toen al wist dat je zwanger was. We hadden dan liever tijd en energie geïnvesteerd in een andere gastouder". Maar dat zeiden ze gelukkig niet, ze vinden het heel erg leuk. Daarbij komt ook nog dat die moeder op de kraamafd. werkt en ik laatst tegen een opname aanzat, ook een beetje stom om elkaar daar dan tegen te komen;).

Voor de rest weet niemand het nog. Heb ooit een miskraam gehad met 12 weken, dus ik wil eerst die 12 weken voorbij zijn. Over 3 weken gaan we het onze ouders, broers en zussen vertellen. Gelijk daarna de andere vraagouders.
    Bij mijn dochter heb ik het toen verteld bij het ophalen van de gastkindjes, dan heb je net wat meer tijd dan bij het brengen. In de boekjes had ik toen een briefje gedaan met wanneer ik met verlof ging en evt. reserveopvang. Ik denk dat vraagouders 'alleen' het probleem zien hoe het verder moet met de opvang.

Het gaat nu wel weer redelijk, maar ben erg misselijk geweest, tot ± 15u hield ik niets binnen. Vorige week vrijdag bleek ook nog eens dat ik was afgevallen. Dinsdag heb ik gebeld voor Emesafene en sindsdien gaat het beter, kan ik weer redelijk normaal eten en heb ik niet meer overgegeven.
    Verder probeerde ik alle kindjes tegelijk op bed te leggen en dan ging ik ook een uurtje liggen, even opladen. En verder doen we wat rustigere dingen, we zitten dus veel aan tafel te kleuren, te kleien etc. Gelukkig vinden ze dat allemaal erg leuk.

6. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Ik wilde gier ook even komen vertellen dat ik ZWANGER ben! :)

Vandaag mijn nod die is uitgebleven en afgelopen weekend positief getest :)

Hier gelukkig geen last van misselijkheid maar wat niet is kan nog komen...
    Wat is emesafene precies? Medicijn tegen misselijkheid?

Wat fijn dat de vraagouder zo positief reageerde korenbloem! :) Dat is wel fijn natuurlijk!

Ik denk idd dat ouder het meteen als een probleem zullen zien. Dat is toch het eerste waar ze aan denken lijkt mij...

Zijn jullie van plan om 4 of 6 weken voor uitgerekende datum te stoppen met werken?
    Ik heb 7 weken voor datum nog een week vrij zag ik net. Het is dan mei vakantie. Wilde eigenlijk gaan voor 4 weken voor. Maar de zez uitkering gaat al in vanaf 6 weken voor. Dus die ene week vakantie kan dan ook de 1ste week verlof zijn...?

Hebben jullie al ervaring net deze uitkering?

7. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Gefeliciteerd Muisje! Erg fijn voor jullie!

8. Dani84

Dani84 Niet meer actief

3 muisjes, van harte gefeliciteerd!
    nee nog nooit gehoord van deze uitkering maar ik beb dan ook pas gastouder geworden toen de 2e geboren was :)

9. Korenbloem86

1 mrt 2013
    1.844
    1.354
    113
    Gefeliciteerd 3muisjes! Eind juni als ik het zo vluchtig uitreken. Leuk.
    Op het aanvraagformulier voor de ZEZ-uitkering kun je aangeven wanneer je met verlof gaat. 4 of 6 weken van te voren of een datum naar keuze (datum moet wel tussen de 34 en 36 weken zwangerschap liggen). Heb jij de schoolvakanties altijd vrij? (omdat je het over een vrije meivakantie hebt). Ik werk alleen de kerstvakantie niet. Mijn gastkindjes hebben geen schoolgaande broertjes of zusjes, dus het zijn eigenlijk gewone weken. Ouders gaan ook buiten het hoogseizoen op vakantie. Dus eigenlijk merk ik het niet of er (school)vakantie is.

Ik zat laatst naar de vrije dagen (van manlief) te kijken rond de uitgerekende datum, viel me deze keer wat tegen; Hemelvaartsdag en bevrijdingsdag vallen samen, dus mis je al 1 vrije dag. Koningsdag valt op woensdag (is zijn vaste vrije dag).
    1,5 jaar geleden ben ik net voor pasen bevallen, dus dat waren alle christelijke feestdagen, koningsdag, 5 mei. Voor mijn gevoel was mijn man toen best veel vrij zonder dat hij er vrije dagen voor hoefde op te nemen;).

Emesafene is inderdaad een medicijn tegen (veel) overgeven. Ik zat tegen uitdroging aan en wilde liever niet opgenomen worden in het ziekenhuis, dus ik mocht eerst dit nog proberen. Gelukkig helpt het en is een ziekenhuisopname nu (voorlopig) van de baan.

Volgende week een jarige mama, gastkindje gaat morgen een potje verven, wat zaadjes erin en klaar.
    Wil van de week eigenlijk ook wat herfstknutsels maken, maar heb even niet zoveel inspiratie.

10. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Ja klopt Korenbloem! Ik ben 20 Juni uitgerekend.

Normaal heb ik geen vrij als mijn kinderen vrij zijn van school, maar nu had ik net afgelopen maand al het nieuwe rooster van 2016 gemaakt met vrije dagen. Hierin heb ik pasen, goede vrijdag, een week meivakantie en herfst vakantie gepland. Wilde nu eens wat vaker vrij zijn...

Ik neem te weinig verlof naar mijn idee, en als er toch kindjes komen, dan zit ik hier met 1 soms 2 kindjes. Niet echt de moeite waard naar mijn idee...

Ik denk dat ik de meivakantie niet neem dan, en dan vanaf 10 mei met verlof ga. Dit is 6 weken van tevoren.

Ik hoop dat de nieuwe regel in 2016 al ingaat voor nieuwe vaders! Dan krijgen ze geloof ik 5 dagen verlof als ze een kind hebben gekregen. :)

Knutsels, hier juist volop bezig! Ik heb zoveel leuke ideeen ineens! We hebben te weinig tijd om alles te doen hahaha.

Ik heb donderdag overdag tot 3 uur maar 2 kindjes dus denk dat ik lekker met ze naar de kinderboerderij ga fietsen. Even eikeltjes en blaadjes zoeken enz :)

Leuk dat jij ook cadeautjes maakt voor de vraagouders! Ik doe dit ook altijd, en dat word erg gewaardeerd. Soms heb ik niet veel tijd en maak ik alleen een leuke tekening met ze, voeg er wat speciale stickers of glitters aan toe of lamineer het. Zo lijkt het toch meer dan dat het is ;)

11. Dani84

Dani84 Niet meer actief

van te voren al een heel rooster toe maar
    ik doe dit een paar weken van te voren in overleg.

heb ook regelmatig dagen dat ik maar 1 of 2 kindjes heb hoor
    hoeveel heb je er normaal op een dag dan??

verjaardagen knutsel ik ook altijd wat erg leuk om te doen en word zeer gewaardeerd ook met ziekte oid knutsel ik wel wat of kleuren we een kleurplaat

12. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Ja ik heb veel ouders die mij ook een jaar van tevoren hun rooster geef dus dat is wel zo handig.

En aangezien ik niet veel vrij heb is het maar een klein lijstje. Het is voornamelijk goede vrijdag, pasen, kerst en oud en nieuw. Meestal pak ik 1x per jaar een extra week zoals herfst of mei.

En dan 3 weken zomer vakantie.

Mocht ik onverhoopt toch nog vrij willen dan geef ik dit uiterlijk 2 maand van tevoren door aan de ouders. Ik heb de regel dat zij dit ook uiterlijk 2 maand aan mij doorgeven. Wel zo netjes dan...

Normaal heb ik dagen da ik 5 a 6 kindjes heb, dus dan is 1 of 2 erg weinig...

13. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Zo vroeg data doorgeven doe ik eigenlijk ook nooit, maar alle kindjes hier zijn redelijk flexibel en komen dus wel vaker wel/niet/etc.

Ik zit er vandaag even helemaal doorheen. Pfff ben moe en weet het even niet meer. Ik werk nu vijf dagen, waarvan ik op 2 dagen maar 1 kindje heb. Op 2 dagen 2 kindjes en op 1 dag 3 kindjes. Ik studeer nog naast mijn werk en daarvoor heb ik een stage gevonden voor 2 dagen in de week. Dit betekent dat ik dan 2 dagen stage ga lopen en 3 dagen blijf werken, maar pff ik vind het gewoon zo veel allemaal! Dit betekend ook dat ik mijn eigen dochter dan twee dagen naar een kinderdagverblijf moet brengen en de overige drie dagen 2 dagen 3 en 1 dag 3 (vanaf januari 4 ivm broertje)kindjes heb. Ik merk nu al dat mijn eigen dochter het soms heel erg druk vindt, er slecht van gaat slapen en huilerig/hangerig is. Vooral als het weekend dan ook druk is, breekt mijn hart soms bijna als ze zo verdrietig is. Dus nu zit ik weer te twijfelen of ik er wel goed aan doe om alles te willen. Of ik niet beter de stage kan uitstellen en minder moet gaan werken. Of stage en daarnaast nog max 2 dagen werken .... ik weet het gewoon niet meer!

Zo moest het even van mij af schrijven ...

14. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    hallo gastouders! ik ben onlangs begonnen maar er is me nog zo ontzettend veel niet duidelijk op financieel vlak hopelijk kunnen jullue het in simpele taal uitleggen!

dit zijn dingen waar ik tegen aan loop:

Hoe gaat het investeren precies te werk voor een gastouder?

Wat is ongeveer een gemiddelde per maand wat er opzij word gelegd voor investeringen in het bedrijf?

Hoe zit het met spullen waarvan je geen bonnetjes hebt (bewaard) of door dat je 2e hands hebt gekocht en geen bon van hebt?

Ik heb gehoord dat het wijs is om een tweede rekening te openen, maar wat zijn de voordelen daarvan naast het eventueel overzichtelijk houden van de omzet?

Verder rond de boodschappen, ik hoorde dat er vaak op 2 manieren gewerkt word, of alle boodschappen apart maar ook dat dat best wel lastig is gezien er moeilijk onderscheid dan gemaakt kan worden of werken met het Nibud Systeem.
    Hoe werkt het nibud systeem? Betekend dat dat ik niet alles hoef bij te houden? is daar een standaard berekening voor of Moet ik als nog elk dingetje noteren per kind van die dag. Gezien ook tijden kunnen wisselen met flexibele contracten waarop kinderen komen dus de ene keer bijv geen fruit mee eten en dan weer wel.

Als je verder nog tips hebt hoe het financieel allemaal werkt of het een en ander uit kan leggen hierover heel graag want ik kom er niet echt uit en raak een beetje in paniek hoe ik het allemaal moet gaan bijhouden/ordenen om het zo gemakkelijk mogelijk en overzichtelijk voor me zelf te krijgen.

15. misa

misa Niet meer actief

Goldsword, ik snap helemaal dat je het te veel vind. Ik zou ook zeker minderen met werken. Bovendien loont het zich financieel toch helemaal niet, 1 kindje op een dag? Vind ik iig niet. :)

Lastig hoor....!

@allen: wat is jullie uurprijs? Ik wil komend jaar ophogen, maar durf niet goed een keuze te maken. Ik zit nu op 4,75 en wil eigenlijk wel naar 5 euro.

En..... wij hebben een makelaar over de vloer gehad om de waarde van ons huis te bepalen. Als het allemaal lukt zoals we zouden willen dan zetten we het huis te koop en gaan we naar de andere kant van de stad verhuizen. Maar.... hoe dan verder? De kindjes gaan denk ik niet mee omdat het om allerlei redenen niet goed haalbaar is. Daarnaast vind ik het stiekem wel een heel mooi moment om te kijken naar een andere baan......

Ooh help, ik voel soms echt een beetje paniek....!

16. misa

misa Niet meer actief

hallo gastouders! ik ben onlangs begonnen maar er is me nog zo ontzettend veel niet duidelijk op financieel vlak hopelijk kunnen jullue het in simpele taal uitleggen!
    Is soms ook lastig, maar je moet ook niet te moeilijk denken. Heb je een kvk nummer of niet?

dit zijn dingen waar ik tegen aan loop:

Hoe gaat het investeren precies te werk voor een gastouder?
    Wat bedoel je met investeren? Spullen aanschaffen? Zo ja, dan gewoon kopen en bonnen of screenshots van mp bewaren.
    Wat is ongeveer een gemiddelde per maand wat er opzij word gelegd voor investeringen in het bedrijf?
    Ik leg waar kan alleen het bruto gedeelte weg. Dus ongeveer 1/3 van de inkomsten. Dat is voor de belastingdienst.
    Hoe zit het met spullen waarvan je geen bonnetjes hebt (bewaard) of door dat je 2e hands hebt gekocht en geen bon van hebt?
    Zoveel mogelijk bonnen bewaren, desnoods eens van iets anders. En als je geen gekke dingen aangeeft bij de belastingdienst, zullen ze echt niet zomaar checken. Ik heb afgelopen jaar ook veel op de gok/uitrekenen/schatten gedaan.
    Ik heb gehoord dat het wijs is om een tweede rekening te openen, maar wat zijn de voordelen daarvan naast het eventueel overzichtelijk houden van de omzet?
    Ik heb een tweede spaarrekening om daar het belastingdeel op te zetten.
    Verder rond de boodschappen, ik hoorde dat er vaak op 2 manieren gewerkt word, of alle boodschappen apart maar ook dat dat best wel lastig is gezien er moeilijk onderscheid dan gemaakt kan worden of werken met het Nibud Systeem.
    Bij mij nemen de ouders brood, luiers, doekjes, fruit mee. Drinken en koekjes oid heb ik. Dat hou ik niet echt bij. Er zijn ook gastouders die extra tijd doorberekenen aan ouders. Of een systeem via het bureau waarin je dit kan doorberekenen.
    Hoe werkt het nibud systeem? Betekend dat dat ik niet alles hoef bij te houden? is daar een standaard berekening voor of Moet ik als nog elk dingetje noteren per kind van die dag. Gezien ook tijden kunnen wisselen met flexibele contracten waarop kinderen komen dus de ene keer bijv geen fruit mee eten en dan weer wel.
    Nibud weet ik niet veel van.

Als je verder nog tips hebt hoe het financieel allemaal werkt of het een en ander uit kan leggen hierover heel graag want ik kom er niet echt uit en raak een beetje in paniek hoe ik het allemaal moet gaan bijhouden/ordenen om het zo gemakkelijk mogelijk en overzichtelijk voor me zelf te krijgen.
    Ik heb een extra agenda waar ik de werkelijk afgenomen uren/ of door te berekenen uren noteer. Verder een doosje voor de bonnen.

Ik zou het voor jezelf makkelijk maken door iets vast af te spreken. Of je laat ze zelf alles meenemen. Of je rekent per dag een half uur extra en per halve dag een kwartier. Ik verzin maar wat.

Misschien zoveel mogelijk regels en afspraken zoals jouw opvang werkt noteren in een soort info brief als nieuwe ouders beginnen.
    Denk aan kosten en hoe je die berekend, meenemen van eten of persoonlijke spullen, tijden, vrije dagen, vakantiedagen, wat zit inbegrepen, wat niet.

Succes!

17. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Mijn uurtarief is nu 5 euro dit jaar ga ik niet omhoog
    ik ben vorig jaar van 4,75 idd naar 5 gegaan

lunch en warme maaltijd had ik apart heb ik er nu bij in gedaan ouders waren ook gelijk akkoord. heb kdv achtergrond dus vond dat ik kwa kundigheid dit ook zeker wel kon vragen ;)

lastig hoor al die beslissingen maar neem aan dat het nog even duurt voor je je huis te koop zet of voor het verkocht is en jullie iets anders hebben gekocht?
    dan kun je nu al wel je tarief verhogen en als het dan blijkt dat je toch gaat verhuizen en je wil gastouder blijven vragen of ze meegaan zo niet nou dan probeer je het op je nieuwe stekkie

of.... je gaat op zoek naar een leuke baan ;)

succes!

18. misa

misa Niet meer actief

Ik zit al ruim 1,5 (bijna 2) jaar op 4,75 euro. Dus omhoog doe ik sowieso. Dus die stap is niet te hoog denk je? Ook ik heb een kdv/bso achtergrond. :)
    En daarbij voel ik me soms ook echt onderbetaald......... ;)

Als we het te koop zetten zal dat begin 2016 zijn. Verkopen kun je niets over zeggen al trekt de markt wel aan en worden er steeds meer huizen met goede prijzen binnen 6 maand verkocht. Natuurlijk kan ik weer starten op de andere plek, maar weer die onzekerheid financieel als je niet genoeg kids hebt. Het loopt nu echt heel goed. En ik wilde als komend jaar mijn jongste ook naar school gaat misschien toch eens uitkijken naar een reguliere baan. Dus misschien is dit het moment. pff spannend hoor!

19. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Loont inderdaad niet echt met maar 1 kindje, maar aan de andere kant denk ik dan, heerlijk rustig en bijna geen extra werk want heb tenslotte ook een eigen dochter rondhuppelen thuis. Of je nou 1 of twee kindjes hebt, dat verschilt niet zoveel in werk vind ik. Maar toch kijken naar minderen, want zo hou ik het denk ik niet lang meer vol.

Ik zou gewoon naar 5 gaan hoor! Ik vraag ook 5€ per uur, maar hier zit wel een warme maaltijd, voldoende vers fruit etc. bij in. Eigenlijk nemen ouders alleen maar luiers mee. Ik vind het namelijk heel fijn dat ze allemaal hetzelfde krijgen! Anders is het steeds gedoe met de een eet dit en de ander dat.

20. tuc

tuc Niet meer actief

MSL, ik doe het exact zoals Misa.

Deel Deze Pagina