Blijven de oudere kindjes niet komen als de mama's met verlof gaan? Een van mijn oppaskindjes heeft ook sinds kort een broertje, maar komt gewoon nog elke week, voor haar leuk en goed voor de continuïteit ... Thuis veranderd al zoveel, lekker als dan de rest gewoon door gaat voor de oudere broertjes/zusjes.
Hier ook een mama die vanaf september thuis is, in jan weer gaat werken maar de oudste komt 2 dagen per week gewoon. Ik vraag mij eigenlijk ook wel af hoe je dat doet als ze niet meer komen...je hebt geen inkomsten meer maar je moet wel die plek vrijhouden?
Volgens GOB was ik toen niet verplicht die plek vrij te houden als ze die dagen niet meer afnemen. Heb het wel gedaan kids zijn overigens 1 a 2 dagen wel blijven komen idd goed voor de continuïteit
Ik kijk nu wel actief, maar solliciteer alleen als ik het echt zinnig vind. Maar sommige dagen, zoals vandaag, dan wil ik het liefst morgen ergens anders werken. Hier begint dochter net voor de zomervakantie met school (wennen?). Eigenlijk wilde ik tot dan wachten. Maar ja dan moet je nog werk kunnen vinden. En in maart stop een kindje dat vier wordt. Dus dan mis ik veel inkomen. Het nadeel van nu ergens anders werken, is de opvang van mijn kids.... Als ze op school zitten is dat toch anders. En om mijn dochter nu nog naar een kdv te brengen vind ik niet fijn. Maar goed, we zullen zien wat er op mijn pad mag komen. In jouw geval zou ik ook actief zoeken en niet tot het verlof wachten (als het inkomen belangrijk is). Maar alle kids gaan dus weg tijdens verlof? Ik zou daar ook geen plekken voor vrij houden. Als er plek is heb je geluk, anders pech.
Eén van mijn gastkindjes wordt in april grote broer. Zijn ouders wonen wat verder weg (moeder werkt hier om de hoek) en moeder ziet het niet zitten om hem iedere keer te brengen als ze met verlof is. Ze vindt het voordeel van een paar uurtjes rusten of alleen met de baby niet opwegen tegen ruim 2 uur rijden (half uur heen, half uur terug naar huis en dan het kind weer halen). Gelukkig (voor haar) valt mijn verlof grotendeels samen met haar verlof, dus ze heeft besloten dat ze geen reserve-opvang nodig heeft.
1 weet ik sowieso van niet. Die gaat ook naar een kdv 1 dag in de week als vervangen van de psz. En daar moeten ze doorbetalen. Ik heb die overeenkomst niet met ze. Een ander gezin misschien...aangezien die wel een minimumafname hebben. En het laatste gezin gaat ook nog verhuizen naar een andere plaats waardoor eigenlijk de opvang zou stoppen maar er wordt geprobeerd om het voort te zetten maar hoe dat uit gaat pakken...dat is nog een verrassing haha. Ik ga er maar van uit dat het niet wat wordt want ook met hen is geen minimumafname overeengekomen.
ik heb bij het GOB gemeld dat ik wel beschikbaar ben voor eventuele achterwachtopvang, zieke gastouders, gastouders die zelf met verlof gaat etc. Financieel is het ff jammer, maar we kunnen het dragen. De komende maanden leg ik een x bedrag p.m weg en dat kunnen we dan gebruiken voor de boodschappen etc. als dat nodig zou zijn en anders voor extra's. Mijn man dekt met zijn basisinkomen onze volledige vaste lasten + nog 300 over. En hij verdient eigenlijk nooit basis omdat hij buitendienst werkt. Veel overnachtingen,overuren etc. Dus financieel is het geen gigantische klap. Daarnaast wil ik pas buiten de deur gaan werken als mijn dochter ook naar school gaat. Anders dan zit ik zelf met de opvang te kijken hahaha. Ook moeten we nog behoorlijk wat klussen in en rondom huis, wat ook mooi kan als er verder geen kinderen zijn dus die tijd krijg ik zo gevuld gelukkig. Daarnaast...vind ik het heel eerlijk gezegd ook niet zo heel erg. Ff een pauze van steeds een keet vol kinderen.Eventjes rust.
Ow balen mams136 dat het allemaal zo terugloopt. Ik heb het nog even nagekeken. Hier mag je 9 uur per week schrijven voor een kindje dat niet komt waarvoor je een plekje vrijhoudt.
Helaas hebben de bureaus waar ik voor werk dat dus niet. Alleen 1 bureau maar daar is het dan 7,5uur per kind per maand. Nouja het is ff niet anders. Ik heb genoeg dingen die ik in dat tijdsbestek kan en wil gaan doen Nu alleen eventjes financieel de boel goed plannen.
Binnenkort stoppen 2 oppaskindjes. De één eind deze maand voor de laatst (komt nog 3 dagen), de ander komt nog 6 dagen. Wat geven jullie mee als ze weggingen? Ze gaan nog niet naar school (één gaat naar kdv (is net 2 jaar), ander naar andere gastouder, wordt volgende week 1 jaar). Ik wil sowieso de foto's die ik van ze heb op een CD-Rom zetten, maar verder weten ik het eigenlijk niet.
Ik heb het nu twee keer meegemaakt. Eentje van ruim een jaar en eentje van 3. Beiden hebben een zelfgemaakt mini fotoboekje van papier en de fotos op cd.
Hier ook weer een dingetje. Jongetje dat in jan 2 wordt eet eigenlijk practisch niks meer hier. 2 stukjes mandarijn en 2 hapjes brood. Met ouders over gehad...ja is thuis ook wel eens. Maar werd steeds vaker dat tie helemaal niks eet dus nog eens besproken...goh ja thuis eet tie over het algemeen prima...hmm gek toch. Dus gevraagd hoelang hij thuis dan aan tafel zit en over zn boterham doet...misschien ben ik te snel? Toen kwam de aap uit de mouw...zit thuis nooit aan tafel met eten...niet met ontbijt, niet met lunch, niet met tussendoortjes en zelfs niet met avondeten. Want "dat wil hij niet". Er staat de hele dag eten op de salontafel en daar neemt hij af en toe een hap van. Nu is dat als ouder al absoluut mijn ding niet maar goed het is hun kind. Maar uitgelegd dat het hier wel moet. Er zijn 5/6 kindjes per dag..als ik die allemaal de hele dag laat lopen met koekjes, fruit en bh is het niet te overzien. Een oke maar verder geen reactie. Volgende keer vroegen ze zelf hoe het eten ging...dus ik meld weer niks gegeten: beetje lacherige reactie van vader: " tja als je het ergens neer zet zodat hij tussendoor mag spelen zal hij vast beter eten". Ja jammer dan daar ga ik dus echt niet aan beginnen. Beetje vervelend dit.
Bah Tuc idd vervelend zeg.. Hier ook een kindje wat heeeel moe is gaat thuis laat naar bed mag hier niet slapen anders wil het savonds niet naar bed.. hier valt het kind om en op de bank in slaap van vermoeidheid. dus ik vragen hoelaat ze "normaal" naar bed gaat. 20:00 a 20:30.. kind moet nog 3 worden... tja vind je t gek dat ze moe is. ik leg haar nu hier gewoon in bed als ouders zo laks zijn en overal schijt aan hebben kan ik het ook ga er geen energie meer in steken. hier slaapt ze een uurtje en savonds gaat ze later naar bed dus rond 20:30, prima toch.. ik zou gewoon doorzetten en elke keer aan tafel zetten als hij trek krijgt eet hij van zelf en dit ook naar de ouders benoemen desnoods een mail sturen dit zijn mijn regels hier eten we aan tafel. het zou fijn zijn als jullie dit thuis ook met hem gaan doen omdat... enz succes!
Vervelend tuc, ik zou ook doorzetten, hier eten ze ook aan tafel en anders maar niet (maar dan moeten ze alsnog aan tafel blijven zitten). Wat nog wel eens helpt als er 1 een tijdje lastig eet: klappen als ze hun boterham op hebben. Ze willen allemaal graag applaus dus zijn dan geneigd ook maar te eten zodat je voor ze klapt. Sinterklaas doe ik niet teveel aan, kinderen vinden het al zo spannend en ze worden er overal mee doodgegooid. Hier knutsels in sint thema, schoentje knutselen en zetten en een keer pepernoten bakken.
Wat vervelend soms he die lakse en makkelijke ouders... Tuc, ik zou er geen energie meer in steken. En eraan toegeven al helemaal niet. Ik zou hem structureel aan tafel zetten tijdens het eten. En tussendoor ook niet wat toestoppen. Ouders zou ik na zulke opmerkingen aangeven dat je daar hier niet aan begint. Dan is er geen overzicht meer en smeert iedereen alles onder. Als zij hem thuis ook een vast moment op de dag leren aan tafel te zitten en geen alternatief te geven, dan maken ze het hem ook niet zo moeilijk. Want dat doen zij en niet jij. Dani84: wat sneu he dat ouders dat soms zo doen... Structureel slaaptekort dus. Ik zou zeker bij ouders aangeven hoe jij het ziet en wat een beter ritme zou zijn. En dat ze het hun kind op deze manier onnodig moeilijk maken. Als ze niet meewerken dan zou ik er ook niet aan meewerken en m'n eigen plan trekken. Ik heb hier ook een kindje van nu 3,5 wat hier een jaar komt. Ook ouders die weinig aan duidelijkheid, structuur en regels doen. Het is heel hard werken geweest en dat blijft het ook. Smiddags slapen was niet nodig volgens hen. Hij viel thuis om 5 uur in slaap, en ging uiteindelijk savonds heel laat naar bed. Volgende dag op tijd eruit en strontvervelend en brutaal hier. Ik werd er gek van. Elke keer weer over gesproken en wat geprobeerd in 'overleg'. Uiteindelijk slaapt hij nu wel weer smiddags (na 45 min maak ik hem wakker) en savonds gaat hij op tijd naar bed. Maar nog kunnen zij het met een feestje of andere dingen presteren om hem laat in bed te doen en vervelend hier te brengen. Ik heb hier dat ene kindje van ruim een jaar nog. Die ik als baby veel bij me gedragen heb. Nog steeds gaat het vaak niet super. Alles is lastig.. Inslapen, doorslapen, eten, drinken, soms spelen. Zo vermoeiend. Ik ben ook altijd eerlijk naar ouders toe. Deels zit in hem, maar ook is hij echt niets gewend. Ouders zijn heel voorzichtig en mega zacht met hem. Het liefst stop ik met hem. Maar ik wil zelf stoppen met de opvang en heb de inkomsten nodig. Dus als ik stop met hem, heb ik wel een nieuw kindje nodig. Maar dat wil ik niet ivm mijn eigen stop (zoektocht naar ander werk). Gelukkig heb ik ook twee superleuke andere kindjes (meisjes, toeval?) in de opvang. Makkelijk, vrolijk, lief, gewoon leuke kindjes!
Soms kan het toch lastig zijn hè met sommige kindjes. Dani, idd slaapgebrek, ik zou hem idd overdag eventjes op bed leggen als hij dat nodig heeft. Misa, jammer dat het zo moeizaam verloopt. Met de redenen die je geeft zou ik idd nog ff doorzetten. Jullie hebben zeker gelijk hoor, eraan toegeven doe ik echt niet. Wat een bende wordt dat. En ik heb al gezegd dat hij hier ws niet meer aan tafel wil eten omdat het thuis niet hoeft, antwoord: " jaaaa maar die strijd gaan we echt niet meer aan".
precies dit (vet gedrukt) ouders kunnen alles en idd kind is hier strontvervelend. hoe lief ze ook is.. heb al meerdere malen in gesprek dit aangegeven ze doen er niks mee dus ze gaat hier gewoon lekker naar bed ..
Leuk werk hebben we he...... 😁😉 Dat is het grooooooote nadeel aan thuis en alleen werken. De leuke maar ook minder leuke dingen kun je niet echt delen.
Misa, ja echt een collega mis ik echt wel eens. Ik heb een vriendin die ook in de kinderopvang werkt en haar leg ik wel eens wat situaties voor. Met alle gastouders van het gob hebben we een besloten groep op fb waar we dat soort dingen ook kunnen delen. Best handig als je twijfelt.
Ja ik heb ook nog oud collega's waar ik wel eens situaties mee bespreek. Zeker fijn. Maar alsnog kun je de zorg niet delen als je het even gehad hebt. Het thuis zijn voor mijn eigen kids vind ik het grote voordeel! En dat je zelf je visie in grote lijnen kan bepalen. Maar verder vind ik er veel nadelen. Alleen werken, altijd thuis zijn, financiële onzekerheid, alleen verantwoordelijk zijn, iedereen die in je privé komt, iedereen die aan je spullen komt.