Wat mag je van een kind van bijna 3 jaar verwachten, qua spelen, jas/schoenen aan- en uittrekken, eten en drinken? Ik heb het idee dat dit kind gewoon extreem lui is, maar misschien zijn mijn andere gastkindjes wel superontwikkeld. Dit jongetje is trouwens mijn oudste gastkindje. De anderen zijn 1 maand, 8 maanden en 15 maanden jonger. Ook 1 die nu net 1 jaar is, maar dat is logisch dat die nog wat meer geholpen moet worden. Bijv. met weggaan. De anderen gaan zelf naar de hal en pakken hun eigen schoenen. Jas kunnen ze niet bij, geef ik aan. Ze kunnen 1 arm 'aandoen', bij de rest van de jas help ik. Dit kind doet niets, gaat niet naar de hal, pakt zijn jas niet aan, laat staan dat hij er een arm insteekt. Als we terugkomen, gaat de rest zitten en proberen hun schoenen zelf uit te trekken, nadat ik de ritsen heb losgemaakt, trekken ze zelf hun jas uit (en ruimen die op; = op de grond neerleggen). Dit kereltje blijft staan, maakt geen aanstalten om zijn jas of schoenen uit te trekken (probeert het niet eens). Hij wil/moet met alles geholpen worden. Net met eten, zit hij aan tafel, kijkt naar zijn brood, maar pakt het niet (en eet dus ook niet). Hij heeft een uur aan tafel gezeten, zijn vingers in zijn mond gestopt, maar zijn brood niet aangeraakt. Maar bij een kind dat over 4 weken 3 jaar wordt, mag je toch wel verwachten dat hij zelf zijn brood eet? Maakt me niet uit of dat met vork is of met de handen. Als ik het aan de vork prik en voor zijn mond houdt, doet hij wel zijn mond open en eet hij. Drinken gaat precies hetzelfde, als ik de beker vasthoud en het naar binnen giet, dan drinkt hij, maar anders ook niet. Het enige wat hij goed kan, is op de grond/bank/bed/deurmat liggen, kan hij ook heel lang volhouden. Wat ik hier zie, is dat vader en moeder alles nog voor hem doen. Maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat ik er een grote baby bij heb. Jullie een idee waar het "powerknopje" zit? Sowieso wil ik aankaarten dat de ouders zijn zelfredzaamheid wat meer moeten stimuleren ipv alles voor hem te doen. Maar hij is ook moeilijk te stimuleren; aan andere kinderen neemt hij geen voorbeeld, hem de hemel in prijzen als hij het een keer wel doet maakt ook geen indruk. Het tig keer voordoen werkt ook niet. Maar misschien verwacht ik teveel van hem en is dit normaal voor een bijna 3-jarige?
hahahaah dit is absoluut niet normaal :O Ik heb 3 3jarigen en die trekken hun eigen laarsjes aan, schoentjes uit, hun eigen jas aan(behalve de rits) drinken zelf uit een gewone beker, luisteren als ik ze wat vraag (meestal dan hahaha) eten ook prima, mogen van mij ook regelmatig zelf hun brood smeren etc etc... Ik zou dit echt aankaarten. En anders eens een medewerkster van het GOB laten komen om hem te observeren (voor jouw backup zeg maar)
Een 3 jarige moet dat allang kunnen ja. Buiten het eten herken ik het wel. 1 van mijn gastkindjes is ook zoooo makkelijk. Nu kan hij dat inmiddels wel maar goed, moet over 3 maanden ook naar school. Maar toen hij 3 was deed hij (behalve eten) dat ook allemaal niet.
Dani, wat een rotsituatie zeg! Je hebt heel erg proffesioneel opgelost vind ik. Nog 3x opvangen en dan is het klaar. Heel even volhouden nog! @Korenbloem, Ik wil eigenlijk precies hetzelfde vragen haha. Hier gaat het om een slim jongetje van 2,5 jaar. Hij is wel zindelijk, maar zelf zijn broek en onderbroek naar beneden? Nee hoor. Zelf jas uittrekken als we binnen komen? Nee hoor, Het enige wat hij zegt is ; lukt niet! Maar hij probeert ook niks en blijft net zolang wachten tot de kaboutertjes langskomen. Ik heb ze wel geleerd zelf hun jas aan te doen door hem op de grond te leggen, armen erin steken en over het hoofd te zwaaien. DIt vinden alle kids erg leuk. Wie weet kan je ze dat leren? Op youtube vind je er wel een filmpje van? Maar mijn vraag is dus: Mag ik van een 2,5 jarige verwachten dat hij zelf zijn kleren uittrekt, jas uittrekt, etc? En nog een vraag: Accepteren jullie kinderen die jou negeren? Dus als je iets vraagt, krijg je geen antwoord en keert hij zijn hoofd zowat af. en hoe ga je daarmee op een goede manier mee om? Van mijn eigen kids verwacht ik dat als we kunnen praten, we dat ook doen als iemand wat aan je vraagt. En soms zitten ze inderdaa in een eigen wereldje en dring je niet zo nel door, maar dan krijg ik wel altijd reactie. Dit gaat dan om toevallig hetzelfde kind, dus 2,5 jaar en kan bijzonder goed praten als hij wil Help!
Herkenbaar! Hier ook eentje van ruim 3,5 (gaat in maart naar school). Het gaat wel beter met dingen aan en uit doen, maar ook hij is heel makkelijk. Wat irritant soms zeg. Ik heb daar ook al heel veel tijd en werk in zitten. Ook geef ik bij ouders bepaalde dingen wel aan. Zo kan ik niet ontdekken wat hij nou echt leuk vind. Hij komt 21 uur per week, maar hij maakt niets af of met moeite. Hij is ook half Afrikaans en dat is denk ik ook wel een cultuur ding (sloom, makkelijk). Zonder iemand te beledigen hoor....! En opvoeding is het hier ook. Maar het niet zelf eten? Dat is wel shocking! Daarover zou ik zeker met ouders in gesprek gaan. Dat moet veranderen anders krijgt hij niets binnen (want helpen met drie jaar? Echt niet!). En wat denken ze ervan op school straks. Een beetje klaarstomen mag nu wel beginnen als zelfs het eten al niet zelf gaat. Misschien om en om een hapje pakken? Misschien een stickersysteem? Misschien zijn hand pakken en 'samen doen'? Ik moet nog ruim 2 weken werken en dan vakantie voor 11 dagen....!! Kan niet wachten..! Deze week potjes beschilderen voor kerst en verder nog wat andere kerstknutsels. Met het eten (nep)kaarsjes aan en een beetje knusheid creëeren.
Oja en een goed pratend kindje verwacht ik ook antwoord van. Bewust negeren vind ik niet oké. Dan zou ik op ooghoogte vertellen wat ik verwacht en als dat niet gebeurd, dan mag hij even op de bank gaan zitten tot hij kan praten. Vind ik gewoon normen en waarden, dus dat zou ik ook proberen aan te leren.
Ja, hier was het leuk! Kado's waren geslaagd en ik heb met heel veel plezier dag sinterklaasje gezongen.....!
hahaha hier ook blij dat ie weg is daaaaaaag sinter klaasje maar nu alweer vuurwerk aan het knallen hier in de buurt 1 afmelding voor morgen een ziek kindje heeft nu al 39,3 arm meiske.. misschien komt ze woensdag als ze zich goed voelt maar waarschijnlijk zijn het de waterpokken dus ga er niet vanuit.. morgen vroeg 1 kindje en 12.30 (rottijd!) komen er 2 bij fijne avond!
Kindje van bijna 3 moet echt al die dingen wel kunnen. Hier 2 kindjes van 24 maanden die zelf jas aantrekken (rits doe ik), schoentjes proberen aan te doen, laarsjes kunnen ze al, zelf eten en drinken maar bijvoorbeeld ook zelf op de stoel klimmen, op verschoonkussen gaan liggen, zelf de trap op gaan enz. Ik ben heel erg van het zelf laten doen. En als ze kunnen praten dan verwacht ik dus ook een reactie. Word ik genegeerd dan ga ik op ooghoogte, spreek het kind aan bij zijn naam, herhaal mijn vraag en geef aan dat ik een antwoord wil horen. En als ze me dan nog negeren dan mogen ze even aan tafel blijven zitten tot ze hebben bedacht wat ze willen zeggen.
Ik ben ook heeeeel blij dat de goede man weer weg is. Beide kids waren er zo door gesloopt dat ze gister om 18:00 naar bed wilden :O Dat gebeurt echt nooit!! Vandaag een lange dag. Net begonnen en mag tot half 7 door. Gelukkig wel met een rustige ochtend ( dochter en oudste GK naar de psz) en dan 1 kindje over. Dus we gaan lekker ontbijten bij de Hema (Y) en eventjes het dorp in. Vanmiddag wat hectischer. Heb er tussen 14 en 16:30 4 extra. Mijn oudste moet gymmen om half 5 en oudste GK moet voetballen om half 7. Dus we eten weer warm in etappes hahahah. Oudste eerst brood voor de gym. Onder de gym warm eten met de GK. Dan oudste weer ophalen en die aan het warm eten zetten als hij nog wil (meestal niet) En dan om 18:15 de hele bups in de auto en naar het voetbalveld. Als moeder me daar aflost, naar huis. Mijn eigen kids douchen en naar bed doen...pfffff hahahaha En ik ben nu al moe.
Klinkt als een druk dagje Mams! Hier helaas niet zo'n leuk weekend gehad, gister mijn oma begraven nadat ze donderdag heel plotseling is overleden Dus beetje gek weekend! Hele weekend niet op zp geweest en nu heb ik ook nog de foto's van Tuc en Misa gemist in het fototopic!! haha ik was zo benieuwd! Wij gaan ook eens wat doen aan kerst, nog even bedenken wat. Misschien wel huisjes van koek versieren Vandaag rustig dagje gelukkig, maar 1 kindje dus rustig weer inkomen. Kindje van bijna drie! moet dat echt wel kunnen hoor! Hier eten zelfs de kindjes van anderhalf meestal zelf (tenzij het echt knoei eten is). Maar brood sowieso! Schoenen pakken doen ze meestal ook zelf, alleen aandoen lukt nog niet bij allemaal. Ook jas aan is nog wat lastig dus daar help ik mee. Maar jas weer ophangen dat vraag ik zeker van de kids van 2 jaar, we hebben een deel van de kapstok laag, dus dat kunnen ze prima zelf. Ook in de stoel klimmen, op verschoonkussen gaan liggen, luier pakken etc. kunnen ze heel goed zelf. Klinkt inderdaad een beetje alsof je een hele grote baby in huis hebt!
gecondoleerd met je oma. Wat verdrietig. Heel veel sterkte. Ik heb het ene kindje dat ik nu hier heb lekker aan het plakken. kerstboompjes geknipt en glitterconfetti in kerstige vormpjes gehaald. (Y)
Goldsword, gecondoleerd....! Hebben jullie nog wel Sinterklaas kunnen vieren? Ja je hebt de foto's gemist.....! kunnen we hier nog wel een keertje (kort) doen. Mams, wat een druk dagje zeg....! Jij brengt gastkindjes dus ook overal naar toe? Hier vanmorgen potjes met glasverf beschilderd voor een theelichtje. Leuk voor de kerst!
gecondoleerd goldsword. mams jee echt? nee ik ga daar niet aan beginnen hoor t wegbrengen van oppaskids uitzondering daar gelaten hier ook met de kerst knutsels begonnen, kertballen en kerstboompjes ook de kamer een beetje versierd de ouders waar ik mee ga stoppen waar ik dat moeizame gesprek mee heb gehad doen gelukkig nog normaal vanmiddag de kids gebracht heeft ze voor iedereen een cadeautje mee genomen mijn kids de andere oppaskids en voor mij wel heel lief dus nu voor hen een foto mapje aan t maken van hun kids van hier foto`s uitzoeken dus!
Ja ik was zo benieuwd! haha Sinterklaas hebben we bij mijn schoonfamilie gevierd, maar met mijn eigen familie vieren we het waarschijnlijk de 19e. Voelde niet goed om dat nu toch te vieren, dus even uitgesteld. Gelukkig geen kinderen die echt de sinterklaas leeftijd hebben, ze zijn of te jong of te oud
Gecondoleerd Goldsworld In welk topic zijn fotos te zien en waarover? Oke, fijn dat jullie er ook zo in staan qua negeergedrag. Zou je het kind ook zo aanspreken als het zo doet bij het uitzwaaien van ouders of dat lekker aan de ouders overlaten?
ik heb een kindje op de psz. die breng en haal ik. (meestal moet ik toch, omdat mijn dochter ook gaat op dinsdag) 2 kinderen die ik meeneem van school. Zelfde school van mijn kinderen. En 1tje die dus voetbalt. Meestal worden ze ruim voor half 7 opgehaald. Maar heel soms ook niet. En dan doe ik dat met plezier.