gastouder eigen baby

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door anoniem124, 17 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoniem124

anoniem124 Nieuw lid

17 jan 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Forumsters,

Ik zit met een dilemma en hoop dat jullie hier iets zinnigs over kunnen zeggen.
    Binnenkort ben ik uitgerekend. De gastouder die wij op het oog hebben, is een paar weken geleden zelf bevallen van een kindje. Dat betekent dat zij als ik weer aan het werk ga, de zorg van twee baby's zal hebben (naast nog wat oudere kinderen).
    Nu zit ik dus heel erg te twijfelen of we hier wel goed aan doen. Zal de aandacht niet vooral naar haar eigen kindje gaan? En zou twee baby's die zo dicht op elkaar zitten sowieso niet teveel zijn?

Ik ben met name benieuwd of er ouders zijn die hier ervaring mee hebben. Of misschien zijn er ook wel gastouders op het forum die in dezelfde situatie hebben gezeten?
    Wellicht dat mijn hormonen een looptje met me nemen en ik problemen zie die er helemaal niet zijn...

alvast bedankt!

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hoi, ik snap jouw bezorgdheid wel. Maar op een kdv babygroep zitten vaak ook kindjes van dezelfde leeftijd en daar heeft een leidster ook meerdere kindjes onder haar hoede. Zij staat er echter meestal niet alleen voor en een gastouder wel.
    Aan de andere kant kan het ook heel leuk zijn als ze straks wat groter zijn.
    Misschien kun je het bespreekbaar maken? En als het echt een grote zorg is, dan is een kdv misschien een betere optie of een andere gastouder?

3. anoniem124

anoniem124 Nieuw lid

17 jan 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi HappyRabbits,
    Ik denk dat mijn bezorgdheid vooral te maken heeft met het feit dat het haar eigen kindje is. Rationeel zal ze echt wel proberen om beide kinderen even veel aandacht te geven, maar ik ben bang dat ze instinctief sneller zal reageren op haar eigen kind en die van mij eerder zal laten huilen :( .
    Ik heb wel eens gehoord dat kinderleidsters op een kinderdagverblijf niet hun eigen kinderen in de groep mogen hebben. Geen idee of dat klopt..

4. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik werk als gastouder en laatst moest ik bij een ander gezin invallen met een kindje dat dezelfde leeftijd als m'n zoontje. Aan het einde van de dag was ik gesloopt! Twee kindjes die net-niet-zelf-liepen/eten/praten is behoorlijk intensief.

Als jouw GO je kindje heeft leren kennen gaat dat vast wel goedkomen hoor! Wel druk, maar heus te doen 👍
    Ik snap dat je je zorgen maakt maar twee baby's is opzich niet ongewoon voor een kdv of go!

5. Veera

Veera Niet meer actief

Nee dat klopt niet. Ik snap jouw bezorgheid wel maar denk dat ze beide evenveel aandacht zal geven hoor die mensen houden van kinderen :)

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb het zelf gehad hier. De baby's waren dan wel een half jaar maar ik had toen mijn zoontje en de oppasbaby. Ik heb echt geen moment gehad van: mijn kind gaat voor of is belangrijker..gewoon 2 baby's die beiden zorg, aandacht en liefde nodig hebben.

En ik denk dat wanneer zij het gevoel zou hebben dat haar kind voor alles gaat dat ze dan echt niet als go aan het werk zou zijn gegaan;)

7. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.684
    1.860
    113
    Bij mijn zoon had ik hetzelfde: hij was er en daarnaast nog drie baby's die even oud waren. Ik had er dus elke dag eentje naast mijn eigen zoon. Voor de kinderen heel erg leuk, een leeftijdgenootjes. Een meisje zien we nog, is nu grote zus van een kindje dat hier is.

Het was zelfs eerder zo dat gast baby voor eigen baby ging, als ze tegelijk moesten drinken dan deed ik zoon in de wipstoel naast me en gastkindje op schoot. En met hapjes gewoon om de beurt een hapje. Alleen als ze allebei tegelijk een vieze luier hadden moesten ze even wachten op elkaar.

8. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik ben gastouder en heb naast mijn zoontje van vijf maanden ook mijn buurmeisje van acht maanden en nog wat oudere gastkindjes (1,5/2/2/3) en ik trek echt mijn zoontje niet voor. Tuurlijk, als ik hem in bed leg krijgt hij een hele berg kusjes is zijn nek en dat doe ik met andermans baby niet, die krijgt gewoon een knuffel, aai over d'r bol en een "slaap lekker poppetje". Maar verder, de baby die het eerst aan de beurd is is gewoon aan de beurd. Is dat het andere babbeltje en is mijn zoon aan het huilen, dan heeft hij dus pech en wacht hij maar even. Zo gaat dat in een opvang. Andersom, is het tijd voor mijn zoontje z'n voeding en is het andere kindje aan het jengelen terwijl die al voeding, schone luier, slaapje gehad heeft maar gewoon aandacht wil, dan heeft die even pech. Want mijn zoontje heeft ook recht op zijn voeding. Dus om en om, net als op een kdv of wanneer zoontje niet van mij geweest was maar van een andere ouder.

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Wij hebben ervaring haha.
    Het kindje van onze go scheelt 2 maanden met ons kindje (onze is ouder). En dat gaat eigenlijk heel goed. Ze groeien samen op en hebben heel veel aan elkaar. Ik heb nooit het idee gehad dat ze ons kindje minder aandacht geeft dan haar eigen kindje. Als het al scheef verdeeld is zou ze eerder ons kindje meer aandacht geven ;)

10. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    toen ik vanuit mn eigen huis ging werken was ik ook net bevallen van ons dochtertje.
    Zij was 1 maand en het babytje dat erbij kwam was 3 maand.
    Het is even puzzelen geweest omdat het erg onhandig was met de borstvoeding(ik) en de flesvoeding die ze praktisch tegelijkertijd nodig hadden.
    Ze sliepen op dezelfde tijden, lagen lekker tegen elkaar te kraaien in de box en toen ze groter werden zaten ze gezellig samen in de box te spelen. Het kindje komt nog steeds bij me en het zijn nog steeds dikke vriendjes (Y)

11. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Onze gastouder maakt bewust de keuze om maar 1 kindje onder het jaar per dag te plaatsen, dit omdat ze het aanpoten vind zo een kleine hummel. Misschien is het een optie om je zorg hierin uit te spreken en te kijken wat ze er zelf van vind? Stel je voor ze wil het zelf ook niet dan kan je nog voor iets anders kijken.

12. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Het lijkt mij ook niet ideaal en ik heb een tweeling dus ik weet dagdagelijks hoe het is om 2 baby's te verzorgen die even oud zijn.

Het vergelijk dat een kdv dat ook doet vind ik heel anders. Op een kdv is alles tot de puntjes beveiligd en gelijkvloers spelen/slapen/eten. Dat is echt andere koek in een gewoon woonhuis en daardoor in mijn ogen en vermoeiend en lastiger voor de gastouder. Een gastouder met 1 kindje onder de 10 maanden lijkt mij ook beter.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ze zal er even aan moeten wennen, maar zie het als een tweeling. Dat gaat ook prima, zolang je gastouder wel in de gaten houdt dat ze jouw baby ook evenveel aandacht geeft.

Als ze ervoor zorgt dat ze beide baby's in dezelfde ritme krijgt, is het juist een stuk makkelijker voor haar dan zorgen voor bijv een baby en een dreumes.

14. anoniem124

anoniem124 Nieuw lid

17 jan 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor jullie reacties!

15. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik ben ook gastouder en heb toen mijn dochter een maand of vier, vijf oud was een baby'tje opgevangen dat iets jonger was. Persoonlijk vond ik dat ook erg pittig. Het hangt erg van de situatie af, dit kindje sliep erg slecht, huilde ontzettend veel en mijn eigen kleine meid schoot er enorm bij in. Dat vond ik vreselijk! Beide kindjes moeten het fijn hebben en evenveel aandacht krijgen. Daarom heb ik besloten dat ik daar niet weer voor kies. Ik denk dat als je alleen bent je in ideale omstandigheden best voor 2 hele kleine baby's tegelijk kunt zorgen, maar dat moet toch blijken uit ervaring. Je kunt een oefenperiode afspreken, duidelijke afspraken maken over wat als het niet werkt? Maar het kan prima heel goed gaan.

Deel Deze Pagina