We zitten behoorlijk in dubbio over de opvang van onze 3 jongens (2 van 3 jaar en eentje van 11 mnd) Ik ben op dit moment bezig voor een nieuwe baan, waar ik naar alle waarschijnlijkheid begin augustus al kan beginnen. Voorheen gingen onze kids 1 dag naar de crèche, 1 dag naar m'n moeder en 1 dag naar mijn vader (en stiefmoeder) De reden dat we even niet meer weten hoe we het straks gaan doen, is omdat het bij mijn vader niet lekker loopt en meer opvang eigenlijk niet te betalen is. Vooral m'n man is het zat de boys naar mijn vader te brengen; hij houdt zich niet aan onze regels, ze mogen alles, worden volgestopt met snoep, koek en chips, en er valt niet over te praten. Wij zitten iedere week met onhandelbare kinderen, die niet meer willen eten s' avonds en een hoop ergernis. We hebben het nu een paar keer geprobeerd te bespreken, maar er wordt letterlijk tegen onze jongens gezegd; Ahh joh, straks is mama toch weg, dan maken opa en oma het uit. (WTF??) Wordt dus best een ding om te vertellen dat ze misschien helemaal niet meer komen. Twijfelen ook of we niet nogmaals het gesprek moeten aangaan. Liefs zou mijn man ze een dag extra naar de crèche brengen, zijn we zeer tevreden over, ze gaan er met plezier heen, en ook voor de sociale ontwikkeling vinden we deze oplossing goed. Alleen vind ik het nogal prijzig. Er wordt standaard 11,5 uur per dag gerekend a 6,80 per uur. Deze 11,5 uur brengen we ze nooit, eerder max 7 uur per dag! x 3 kinderen scheelt dat een hoop!! Bij een gastouder zouden we de uren kunnen rekenen die ze ook daadwerkelijk gaan plus het is een stuk goedkoper. Gastouder heeft niet de voorkeur van mijn man, hij vindt het vooral goed dat ze met meerdere kinderen in een omgeving zijn, en een crèche is (gevoelsmatig) wat neutraler. Bij een gastouder heb ik toch ook het gevoel dat je je kinderen naar een andere 'mama' brengt. Voelt niet helemaal goed... Advies? Iemand? We zitten behoorlijk met de handen in ons haar!
Heb je al eens uitgerekend wat een gastouder aan huis kost? Of misschien een creche waar wel per uur afgerekend wordt? Die komen er steeds meer.
Ik zou afwegen hoeveel je gaat verdienen tov wat de crèche extra zou kosten. Op dit moment kom ik op iets uit dat 1 dag extra in je huidige crèche je 180 euro per dag zou gaan kosten! Dat maakt zo'n 720 euro per maand extra! Ik zou dus toch echt wel op zoek gaan naar een crèche die alleen de uren rekent dat je kinderen er effectief zijn. Ofwel je neerleggen bij 't feit dat het een gastouder wordt en één zoeken waar je echt een klik mee hebt. Heb je toevallig geen nichtje ofzo dat graag een centje bijverdient en 1 dag per week bij je thuis wil komen oppassen? Of iemand anders in je omgeving die de dag van opa en oma kan overnemen? Of desnoods een student / toekomstig leraar inschakelen die een bijverdienste zoekt?
Ze gaan al naar 3 verschillende adressen per week. Ik zou niet nog meer erbij halen. Ik zou de creche uitbreiden. De kosten heb je dan nog een jaar, dan is je tweeling eraf. Vrij prijzig, maar dat hangt natuurlijk ook wel af hoeveel te terug krijgt? En kan je eventueel je moeder vragen om de week 2 dagen op te passen en dan zelf de andere dag in de twee weken op te vangen dmv ouderschapsverlof ( je man bedoel ik dan )?
ik zou of de creche uitbreiden of voor alle dagen een go zoeken waar jullie beiden een klik mee hebben...waar woon je
Bedankt voor de reacties. Kosten voor de tweeling is inderdaad nog maar een jaar. Wel goede ervaring mee, en ik vraag me af of het af te nemen aantal uren niet bespreekbaar is... misschien toch eens een balletje opgooien. Als we 3 kids van een crèche halen, zijn ze immers ook niet blij. Heb gister wel nog een goed gesprek gehad met m'n man, die nu toch aangeeft nog eenmaal het gesprek aan te willen gaan met mijn vader. Tijdens het gesprek zullen we snel genoeg merken hoe daar op gereageerd wordt. De kans is alleen dat als het niet goed gaat, we direct op zoek moeten naar een andere oplossing
Onze kids gaat al jaren naar dezelfde gastouder Voor ons echt de beste beslissing ooit! Op dit moment heeft ze geen andere kindjes in huis maar tot vorig jaar wel. Nooit het gevoel gehad dat we ze naar een andere ouder brengen. Juist heel fijn dat ze in een huiselijke omgeving zijn! Zij gaat met ze naar de kinderboerderij, een stukje lopen met de hond, boodschappen doen, samen aan tafel een broodje eten. Ik kan het je echt aanraden! Overigens gaan ze hier wel met een jaar of 2 naar de creche., 2 ochtenden per week. Lekker spelen en voorbereiden op de basisschool
Ik heb nog wel een tip mocht je voor een gastouder gaan. Ga eerst uitzoeken of je een goedkoop gastouder bureau kan vinden. Sommige zijn echt schandalig duur. Maar het kan al voor 25 euro per maand oer gezin. Even goed zoeken want anders ben je daar nog veel voor kwijt. Er zijn ook gastouders die andere kindjes opvangen. Ik zou dan wel afwegen of je en Kdv en gastouder zou doen..ook kwa kosten enzo. Hier ook aan t afwegen geweest wat we doen omdat het Kdv niet is wat we ervan verwachten. We gaan niet voor de gastouder want we gaan t eerst met oma proberen. Mocht dat niet goed gaan dan zullen we voor een gastouder gaan.
Opvang is inderdaad hartstikke duur. Als het niet zo duur was geweest had ik ons zoontje ook liever alleen naar het kdv gebracht. Achteraf gezien dan... Voordat ik aan het werk ging leek het mij ideaal als opa's en oma's zouden oppassen. Gelukkig gaat het bij mijn ouders goed, maar dit is hun derde kleinkind... Bij mijn schoonvader en vriendin helaas minder. Onze kleine man komt niets tekort... Echt waar maar het is ook meer mijn gevoel. Hij is vier maanden nu, cb heeft aangegeven met warme dagen meer water in zij.n flessen te doen dan zo tussendoor te geven. Ikke dat bij oppassers aangegeven en bij mijn moeder geen probleem, de vriendin van mijn schoonvader geeft aan dat te begrijpen maar achter mijn rug om tegen mijn ouders vertellen dat ze het er helemaal niet mee eens is... Zeg dat dan tegen ons zodat we erover kunnen praten maar nee hoor.. Hopelijk doet ze het wel zoals wij het willen. Een ander voorbeeld is het wandelen met de kinderwagen. Bij warm weer (boven de 27 graden) leggen ze hem onder een deken!!! Ja zegt de vriendin van mijn schoonvader, dan ligt hij in de schaduw. Dus ik zeg nog, ik vind dat veel en veel te warm, straks is het een gebakken ei.. En anders maar niet wandelen hoor.. Ook hebben ze een eigen kledingmaat aangelegd voor onze zoon! Ja want als hij komt wil zij dat hij in hun kleertjes loopt / ligt. Want dat is zo leuk. Op zich geen problemen mee maar hij moet dan als hij mee naar huis gaat onze kleertjes weer aan want hun kleertjes mogen wij niet mee naar huis nemen... Mijn reactie hierop was dat het geen barbiepop is en dat je hem alleen maar pest met zoveel om te kleden, zeker als het niet nodig is... Sortie voor mij lange reactie maar het moraal van het verhaal... Als het betaalbaar is kinderdagopvang of gastouder!!!
@ tikigo, dit zijn precies de soort situaties die bij ons ook spelen. Wij zeggen A en mijn vader zegt bijna standaard B. Wat mij het meest frustreert is nu ze steeds ouder worden, ze meer en meer onhandelbaar zijn als ze bij mijn vader vandaan komen. Daar mag immers alles en bij ons thuis niet. Is voor die kleine ventjes natuurlijk heel verwarrend. Hoe heb jij het opgelost? Gaat je zoontje nog naar je schoonvader? Wij zijn nu aan het kijken naar een andere crèche, waar je wel per uur kan betalen. Lastig, maar scheelt zoveel! Zit nu alleen nog aan te hikken tegen het gesprek dat er nog met mijn vader en stiefmoeder moet komen....
Juist vanwege die problematiek, heb ik geweigerd onze dochter een vaste dag bij mijn schoonouders te brengen. Ze hadden ons zelf voorgesteld een vaste dag op te passen. Gelukkig niet gedaan! We brengen ze er wel heen, maar dan blijven die dagen leuk en hoef ik me niet elke week te ergeren dat ze eens een dag met snoep of dergelijke heeft doorgebracht.
Ons zoontje is nu 4 maanden. Krijgen hem ook nog niet vervelend terug maar hou inderdaad mijn hart vast voor naar de toekomst. Wij gaan komende vrijdag in gesprek met hun. Hierbij aangeven dat bepaalde dingen echt onnodig zijn zoals een eigen kledingkast daar. En als ze het niet met ons eens zijn dat ze dat tegen ons zeggen en niet tegen een ander op een verjaardag. Ik kijk het nog even aan en anders gaat hij ook op vrijdag naar de opvang toe... Mijn moeder heeft ook aangeboden dat hij de vrijdag ook naar haar mag. Daar gaat het wel goed. Ze respecteert ons en bespreekt dingen met ons. Wel zeg ik eerlijk, als wij ooit een tweede kindje mogen krijgen dat ik wel twee keer nadenk over oppassen / opvang. Liever een extra keer naar de opvang toe. Maar ik denk zoals velen hier op het forum vinden ook wij dit hartstikke duur. Je werkt letterlijk voor je baas, want je houdt er op deze manier niks aan over...
Ik vind het wel lastig het gesprek aan te gaan, ben bang dat het uitloopt op ruzie (is al eens eerder gebeurd) waardoor we misschien zelfs geen keuze meer hebben en we de jongens er weg moeten halen. Wil ze ook hun opa en oma niet ontzeggen. Als wij financieel meer ruimte zouden hebben, zouden wij ze het liefst gewoon 2 dagen naar de crèche brengen. Maar wil ook niet ieder dubbeltje maar omdraaien voor opvang...
Dat is inderdaad het lastige. Ik zit daar ook behoorlijk mee, wil niemand voor zijn of haar hoofd stoten. Zijn allang blij dat ze ons zo willen helpen. Maar ik vind het wel wij zijn de ouders dus bepaalde beslissingen liggen bij ons ongeacht of ze het daar mee eens zijn. Als je er niks van zegt blijf jezelf ermee zitten. Dat kan ook de bedoeling niet zijn toch? En hoe langer je er mee blijft lopen hoe groter de irritaties worden terwijl ze misschien maar heel klein begonnen. En dan komt er zeker ruzie...
En een dag thuiswerken/ouderschapsverlof? Je kunt dat wellicht met je man afwisselen. Kost natuurlijk ook geld, maar het loont de moeite om eens een berekening daarover te maken.
Ik zou op zoek gaan naar een fijne gastouder, desnoods aan huis. Mijn kinderen zijn naar de creche gegaan en nu ik niet meer werk gaat mijn zoontje alleen nog naar de peuterspeelzaal. Achteraf gezien had ik toen ik werkte heel graag een gastouder aan huis gewild. Zo ideaal en rustig voor de kinderen.. Ook hoef je zelf niet te stressen met halen en brengen en kan je kindje gewoon lekker thuis zijn als het bijvoorbeeld ziekig is. Heb meerdere mensen in mijn omgeving die een GO aan huis hebben en helemaal tevreden zijn. Om eerlijk te zijn zou het mij het geld wel waard zijn. Het is alleen te doen als opa's en oma's structureel oppassen als het van beide kanten helemaal goed gaat en iedereen open staat voor feedback en daar dan ook wat mee doet. Zo niet, geen oppas meer, schaadt de familieband behoorlijk.
Wat Maja zegt is een goede tip. Je kunt naar een nanny kijken. Met drie kinderen scheelt je dat heel veel geld t.o.v. kdv.
euuhmm... meid wat een dilemma.. maar als ik je topic lees lees ik.. mijn man wil dit en mijn man wil dat. Misschien moet je je man even een reality check geven. Ok.. ouders doen we niet meer maar kdv is te duur. Dus samen een andere oplossing zoeken. Een gastouder bijvoorbeeld. Mijn dochter gaat ook naar een gastouder sinds kort en heeft het hartstikke naar haar zin.
Ik zou ook een oppas aan huis prefereren (is ook voor jezelf wat rustiger met weggaan s ochtends). Vind ook de tip van ouderschapsverlof voor je man iets om goed te bekijken. Voor jezelf zal het wat lastig zijn om bij een nieuwe werkgever direct te beginnen over ouderschapsverlof of thuiswerken, maar voor je man misschien niet. Mijn man had de eerste twee jaar 4 uur ouderschapsverlof en werkte 4x9. Omdat t zo druk bleef op z'n werk vroegen ze of hij weer naar 40u wilde. Nu mag hij 4x9 op kantoor en 4u vanuit huis werken. Ik ben twee doordeweekse dagen thuis, dus hoeven de kindjes maar twee dagen weggebracht te worden. Vinden wij allemaal heel fijn.
Nou de knoop is eindelijk doorgehakt! Gister een gesprek gehad met mijn vader en stiefmoeder. Komt er op neer dat ze niet van plan zijn zich aan onze regels te houden. Iedere dinsdag dat ze er zijn krijgen ze een bak chips, snoepjes, zoete energiedrankjes, mega grote toetjes na het eten enz enz. Moet kunnen, vinden ze. Vinden wij niet! Reden was dat ze anders met jankende kinderen zaten!!??? Maar dat wij 's avonds 3 stuiterende kids hebben die niet willen slapen is dan ons probleem!! Verder vond mijn vader dat een kind maar moet leren dat er op andere plekken ook andere regels gelden. En als ze dat niet snappen dat wij ze dat uit moeten leggen. Even voor de duidelijkheid, we hebben het hier over kids van 3 jaar (!!) Voorbeeld: mijn zoon krijgt een boterham met worst, eet z'n worst er natuurlijk als eerste af en wordt door opa 'beloond' met extra beleg als bijvoorbeeld chocoladepasta! Want als opa dit niet doet, gaat hij huilen. JA OMDAT HIJ WEET DAT HIJ HIER ZIJN ZIN KRIJGT!!! Thuis hoeft hij dit niet te doen, maar probeert het wel. Mijn vader en stiefmoeder hebben duidelijk laten doorschemeren dat ze het zwaar vinden, en het alleen maar doen om ons financieel uit de brand te helpen. Vraagt mijn man of ze het niet leuk vinden om te doen, krijgen we alleen als antwoord dat ze het voornamelijk voor ons doen. Kortom; we zijn ze redelijk tot last, althans zo voelt het! We stonden allebei te koken gisteravond, maar hebben nu dus wel besloten dat we kiezen voor gastouder. Hebben er al eentje gevonden, nu nog even de details afstemmen... zucht (sorry voor het lange verhaal, moest even mijn verhaal kwijt)