Vanaf mei start ik als gastouder. Omdat we september zijn verhuisd, zijn we nu druk bezig met de tuin. Ik heb een blauwe regen altijd heel mooi gevonden en zou deze dus graag in de tuin willen hebben. Nu blijkt dat de blauwe regen giftig is. Het zijn voornamelijk de peulen die giftig zijn (groeien in september/oktober), maar deze kun je er uit knippen. Probleem opgelost lijkt mij. Verder zijn de kinderen niet alleen in de tuin. Ik twijfel heel erg of ik nu wel of niet de blauwe regen in mijn tuin zal zetten. Aan de ene kant; ik vind hem heel mooi, aan de andere kant wil ik natuurlijk niet dat mijn gastkindjes de giftige peulen gaan opeten. Zijn er gastouders die ook een blauwe regen in de tuin hebben/hadden? Hoe gaan de GGD en vraagouders hiermee om? Bestaat de mogelijkheid dat de GGD je de blauwe regen laat verwijderen uit de tuin? Voor de vraagouders; wat vinden jullie, zouden jullie je kind(eren) wel of niet laten opvangen door iemand met een blauwe regen in de tuin?
Ik wist het niet.. Maar als ik het zou weten zou ik daar zeker iets van zeggen. Kleintjes kunnen heel snel iets in de mond stoppen.. Ik zou het risico als gastouder ook echt niet nemen.
Ik zou ook het risico niet willen nemen als gastouder zijnde, en als je nu de keuze hebt zou ik het niet doen... over het wel of niet brengen van mijn kindje weet ik niet aangezien ik niet zo veel verstand heb van bomen/planten, en hier niet direct op zou letten.
Ik zou het zeker niet doen! Ook al zijn de kindjes niet alleen, je hebt geen ogen in je achterhoofd Als jij even ergens anders mee bezig bent kan een kindje al iets in z'n mond stoppen!
Ik zou als gastouder zijnde het risico ook niet nemen. De ouders zullen er waarschijnlijk geen erg in hebben. Maar het komt wel naar voren tijdens de risico inventarisatie die je GOB doet en waar de GGD naar kijkt. Het is volgens mij niet verboden om een giftige plant in je tuin te hebben, mits de kinderen altijd onder toezicht spelen in de tuin. Maar ja, wat al gezegd is, je hebt geen ogen in je achterhoofd en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik zou het niet doen, maar wat anders uit gaan zoeken. Zo had ik allemaal tomatenplantjes in de tuin, ik dacht leuk voor de kindjes. Maar die planten zijn ook giftig. Ik heb ze toen ik het wist direct verwijderd
Gistermiddag belde de GGD en die is net geweest en daar heb ik het gelijk maar aan gevraagd. Deze vrouw van de GGD kijkt er eigenlijk niet naar (weet natuurlijk niet hoe andere GGD's kijken) en vindt het belangrijker dat je weet wat je in je tuin hebt staan zodat je direct kunt handelen als een kind ervan eet. Door jullie reacties heb ik wel de conclusie getrokken dat het een beetje raar is om traphekjes te plaatsen, schoonmaakmiddelen hoog te zetten (kortom risico's te verkleinen) en dan giftige planten in je tuin te zetten. Dus we zoeken nog verder naar wat we mooi vinden en niet giftig is.
Ik heb zelf niets in de tuin staan wat giftig is, daar hebben we alles heel bewust op uitgezocht toen onze oudste kwam. En ik verwacht eerlijk gezegd hetzelfde van de plek waar mijn kinderen worden opgevangen. (nou ja, van school/bso verwacht ik dat niet, op die leeftijd stoppen ze niet meer alles in de mond.) Fijn dat je zelf ook al tot de conclusie komt dat je beter iets anders kunt plaatsen...