Mijn dochter (en straks ook mijn zoontje) gaat 2 dagen in de week naar een gastouder. Daar zijn ook andere kindjes (nog een oppaskindje van dezelfde leeftijd als mijn dochter en de 3 kinderen van de g.o. zelf (allemaal basisschoolleeftijd)), ze knutselt met de kinderen, ze spelen buiten, binnen, drinken met z'n allen wat en eten fruit of een koekje. Ik was zelf niet van plan om Ayla ook nog naar een PSZ te doen, maar ik ben nu toch aan het "twijfelen" gebracht. Ik heb zelf niet het idee dat een PSZ nog echt een toegevoegde waarde heeft voor Ayla en bovendien vind ik het wat veel als ze al 2 hele dagen naar de g.o. gaat om óók nog een dagdeel naar een PSZ te gaan (niet nu natuurlijk al, maar als ze straks wat ouder is). Hoe denken jullie daarover? En/of hoe doen de moeders dat waarvan de kindjes ook naar een g.o. gaan? Heeft een PSZ wat jullie betreft, gelet op de situatie bij de g.o., nog toegevoegde waarde of niet? Ik ben erg benieuwd naar de reacties!
Ik kies ervoor om mijn dochter niet naar een psz te doen. Ze gaat nu 2x per week naar de gastouder, waar altijd meerdere kindjes zijn. Daarnaast passen mijn ouders nog 1 dag op. Ik persoonlijk vind het teveel om haar dan ook nog naar de psz te brengen. Volgens sommigen is de peuterspeelzaal een goede voorbereiding op de basisschool. Dat zal ook wel, van spelen leren kinderen immers, maar moet dat per se op een peuterspeelzaal? Misschien kan het ook wel ergens anders.
Ik ga het denk ik ook niet doen. Mn zoontje heeft tot 2,5 jaar op het KDV gezeten en hier erg veel geleerd. Kan goed omgaan met drukte, is ondernemend, ze ded ook veel aan leuke activiteiten en gingen elke dag, ook met regen, lekker naar buiten. Nu gaat hij ( en straks ook zn zusjes) naar de GO. Er zijn daar op sommige dagen ook wat oudere kindjes waar hij dingen van kan leren zoals samen delen en spelen en ik geloof dat de GO ook wel leuke dingen met ze doet. ook gaat hij daar 1x per week naar de peutergym. Mn dochtertje is daar straks de jongste, dus genoeg uitdaging voor haar Maar zodra ik het idee heb dat mn zoontje daar niet veel meer leert of aan uitdaging aangereikt krijgt, of als hij straks de oudste wordt, dan wil ik hem wel naar de PSZ doen. Dit kan trouwens ook gewoon op de dagen dat hij bij de GO is he? Zij brengt en haalt dan dus zou je m niet extra weg hoeven te brengen!
Ik dacht er precies zo over als jij, toen ze ouder werd begon ik te twijfelen. Ik had toch het idee dat ze meer uitdaging nodig had. Zelf vind ik het ook wel een beetje druk, maar we gaan gewoon kijken hoe het loopt. Is het te druk, dan kunnen we misschien een dagdeel minder doen o.i.d. Gisteren zijn we gaan kennis maken en toen ik haar zo enthousiast zag meedoen in de kring, wist ik dat dit voor ons de goede keuze is! Vanmorgen heb ik haar weer gebracht en na een dikke kus en knuffel werd ik lachend uitgezwaaid. Dat komt dus wel goed!
Dank voor de reacties. @ meisjesmama: Zo te lezen denken we er wel het zelfde over idd. Fijn om te lezen! @ Druif: Oh ja, iets van peutergym is tegen die tijd misschien ook wel leuk voor haar om te gaan doen. Je brengt me op ideeën. Leuk! Ik weet niet of mijn nicht (is tevens onze g.o.) in de gelegenheid zal zijn om Ayla naar de PSZ te brengen. Ze heeft zelf (tegen die tijd) 3 schoolgaande kinderen en dan nog Ayla, Tobin en nog een ander oppaskindje. @ Natas: Ja, het zou natuurlijk kunnen dat ze tegen die tijd toch toe is aan wat meer uitdaging. Maar goed, dat kunnen we natuurlijk tegen die tijd bekijken.
Het gaat mij om de uitdaging die hij krijgt. Natuurlijk is een GO ook gewoon een "thuis" en geen school, maar dat zou de PSZ wel als meerwaarde hebben. Dus daar ga ik straks naar kijken. Met voldoende oudere kindjes en activiteiten zal dat wel goed komen. Met die peutergym komt ie ook weer met meerdere kindjes in aanraking en zal hij ook thuisraken met grotere groepen.