IK heb de volgende vraag. Nadat ik aangegeven had aan mijn collega dat ik last had van harde buiken is deze persoon naar manager gegaan, waarop ik de volgende mail kreeg: Ik begrijp dan je wat hinder van de zwangerschap ondervind tijdens het werken op de Kip. Ik weet niet wanneer je zwangerschapsverlof ingaat, maar het lijkt me niet handig om je tot die tijd nog in te zetten op de Kip. Ik wens je nog veel sterkte en hoor graag na de bevalling wanneer je weer inzetbaar bent. En natuurlijk of je dan ook voor invalwerk beschikbaar bent. Ze wil mij dus niet meer inzetten. Ik werk er al 3,5 jaar en heb dus een vast 0 uren contract. Kan ik mij nu ziekmelden ten gevolge van klachten tav de zwangerschap? Zo ja, hoe wordt de vergoeding dan berekent? Omdat ik niet elke maand even veel werk en voor november tot nu toe nog maar voor 1 dienst was ingepland. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Femke Guijt
Beste Femke Guijt, Je wilt weten of je jezelf kunt ziekmelden als gevolg van je zwangerschap op basis van een 0-uren contract. Ook wil je weten hoe het dagloon dan berekend wordt. Ben je ziek? Dan meld je jezelf ziek bij je werkgever. Je werkgever moet in de meeste gevallen het loon doorbetalen. Vraag in deze situatie je werkgever wat je krijgt uitbetaald bij ziekte. Vaak staat dit in je contract of CAO. Ben je na de oproepperiode nog steeds ziek? Dan heb je mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering van UWV. Ben je ziek ten gevolge van je zwangerschap? Je werkgever kan dan een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Je dagloon baseert UWV op basis van het SV-loon (loon waarover je sociale premies en belasting hebt betaald) dat je verdiende in een periode van een jaar (referteperiode). De referteperiode eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je eerste ziektedag. Het totale SV-loon wordt vervolgens gedeeld door 261. De uitkomst is je bruto dagloon. Vindt de verzekeringsarts van UWV ook dat je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap? En heb je recht op deze Ziektewet-uitkering? Dan ontvang jij 100% van het dagloon. Het was geen vraag, maar ik wil je nog op het volgende wijzen: Ben je zwanger, dan verstrek je je zwangerschapsverklaring aan je werkgever. Doe dit uiterlijk 3 weken voordat je met verlof gaat. Maar meld dit liever eerder. Dan hebben zowel jij als je werkgever genoeg tijd om eventuele afspraken te maken over je afwezigheid. Daarnaast kan jouw werkgever voor jou het zwangerschaps- en bevallingsverlof aanvragen. Je werkgever kan dit maximaal 4 en minimaal 2 weken voor ingang van je verlof aanvragen bij UWV. Actuele informatie over inkomen tijdens ziekte als oproepkracht vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare