Beste mensen van het webcareteam, ik ben bezig om het formulier voor de ZEZ in te vullen. Klopt het dat ik als niet-zelfstandige gastouder onder beroepsbeoefenaar val? Bij 3.2 wordt gevraagd of het UWV de loonheffingstoeslag moet toepassen of niet. Als gastouder pas ik dit bij de belastingaangifte toe, moet dit daarom ook voor de ZEZ-uitkering of kan ik het nu gelijk al laten toepassen? Bij 4.5 staat dat wanneer ik een bedrag minder dan 20.000 heb ingevuld, ik de aangiften van de afgelopen 4 jaar mee moet sturen. Ik werk sinds april 2013 als gastouder (ik heb in 2013 meer dan 1225 uur als gastouder gewerkt), moet ik dan ook de aangiften van de afgelopen 4 jaar mee sturen? Vriendelijke groet,
Beste Korenbloem86, Je hebt een aantal vragen over het aanvragen van de ZEZ-uitkering. Klopt het dat ik als niet-zelfstandige gastouder onder beroepsbeoefenaar val? Ja, als gastouder val je onder beroepsoefenaar. ( als je niet in loondienst bent bij een gastouderbureau of bij de ouders ) Bij 3.2 wordt gevraagd of het UWV de loonheffingstoeslag moet toepassen of niet. Mijn ervaring is dat de meeste mensen de loonheffingskorting op de ZEZ-uitkering laten toepassen. Je ontvangt dan direct een hogere netto-uitkering en niet pas achteraf na de aangifte inkomstenbelasting. Bij twijfel over het wel of niet laten toepassen van de loonheffingkorting kun je het beste contact met de Belastingdienst opnemen. Moet ik dan ook de aangiften van de afgelopen 4 jaar mee sturen? Je werkt pas als gastouder vanaf april 2013. Het is daarom niet nodig de aangiften van de afgelopen 4 jaar mee te sturen. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap/bevalling en een fijn verlof. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare