WAZO uitkering en Faillissement

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mamajj91, 13 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamajj91

mamajj91 Actief lid

2 dec 2011
    436
    0
    0
    Hallo,

Ik heb een vraagje.

Mijn uitkering gaat 27 juli in, maar wordt direct aan werkgever betaald.
    De kans is groot dat het bedrijf per september failliet gaat, wat voor stappen moet ik dan volgen zodat ik gewoon mijn geld blijf krijgen? Ik snap dit stukje namelijk even niet :)

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
    Groetjes!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 13 jun 2012
    Laatst bewerkt: 14 jun 2012
    Beste Melissababy,

Het recht op je zwangerschapsuitkering verandert niet als je dienstverband eindigt tijdens het verlof. En bij faillissement van de werkgever wordt het achterstallig loon over een bepaalde periode volledig door UWV vergoed. Het kan echter vrij lang duren voor een faillissement en de faillissementsuitkering zijn afgerond. Om te voorkomen dat je hierdoor langer op je inkomen moet wachten, kun de de WAZO misschien beter direct aan jezelf te laten overmaken.

Is het verlof al aangevraagd? Geef dan schriftelijk door dat je zelf de betalingen wilt ontvangen. Dat kan via dit wijzigingsformulier. Is het verlof nog niet aangevraagd? Laat je werkgever dan op het aanvraagformulier vermelden dat de betalingen aan jou moeten worden overgemaakt.

Actuele informatie over de betaling van de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. mamajj91

mamajj91 Actief lid

2 dec 2011
    436
    0
    0
    Beste UWV,

Dank voor uw snelle antwoord!

Stel dat ik het nog voor elkaar krijg dat de uitkering direct naar mij wordt overgemaakt, ontvang ik dan 100% salaris? Alvast bedankt.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Melissababy,

Tijdens je verlof hoeft je werkgever je loon niet te betalen. Je hebt dan namelijk recht op een WAZO-uitkering van UWV. Meestal betaalt UWV deze aan je werkgever, die vervolgens je loon door betaalt. In jouw geval zouden we de uitkering dan direct aan jou betalen.

De uitkering is 100% van je dagloon; dat is wat je gemiddeld per werkdag hebt verdiend in de laatste maand of de laatste 4 weken voorafgaand aan het verlof.

Het maakt voor de hoogte van de uitkering dus niet uit aan wie wij betalen.

Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. mamajj91

mamajj91 Actief lid

2 dec 2011
    436
    0
    0
    Fijn om te horen,

Mijn baas had namelijk het idee dat als hij mij 100% vergoed krijgt hij toch zijn maandelijkse kosten moet betalen zon 20% voor zijn rekening kwam, is dit dan niet zo? Net zoals de verzekeringen e.d.?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Melissababy,

Welke kosten je werkgever moet betalen kan ik niet beoordelen. Als hij daar informatie over wil, kan hij wellicht even contact opnemen met UWV Werkgeverstelefoon (0900 - 0205).

Wel is het zo, dat als UWV de uitkering naar de werkgever overmaakt, hij hiervan onder andere vakantiegeld en pensioenpremie betaalt. Als UWV de uitkering aan jou betaalt, is dit inclusief vakantiegeld. Hiervan vindt dus geen aparte reservering plaats. Ook draagt UWV geen pensioenpremies voor je af.

Maar desondanks is de WAZO jouw uitkering. Je mag dus zelf beslissen of we hem aan jou of aan je werkgever betalen. Gezien de lange nasleep van een eventueel faillissement is het echter aan te raden de betalingen zelf te ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina