gastouder en zwanger clubje

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door 3muisjes, 19 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ciprilla

ciprilla Fanatiek lid

1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    @PrettyGreenEye: Snap ook niet dat je zo met personeel om kan gaan. Ik moet er nog 6 weken werken maar dit doe ik nu wel met een rotgevoel.. het liefst ga ik helemaal niet meer. Kan er niet goed tegen als ik wel mn best doe en dan dit ervoor terug krijg. En dat je ontslagen bent om die reden, wat belachelijk zeg! Gelukkig ga je nu lekker iets voor jezelf doen, ben je toch meer eigen baas :)

2. PrettyGreenEye

PrettyGreenEye Fanatiek lid

13 dec 2014
    1.858
    0
    0
    pas ontslaan omdat ik aan mijn kinderwens begon, n
    ham, limburg, belgie
    inderdaad.. helaas lopen er toch nog zo mensen rond op de wereld

3. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Ha meiden,
    Dit groepje had ik gemist :)

Ik ben ook gastouder, ik heb 6 gastkindjes die verspreid over de week (4 dagen) komen. Op 1 dag na zit ik aan de max van 5 kids.

Zelf hebben we ook 2 kinderen. (3 en 1 jaar) en nu willen we voor een derde gaan... De keus was heel moeilijk omdat je idd de ouders niet met het probleem wil opzadelen van 4 maanden elders opvang vinden.
    Maar ja, dit probleem is er nu en ook over een x aantal jaar, als we om die reden zouden wachten. Dus ja, we gaan er maar voor!

A.s. vrijdag is m' n nod als het een 5 weekse cyclus zou zijn.. Ik ben benieuwd haha.

Verder heb ik een eigen website. Ik bepaal zelf mijn regels qua uurtarief, vakantieregeling en ziekteregeling.
    Je werkt namelijk niet voor een GOB, dus sta je in je recht om dit zelf te bepalen.

Ciprilla,
    Ik kan je aanraden om echt een plan te maken voor jezelf. Wat Wil jijzelf?
    - Hoeveel uren werken per dag
    - Hoeveel dagen per week?
    - Welke leeftijdgroep
    - Wat is je uurtarief?
    - Betalen ouders door als ze met vakantie zijn of niet, of een gedeelte?
    - Ga je voor flexibele opvang of zet je de uren/dagen vast

Hou er ook rekening mee dat het voor je kindje moeilijk kan zijn om mama 5 dagen te moeten delen met andere kinderen.
    Hij/zij staat natuurlijk voorop, voor je gastkinderen.

Ik zou als ik jou was een visie schrijven over hoe jou opvang eruit moet zien, en hou je daar dan ook aan! Laat je niet beïnvloeden door vraagouders maar hou vast aan je eigen visie. Dat werkt uiteindelijk het beste. En ja, op die manier zou het langer kunnen duren voor je kindjes heb. Maar zomaar de eerste de beste aannemen moet je niet doen, omdat je er toch als het goed is een tijd aanvast zit.
    (ik geef je deze tips omdat het overkwam in je verhaal over in de regen naar buiten moeten, dat je misschien 'makkelijk' over je heen laat lopen, en dat doen ouders snel als je niet oppast.)

4. PrettyGreenEye

13 dec 2014
    1.858
    0
    0
    ham, limburg, belgie
    werken jullie door tijdens de zwangerschap?

5. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Hey Sammie, leuk dat je hier nu ook zit.

@ PrettyGreenEye, ik heb bij mijn vorige zwangerschap tot 36 weken doorgewerkt, dan moet je in NL met verlof. Lichamelijk voelde ik me nog goed en had ik tot de dag van de bevalling door kunnen gaan. Ik denk dat ik deze keer met 35 weken ga, omdat ik de vorige keer met 37+4 ben bevallen en ik voor mijn gevoel geen verlof/rust vooraf heb gehad.
    Is het in België nog steeds zo dat je uiterlijk met 39 weken met verlof moet? Vond dat altijd zo lang.

6. PrettyGreenEye

13 dec 2014
    1.858
    0
    0
    ham, limburg, belgie
    ja klopt. tenlaatste 39weken.
    maar als je werknemer bent in een kdv moet je verplicht stoppen vanaf je weet dat je zwanger bent.
    als onthaalouder kies je het zelf. (omwille van de risicos)

7. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Prettygreeneye, zit je dan echt vanaf week 5 thuis? En na hoeveel weken moet je weer aan het werk? In NL heb je na de bevalling nog 10 weken verlof (wat in mijn ogen vrij kort is)

8. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Welkom Sammie!

Wat leuk dat je ook gastouder bent en een kinderwens hebt! Hier zit ik nu op 7 dpo dus moet nog even wachten op mijn nod haha.

Hoeveelste ronde zit jij nu? Ik heb de eerste maand na het verwijderen van de spiraal sporadisch licht bloedverlies gehad dus ben begonnen met tellen toen ik mijn ei gevonden had haha.

Officieel dus nu in de 1ste ronde, ben benieuwd hoe het zal gaan.
    Wij hebben deze kinderwens al ruim 2 jaar. De jongste is nu 4,5. Elke keer als we het er over hadden dan kwamen er zoveel negatieve dingen naar boven. Zoals inderdaad het 3 a 4 maanden sluiten van de opvang, kindjes die misschien zullen wegvallen hiervoor, geen nieuwe aanmeldingen meer kunnen aannemen, 1 kindje minder kunnen opvangen in de opvang vanwege kindaantal.

Maar zoals jij ook al zegt, er is nooit een geschikt moment om zwanger te worden als gastouder... Het is nu of nooit ;) En gezien mijn leeftijd (32) wil ik niet langer wachten. De oudste is nu bijna 13 en ben al lang aan het moederen. 1 kindje lijkt me super om er nog bij te mogen krijgen, maar dan is het kwa leeftijd voor mij klaar.

Het zal mijn eerste zwangerschap zijn tijdens mijn werk als gastouder (ik doe dit nu 3 jaar) dus heb nog geen echte invulling hierin bedacht. Wel dat ik wil proberen tot 36 weken te werken en evt weer met 8 a 10 weken na bevalling wil beginnen.

Het werken tijdens de zwangerschap lijkt me super! Op een kdv of andere baan ben je toch fysiek meer aan het doen heb ik het idee. Thuis kan ik mijn eigen gang gaan. Als het even niet gaat of het zal me zwaar vallen dan neem ik wat vaker pauze. Dan zet ik mezelf op de bank met de kindjes om een boekje te lezen, of even tv te kijken. Dit gaat thuis toch velen malen makkelijker dan op een kdv.

@prettygreeneye: Zit je inderdaad echt al met 5 weken zwangerschap thuis? Waar heb je je inkomsten dan vandaan?
    En als je straks met verlof gaat en moet bevallen? Hoe ontvang je dan je 'salaris'? Want zoals ik begrijp ben je nog niet begonnen als gastouder en heb je dus ook nog geen recht op een evt uitkering?

Ik denk dat het wel handig is om voor jezelf een visie te maken zoals Sammie zegt. Anders lopen ouders echt over je heen.
    Ik heb vanaf het begin een duidelijke visie op papier gezet alleen was ik wat makkelijk met de uren die de ouders afnamen.

Op een gegeven moment had ik ouders die 4 dagen opvang wilde hebben en vervolgens kwam het kindje soms 2 soms 3 dagen in de week. De andere dag bleef bezet, ik kon geen nieuw kindje plaatsen maar kreeg ook niks betaald.

Na een jaar heb ik een nieuwsbrief uitgeschreven en uitgelegd dat het 1 en ander ging veranderen kwa uren. Ik ben nu wat 'strenger' geworden maar zo is het wel duidelijk voor de ouders en mijzelf. Op een kdv betaal je ook hele dagen als je kindje maar 5 of 6 uur komt, dus een beetje zekerheid vind ik wel dat geboden mag worden naar een gastouder toe.

Zo nu genoeg gekletst! Hahaha Vind het wel een erg leuk groepje zo!

9. PrettyGreenEye

13 dec 2014
    1.858
    0
    0
    ham, limburg, belgie
    door mijn onslag zit ik al van november thuis.
    van zodra je weet dat je zwanger bent en dit bevestigd word door een arts moet je stoppen. dus inderdaad al vroeg.
    je valt dan op de ziekenkas (zoals dat hier noemt) zij betalen he dan maandelijks.
    als onthaalouders mag je zelf kiezen maar aangezien ik niet immuun ben tegen bepaalde ziektes van kindjes, wou ik dus niet het risico nemen om eerst te starten en dan zwanger te worden.
    Gelukkig is hier alles nog volgens plan verlopen :)
    hoeveel weken na de bevalling weet ik niet juist omdat ik dat nu niet heb. ik krijg nu een werkloosheids uitkering.

10. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    3muisjes,

Het is voor ons nu de eerste 'echte'ronde. Wel al maanden twijfel van zullen we wel of niet. Ik heb geen AC genomen in de voorgaande maanden. M'n jongste is ook pas net gespeend ;)
    Ik werk nu bijna een jaar als gastouder, en heb ook een kindje wat bij mij is blijven plakken vanwege zwangerschapsverlof van zijn vorige gastouder. Hem zal ik nog het meest verdriet doen denk ik. Ze zijn allemaal zo leuk!
    Maar ja,

Het zal wel wennen...

Ik heb af en toe een stuwing gevoel in m'n borsten en verder ook wel krampen/gek gevoel beneden, maar ja, dat heb ik wel vaker haha. We zullen zien. Nog 2 nachtjes slapen ;)

11. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Hoe is het hier dames?

Sammie al een test gedaan? Of zit je in de volgende ronde...?

Ik heb donderdag mijn nod. Gister en vandaag helaas spierwitte testen gehad. Ben er dus bijna zeker van dat het niks is geworden deze maand... Laat de ongesteldheid nu maar komen dan zijn we daar ook weer vanaf en kunnen we de volgende ronde in.

Deze week gelukkig druk met de kindjes. 4 dagen deze week waarvan 3 dagen 6 kids en 1 dag 2.

Vandaag ook nog een verjaardag vieren van een kindje dat 2 jr is geworden.

Hoe vieren jullie de verjaardag van de kindjes? Hier versier ik de stoel met slingers en ballonnen en hang wat balonnen op. Ze krijgen kadootjes (€15,-) en ik haal een grote slagroomtaart waar ze de kaarsjes op mogen uitblazen en lekker mee mogen knoeien. :)
    Daarbij zingen we liedjes, mogen ze de verjaardags kroon op en maken we natuurlijk veel foto's :)

De meeste ouders nemen ook een traktaties mee voor de kindjes. Deze delen we na het taart eten uit :)

Benieuwd hoe jullie het vieren?

12. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Ik heb nog geen test gedaan, maar ik ben ook nog niet ongesteld..
    Bijna een week overtijd nu..

M'n gevoel zegt dat het raak is. Maar ja, ik ben bang voor een neg. test. dus dan nog maar even niet testen.

heb wel symptomen hoor! maar ja haha

Verjaardag kindjes:
    - tijdens de fruithap een gezellig moment: feestmuts op, liedje zingen, cadeau uitpakken. Ik kies altijd een boek als cadeau.
    en lekkers zoals een wafel oid
    met lunch lekker feesteten: pannenkoeken of poffertje.

13. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Vieren jullie dat dan op de daadwerkelijke verjaardag van het kindje? Wij hebben tot nu toe nog geen verjaardagen gevierd, wel ben ik op de verjaardag van een gastkindje geweest (bij een ander gastkindje kon ik niet) en zijn al mijn gastkindjes op de verjaardag van mijn dochter geweest :) Dat vind ik wel heel erg leuk, want dat zijn uiteindelijk haar echte vriendinnetjes, ze ziet die kids immers meerdere keren per week. Ze krijgen hier idd ook een cadeautje, tussen de 10-20 euro. Ligt er maar net een beetje aan, ik probeer altijd een cadeautje te zoeken dat echt past bij het kindje, soms is dat niet zo heel duur, soms iets duurder ...

14. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Ik heb eind deze maand 2 jarigen.
    Ik maak een muts voor ze, rond het fruit zingen we verjaardagsliedjes, en krijgen ze een kadootje (1e verjaardag; Boek, 2e verjaardag; klei, verder weet ik het nog niet, januari wordt de oudste 3 jaar). Ook hier hebben de meeste gastkindjes wel een (kleine) traktatie. Vind het ook wel erg leuk dat er ook rekening wordt gehouden met de leeftijd, heb al een paar keer een potje fruit met een strikje erom gekregen voor de hele kleintjes. Met de lunch maak ik poffertjes/pannenkoeken/wentelteefjes. Verder hang ik slingers op. Dus ik denk dat het voor de kinderen echt een feestje is.

Spannend Sammie, maar klinkt positief!

15. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Wat leuk om te lezen hoe jullie de verjaardag vieren :)

Ik heb nu 1 kindje die is werkelijk haar 1ste en 2de verjaardag bij mij geweest op de dag zelf! En dan echt van 7-19u!

Dit vond ik echt heel sneu..... Ouders konden geen vrij krijgen zeiden ze.

Voor de kinderen maakt het niet heel veel uit, ze genieten hier ook van de feestjes, maar toch... Ik zou het zelf niet zo doen...

Meestal vieren we de verjaardag van de kindjes de eerst volgende x dat ze komen nadat ze jarig zijn geweest. Maar ik overleg dit altijd eerst met de ouders wat hun het beste uit komt.

SAMMIE! Wat vind ik dat knap van je! Een week over tijd en dan nog geen test gedaan? Ik denk dat het dan wel goed zit of niet?

Heel spannend! laat je het ons weten als je een positieve test hebt? :)

16. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Spannend Sammie! Wat een discipline dat je nog niet getest hebt! Ik weet het liever gewoon ... dan zit ik me ook niet te verheugen op een zwangerschap als het niet raak is en maak ik mezelf niet zo gek met het voelen van 'zwangerschapssymptomen'. :)

17. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Woehoe! Morgen is het De dag van de gastouder! :)

Eens even ons mooie werk promoten ;)

Wat staat er bij jullie zoal op de planning? :)

Wij gaan in de ochtend de taart ophalen die besteld is. Met mijn nieuwe logo van de opvang, erna thuis cakejes bakken die de kindjes gaan versieren en mee mogen nemen naar huis.

Ik heb nog wat nieuw speelgoed gekocht dus mooie gelegenheid om dat morgen uit te pakken :)

In de middag pannekoeken eten en na het slaapje lekker naar buiten met het springkussen en bellen blaas apparaat.

Heb er zin in! :) :) :)

18. ciprilla

ciprilla Fanatiek lid

1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    #78 ciprilla, 17 sep 2015
    Laatst bewerkt: 17 sep 2015
    Dag van de gastouder? Dat wist ik niet, doe er ook niks aan. Wel echt een leuke dag heb je gepland 3muisjes!

Hoe gaat het met jullie dames?

Hier even balen.. Kom ik vandaag bij het gezin is de oudste ziek, althans volgens moeder. Dus kind ziekgemeld op school. Nou prima dan doen we het vandaag lekker rustig aan. Moeder is nog geen minuut weg en hij fietst door het huis (hij mag van zn ouders fietsen in huis:$), hangt nog net niet in de lampen. Hoezo ziek?? Wordt een lange dag, hij heb energie voor 10. Ik helaas niet..verkoudheidje, heerst weer vanalles.

Trouwens besloten om aan ronde 1 te beginnen. Vind het zo spannend. We gaan het gewoon proberen, ookal heb ik net een nieuw gezin waar ik nu werk. :)

19. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Ja ik kende het nog van de opvang. Het word ook wel De dag van de leidster genoemd. Hier hebben ze nu ook gastouder van gemaakt. Eigenlijk is het om gastouders in het zonnetje te zetten. Maar ik vind het leuk om mijn kindjes te verwennen :)

Nu 3 in bed, 2 op school en een heerlijk klein mannetje van 15 weken naast me liggen op de bank *smelt*.

Wat spannend ronde 1! Wanneer is je nod? Hier gister ongesteld geworden. Flink balen! Maar ben nu wel giga ongesteld dus denk een goede schoonmaak haha. 12 okt. Is mijn nod. Heb een cyclus van 26 kwam ik achter haha.

Wat balen van dat zieke kindje. Hoe oud is hij? Heel herkenbaar wel hoor. Mijn jongste van 4,5 was maandag niet lekker vanuit school. Dunne ontlasting wat verhoging enz. Dinsdag lekker thuis gehouden. Waren dus 6 kids in 1x. En hij was rond 10 uur ineens helemaal beter! Rondrennen door het huis. Druk doen en rommel maken. Has al spijt dat ik hem thuis had gelaten hahaha.

Heel veel succes in de 1ste ronde! Welke anticonceptie gebruikte je?

20. ciprilla

ciprilla Fanatiek lid

1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    @3muisjes: Leuk bedacht dat je op deze dag de kindjes extra verwend!

Het zieke kindje is 4, hij ligt nu te slapen dus even rust. Vind ik ook niet zo gek want hij was echt aan het stuiteren vanochtend.

Als ik uitga van een cyclus van 28 dagen is mijn nod ook 12 oktober:D
    Maar dat was mijn cyclus tijdens de pil en ik weet nu niet wat mijn cyclus is.. dus afwachten maar en niet meteen als een gek gaan testen op 12 oktober want dat schiet niet op denk ik. Maak ook geen gebruik van ovulatietesten of temperaturen. Dus alles op de 'gok'.

Ik gebruikte altijd de anticonceptiepil, verschillende al gehad. Maar reageer nergens echt lekker op. Word niet echt happy ervan. Dus echt een verademing dat ik hem niet meer hoef te nemen. Mocht het lukken en ik ben bevallen ga ik voor een spiraal. Geen pil meer voor mij.

Deel Deze Pagina