Sammie; wat fijn dat je binnenkort al een echo krijgt! Ik belde mijn vk en die gaf aan dat het tegenwoordig eerder is. Ik mag al met 7 weken en 3 dagen. Wel erg vervelend dat je zo misselijk bent zeg... Ik kan me voorstellen dat je al een buikje hebt! Het is je derde zwangerschap. Bij mijn derde had ik na 7 weken al een behoorlijke buik. Nu begint hij hier al op te zetten. Ik hou het nog een week vol en da n hebben we vakantie. Na de vakantie ben ik 7 weken en dan ga ik het aan de ouders vertellen . Ik heb vandaag al een brief opgesteld waar de verlofdatum in staat en hoe de vervanging zal gaan lopen. Zo hebben ze meteen antwoorden op de eerste vragen. Ik ga er ook niet van uit dat de ouders super enthousiast zullen reageren. Ze zullen toch meteen denken aan de opvang van hun kind... Vandaar al meteen wat op papier gezet om ze te gerust stellen
@rozebadeend: als je minimaal 1 heel kalenderjaar zzp-er bent dan heb je recht op een zez uitkering. Ze kijken dan naar je inkomsten van het jaar voordat je de uitkering aan vraagt. Aan de hand daarvan maken zij een berekening van de hoogte van je uitkering. Ik denk ik jou geval dat je geen of weinig ontvangt...
Het gastouderbureau zegt dat ik er recht op heb, zelf heb ik er mijn twijfels bij omdat ik dus geen zzp-er ben, vandaar dat ik hier even kwam kijken... Ik ga vandaag even bellen naar het UWV, denk ik. Dat het weinig zal zijn, als ik het krijg, snap ik. Ik verdien ook weinig, haha. edit: net nogmaals gemaild met de vraag of dat dan ook geldt voor mij omdat ik geen zzp-er ben en gelijk antwoord: [FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Gastouders vallen ook onder de regeling van ZEZ via het UWV.[/FONT][/FONT] [FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Al vele gastouders zijn je voorgegaan.[/FONT][/FONT]
Ook als 'gewone' gastouder heb je inderdaad recht op de ZEZ-uitkering. Ik heb 1,5 jaar geleden gewoon de ZEZ-uitkering gekregen en was toen nog niet ingeschreven bij de kvk. Ik werkte toen net geen jaar. Ik was 19 april 2013 begonnen en op 19 april 2014 uitgerekend. Toen moest ik mijn geschatte inkomen van 2013 doorgeven en van de eerste maanden van 2014. Afgelopen zomer had het UWV het vergeleken met de belastingaangifte en bleek dat ik iets teveel had gekregen. Komende dinsdag heb ik (eindelijk) de echo. Ben nu wel erg benieuwd. Misselijkheid is nu redelijk te doen. Ik heb de knoop van mijn broek het grootste deel van de dag open, voelt niet erg prettig omdat het best drukt. Heb vandaag 1 gastkindje van net 2 jaar. Sinds een paar weken doet ie niks. Echt niks. Hij gaat zitten en dat is het. Gisteren heb ik hem zijn knuffel gegeven, toen heeft hij met zijn knuffel op de grond gezeten. Vorige week buiten laten spelen (was mijn bedoeling), hij ging op de grond zitten. Vandaag heeft hij speelgoed van huis meegenomen in de hoop dat hij daar mee zou spelen. Hij zit op de grond en zit. (Oké, er gebeurt nu al wel wat meer, hij huilt en jammert er nu ook bij). Kleien vindt hij ook erg leuk. Had ik gisteren gepakt, zit hij aan tafel met de klei en vormpjes voor zich; te zitten. Hij doet werkelijk niets, beweegt niet. Ik word er zelf erg kriegel van. Aan de ene kant denk ik, als je wil huilen, doe je dat maar ergens anders waar ik er geen/minder last van heb. Maar om hem nu op de gang te zetten, vind ik ook zo wat, net alsof hij straf heeft. Heb het idee dat wanneer het ene 'probleem' met een gastkindje is opgelost, de volgende begint. Nou ja, alles tegelijk is ook niet echt leuk, misschien maar goed dat het achter elkaar komt. Nog 6,5 uur dan wordt hij opgehaald.
3Muisjes, Vind je het niet erg vroeg om al met 7 weken het de ouders te vertellen? Wacht je niet de termijnecho af, dan zien ze de juiste bevallingsdata? Ik ben wel benieuwd wat je allemaalin je brief zet! Heb jij zelf een aantal gastouders benaderd die ze kunnen bellen? Mijn GOB staat er voor open dat ze contact met hen opnemen voor vervanging. Ik denk dat ik dat maar vertel. En met hoeveel weken ga je met verlof? Korenbloem, spannend de echo! Ik mag woensdag eindelijk voor het eerst. Pfff het wachten duurt erg lang. Ik pas ook niet meer echt in mijn broeken. Maar ik draag toch vaak jurkjes, en die rekken wel wat mee Ik kleed mij niet dat ik het wil verbergen trouwens. Ouders zijn toch meer met hun kind bezig dan naar mijn buik kijken denk ik Had je alleeen die 2 jarige of nog andere? Misschien helpt het om hem juist meer geborgenheid te geven? Lekker opschoot boekjes lezen ofzo? Ik zou hemook niet in de gang zetten hoor. Wel dingen aanbieden en met hem praten, als hij je echt negeert dan kan je zeggen; oke, ik probeer met jou iets leuks te doen, maar als je niet reageert dan weet ik niet of je het leuk vindt of niet. Daarom mag je nu even zelf spelen en als je met mij wil spelen dan roep je mij maar. En hem dan gewoon even laten. Af en toe een lach naar hem, aai over zijn bol. Gewoon laten weten dat jij er wel voor hem bent. Doet hij thuis ook zo?
Vandaag een mooie echo gehad. Termijn klopte precies met wat ik zelf had 'bedacht'. Momenteel is het jongetje op vrijdag de enige, naast mijn eigen dochter (ander gastkindje is op vakantie). Op donderdag zijn ze meestal met z'n drieën, soms 4. Afgelopen vrijdag heb ik hem maar laten gaan, heb het grootste deel van de dag gefluisterd, de 'sirene' ging een aantal keer aan toen ik gewoon praatte, dus dat durfde ik niet meer. 's Middags kwam hij gelukkig wat losser en werd wat actiever, dus hoop dat we deze periode nu hebben gehad. Jij mag morgen voor je echo, leuk. Hopelijk kunnen jullie ook genieten van een mooi kindje. Ons kindje lag met z'n handje naast het gezichtje waardoor het net was of hij een gigantische neus had. Was wel een opluchting toen de vlk vertelde dat het een handje was.
Ik heb net de knoop doorgehakt om met 35 weken met verlof te gaan. Ben de vorige keer met 37 weken bevallen (3e verlofdag), waardoor ik voor mijn gevoel het stukje rust en genieten van het laatste stukje zwangerschap heb gemist. Dus nu een weekje eerder. Lichamelijk had ik tot het eind door kunnen gaan. Maar vooral het (psychisch) voorbereiden miste ik.
Fijn dat je een goede echo hebt gehad!! Ik heb het de vorige zw. lichamelijk helemaal niet volgehouden met werken ( 26 en 16 weken), dus ik denk dat ik beter de verlofdatum op 34 weken kan zetten? Toen deed ik nog niet dit werk dus ik weet niet zo goed wat handig is. Heb jij het de ouders al verteld? Ook met een brief met info erbij?
JAAAAA ik had vanmorgen ook een positieve test in handen Ik was wat rustig hier in het topic, want ik dacht eerst maar afwachten of ik wel bij de zwangeren ga horen, maar vandaag is het zover Nu hopen dat het goed blijft gaan ... !!
Goldsword, gefeliciteerd! Leuk dat we aardig gelijk oplopen allemaal. Sammie en ik in mei (weekje verschil), jij en muisjes in juni, ook een weekje verschil. Ik heb het nog niet verteld aan de vraagouders. Eén weet het al wel, die moeder werkt op de kraamafdeling en ik zat een paar weken terug tegen een opname aan vanwege uitdroging. Beetje stom om elkaar daar dan tegen te komen. Rest van de vraagouders weet het nog niet. Over 10 dagen gaan we het aan onze eigen ouders (de opa's en oma's) vertellen en over 2 weken zijn de vraagouders aan de beurt. Vertel het gewoon en dan in de boekjes van de kinderen een briefje met de data van het verlof en dat er reserve-opvang mogelijk is via het gob. We hebben een pleegzoontje in het weekend, en die hebben we afgelopen weekend al beschuit met muisjes (beide kleuren) gegeven en daar een foto van gemaakt. Nu nog even afdrukken en dan plakken we die binnenkort in zijn boekje, kunnen wij hem een heel weekend voorbereiden en 'zijn tekst' leren zodat hij het zelf kan vertellen thuis. Hij legt gelukkig nog niet de link beschuit met muisjes = baby, dus dat zal hij thuis nog niet verklappen. Sammie hoe was jouw echo vandaag?
Leuk dat er zoveel gastouders zijn die zwanger zijn. Ben ik nou het eerste die in april uitgerekend ben? WIj hebben over 2 weken onze 20 weken echo, spannend weer hoor! Kijk er naar uit om onze kleintje weer te zien. Ik ben de laatste 2 weken zo ziek geweest, iedereen hier in ons huis heeft de verkoudheid te pakken en niet maar een beetje ook. Begon met mijn kindje, daarna mijn man en dan het ergste bij mij. heb nogsteeds last ervan en ben inmiddels 3 weken verder. Zo rot voel je dan, ook nog eens gastkindje ziek, hopen dat hun hun bacteria thuis houden hahaha want wij zijn hier er goed klaar mee inmiddels. Over een andere halve week gaan wij even een weekendje weg naar het buitenland om mijn familie te mogen vertellen over onze nieuwe familielid. Niemand weet er wat van alleen dat we komen op bezoek. Ben heel benieuwd naar hun reacties. Hoe loopt het bij jullie?
@mapaa: Vervelend dat je zo beroerd was. Als het dan eenmaal heerst kom je er moeilijk vanaf he. Wat leuk dat je het nieuws gaat vertellen binnenkort aan familie, ze zullen vast blij zijn. Laat je weten hoe je echo was over 2 weken?? Volgens mij ben ik de een van de weinige niet zwangere hier in het groepje.. haha Mijn baas is wel zwanger, dus gaat misschien een hoop veranderen voor mij. Zit een beetje in dubio.. ik werk namelijk bij haar aan huis. Zou toch verdomd goed uitkomen als ik ook zwanger raak binnenkort want dan kan ik gewoon wat eerder stoppen (dat was ik sowieso al van plan). Zie het namelijk niet zitten om tijdens haar verlof te werken.. beetje vol huis dan en werkt voor mij gewoon niet relax als ze op mn vingers kijkt. Ook gaan ze t huis in de verkoop zetten, dus ik weet nog niet of ik wel mee wil verhuizen. Pff weet het even niet wat ik moet doen. Tips ?
Nee dat zou mij ook niet trekken idd. ik zou, als je de mogelijkheid hebt gastouder worden in je eigen huis Hier alles goed! Alweer 11 weken. Vandaag de termijnecho gehad en die was goed. De ouders weten het nog niet. We gaan volgende week op vakantie, ik ga het ze die week daarna wel vertellen.
Net aan de eerste ouder verteld. Had het een uurtje voor het ophalen aan het kind zelf verteld, leek totaal geen indruk te maken of door te dringen. Komt zijn moeder binnen en hij eerste wat hij zegt is: "Korenbloem baby buik". Dat was dus een iets andere aankondiging dan ik had bedacht. Moest er wel erg om lachen. Morgen de volgende en volgende week de laatste 2 gastkindjes. En dan is iedereen op de hoogte.
@Korenbloem86: Ah dat vind ik echt super schattig van dat kindje. Wel op een leuke manier weet zn moeder het nu. Vandaag met het bureau gebeld, maar werd er niet erg vrolijk van. Blijkt dus dat de ouders mij minder uren of zelfs minder dagen kunnen geven in de kraamperiode. Ik kan me dus niet vasthouden aan mn huidige uren want die mogen de ouders dus veranderen. Pff balen zeg, weg zekerheid..
Vervelend ciprilla, maar snap het van die ouders ook wel ... Wat schattig korenbloem! Reageren de ouders enthousiast? Ik ben misselijk en moe. Was even vergeten dat ik bij dl in het begin ook zo ziek was. Vind het al een hele opgave voor mezelf en dochter te zorgen en zie het helemaal niet zitten om deze week te werken. Maar ik weet niet zo goed of ik het kan maken om mij ziek te melden. Mochten de kids wel komen, wordt het toch echt een tv dagje, want veel meer kan ik momenteel niet. Hebben jullie je wel eens ziek gemeld in het begin van de zwangerschap?
Hey meiden, het is een flinke tijd geleden dat ik me hier voorstelde. Sommigen weten het misschien nog wel. Ik heb afgelopen weken een enorm drukke en heftige periode gehad en heb knopen door moeten hakken omwille van mijn gezondheid. Ik had namelijk continue spanningshoofdpijn. En toen ik knopen ging doorhakken was ik daar de volgende dag ineens van af! Dus wat er al wel niet gebeurde, we zijn druk bezig met een koopwoning (buiten mijn huidige wijk), wachten nu op de starterslening goedkeuring en gaan dan verhuizen. Hopelijk gaan we in januari verhuizen. De ouders heb ik inmiddels allemaal van de verhuizing en mijn zwangerschap op de hoogte gebracht. De reacties waren zo van oh wat leuk! Maar wat enorm jammer! Want dan ga je straks natuurlijk met verlof. Ja inderdaad. En helaas zal ik heel vroeg al met 'verlof' gaan nu omdat de verhuizing dus, als alles doorgaat in januari gepland staat en mijn zwangerschapsverlof officieel begin maart in zal gaan. Gevolg, ik had met de kerstvakantie vrij (de meeste kinderen kwamen toch al niet) dus vanaf 21 december 2015 ga ik met 'verlof' tot juli 2016! Dat is gewoon een half jaar!!! De meeste ouders wist ik al van dat ze niet mee zouden gaan. En degene van wie ik dacht en hoopte dat ze wel mee zouden gaan, die twijfelen nog heel erg. Hun zoontje nu net 16mnd willen ze straks natuurlijk in hun wijk op school doen en als ik in een wijk verder woon kan ik hem niet ophalen. Daar balen ze erg van dus ze gaan voorlopig opzoek naar zowiezo tijdelijke vervanging en als het bevalt blijven ze daar. Zo niet komen ze na mijn verlof wel terug. Ohja en waarom dan vanaf 21 dec al met verlof? Dan heb ik kerstvakantie tot 4 januari. En dan hopen we te verhuizen. Eenmaal verhuisd duurt het tot 8 weken dat de inschrijving op het nieuwe adres rond en goedgekeurd is. En dan zou ik dus al in mijn verlof zitten. Ik heb van alles gekeken om dat te voorspoedige, maar dat lijkt niet te kunnen. En omdat ik mijn vraagouders toch graag wat zekerheid wil geven heb ik die knoop dus maar doorgehakt. En voila sinds dien is mijn hoofdpijn weg Ik heb een stukje terug gelezen en lees dat er velen hun gezinnen en kids kwijt dreigen te raken. Jammer is dat toch he dat je door een zwangerschap zoveel kwijt kan raken