Al 2 jaar werk ik gemiddeld 29uur per week op een kdv, 0-4 groep. Ik heb een 18/28 contract. Sinds deze week ben ik door klachten van een lage bloeddruk en bekkenproblemen voor 50% in de ziektewet. Nu heb ik vandaag te horen gekregen dat ik per 1 november terug gezet wordt op 18u. Er komt een collega van een andere locatie mijn uren opvullen, en dus "kan" ik mindere werken. Hierdoor hoef ik dan maar voor 30% de ziektewet in, aldus mijn locatiecoordinator. Nu is mijn vraag, mag dit zomaar? zonder met mij te overleggen?
Dan is je zwangerschapsuitkering straks ook maar voor 18 uur. Lijkt me niet echt wenselijk? Volgens mij, als je meer dan 3 maand een aantal uur achter elkaar hetzelfde aantal uren maakt, wordt verondersteld dat dat je contracturen zijn. Dus als je de afgelopen 3 maand (of meer) steeds 29 uren hebt gemaakt, dan is dat wat ze moeten aanhouden. Ik zou daar wel achteraan gaan. Evt met hulp van vakbond of juridisch loket..
Dankjewel voor je antwoord! Het gaat me inderdaad om die 18 uur zwangerschapsuitkering straks...daar zit ik echt niet op te wachten, en dat wordt dan financieel ook een probleem... En, daarbij voel ik me nu ook best in een hoekje gedreven...2 jaar naar alle tevredenheid gewerkt, en dan nu, zwanger, teruggezet worden...en dat terwijl mn werkgever gewoon betaald krijgt.
als je meer dan 3 maanden boven je contracturen werkt zijn ze verplicht je een contract aan te bieden voor die uren. In jouw geval 29 uur. Ik zou als ik jou was dat contract opeisen.
Het maakt voor je werkgever geen biet uit of jij een contract voor 1 uur of voor 36 uur hebt, de uren die jij ziek bent, worden betaald door het UWV. Het UWV kijkt naar het gemiddeld aantal gewerkte uren van de afgelopen hele maand (in dit geval dus de maand september) en bepaald aan de hand daarvan wat je werkgever vergoed krijgt. Zelf had ik bij mijn eerste zwangerschap een contract van 4-16 uur, maar ik werkte gemiddeld zo'n 18 uur. Dit was ook het salaris wat ik in mijn verlof kreeg en toen zat ik ook 50% in de ziektewet. Volgens mij mag dit dus niet zomaar, vooral als je een vast contract hebt. Loopt je contract in per 1 november af en krijg je een nieuw contract dan mogen ze wel minder uren aanbieden. Ik zou er dus zeker niet mee accoord gaan! Edit: Kijk ook even na of je geen clausule in je contract hebt waarin staat dat je geen recht hebt op contractverhoging aan de hand van de gewerkte uren. Volgens mij is het wettelijk niet helemaal correct, maar als je het aan gaat vechten ben je verder van huis. Bij mij stond dat er ook in, maar omdat mijn contract afliep na een jaar, kon ik dus wel naar 16 uur vast.
ja, die min/max contracten zijn echt klote zoals ze in de kinderopvang gebruikt worden. Toen ik net klaar was met school wilden ze die ook in gaan voeren op de plek waar ik toen werkte. Maar de or was het er niet mee eens en heeft dat voorkomen. Ik weet niet exact hoe het zit, maar het is heel moeilijk om op je strepen te staan. Misschien de or even om hulp vragen of de vakbond.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ben er inmiddels achter dat dit dus niet mag, en heb dit aangegeven op mn werk. Nu afwachten wat voor stap ze nu gaan zetten...