Gastouder en zwanger

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Korenbloem86, 14 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Ik werk als gastouder en ben nu 3 maanden zwanger. Het begint dus wel tijd te worden dat ik mijn vraagouders in ga lichten. Ik ben er een beetje 'bang' voor omdat ik het idee heb dat ik de vraagouders met een opvangprobleem opzadel. Ik kan me voorstellen dat zij alleen maar denken 'Hoe gaan we dit oplossen' in plaats van 'Wat leuk, gefeliciteerd'.
    Hebben jullie tips/adviezen hoe ik het beste kan vertellen dat ik zwanger ben?

2. stresskip86

stresskip86 Actief lid

12 nov 2012
    337
    0
    16
    zelfstandig ondernemer
    Friesland
    Hoe zie je het zelf voor je? Ben je van plan om na je zwangerschap weer als gastouder aan de slag te gaan? Ken je evt andere gastouders met ruimte naar wie je (tijdelijk) kunt doorverwijzen? Misschien goed om eerst een plannetje voor jezelf op papier te zetten. Zeker als je naderhand weer aan de slag wilt gaan is het belangrijk om de vertrouwensband te behouden. Denk dat ouders het zeker op prijs stellen als je met hun meedenkt naar een passende oplossing.

3. sabrinab1986

sabrinab1986 Fanatiek lid

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    ik ben ook gastouder en 25 weken zwanger heb de ouders met 13 weken vertelt de ene ouder heel blij voor mij en feliciteerde me en zei dan zal ik even oppas voor die tijd zoeken en de ander kon mij niet feliciteren en zat direct over oppas in maar ze wisten dat wij ermee bezig waren door afgelopen jan een bbz gehad maar heb zoiets van het is hun probleem mijn probleem is dat ik in die tijd geen geld verdien en wil genieten van deze zwangerschap zonder stress en zorgen om een ander zijn dingen en die ouders doen liever niks zelf en alles komt altijd op mijn schouders maar die lasten zet ik lekker van me af ze hebben genoeg tijd

4. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    173
    63
    NULL
    NULL
    Gewoon maar eerlijk vertellen en zo snel mogelijk denk ik. Ga ook na wat jij en/of je GOB voor de vraagouders kan betekenen. Is er een gastouder in de buurt die tijdens je verlof voor je waar kan nemen? Denk ook na hoeveel weken je van plan bent om niet te werken ed. Probeer ook in te schatten hoe groot de kans is dat ouders na je verlof niet meer bij je terug komen ed. Ik hoop dat je fijne vraagouders hebt die wel gewoon blij voor je kunnen zijn, dat scheelt wel denk ik. Maar goed, op zich is het niet aan jou om het op te lossen natuurlijk, maar wel fijn als je met ze meedenkt.

Maar geniet van je zwangerschap, dat is het belangrijkste :)

@Sabrina: Volgens mij kan je bij het UWV een ZeZ uitkering aanvragen, zodat je toch geld ontvangt in die periode. Misschien een idee om dat eens even na te kijken. http://www.uwv.nl/Particulieren/brochures/AG11002015.aspx

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Heel belangrijk is denk ik wel om eerlijk tegen jezelf te zijn over wat je aankan. onze gastouder was pas begonnen, en had eerst alleen haar twee eigen kinderen plus mijn dochter. Dat ging prima, zij kreeg dochterlief aan de fles, haar kinderen vonden zo'n kleintje heel leuk en ze gingen er regelmatig lekker op uit. Met zes maanden zwangerschap nam ze toen nog een nieuw gezin aan, met drie kinderen van wie een schoolgaand. Die laatste zes weken waren volgens mij voor niemand leuk: zij trok het nauwelijks meer, de drukte, nieuwe kinderen om te leren kennen en onze dochter die flink last had van verlatingsangst (en ze heeft zelfs aangegeven als het zo doorging, dochterlief niet meer erbij te kunnen hebben, en weet het gedrag aan onze opvoeding, en o ja, ze had misschien ook wel een ontwikkelingsachterstand omdat ze met negen maanden nog niet kroop, want een kind moest wel voor het jaar kunnen lopen ???), en de kinderen kwamen nergens meer omdat zij lichamelijk het niet voor elkaar kreeg om met het hele gezelschap en de benodigde duowagen de trap van het portiek af te komen, en zaten dus de hele dag op elkaars lip in de dan toch vrij kleine woning. Waar dochterlief het eerst heerlijk vond bij haar, sloeg dat toen snel om, en het is eigenlijk niet meer goed gekomen. Tegelijk met het begin van haar verlof verhuisden wij naar een andere stad, dus zo kwam er een natuurlijk einde, maar ik denk dat ik haar anders niet teruggebracht had na haar verlof! Wat ik wil zeggen, probeer de band met en het vertrouwen van de vraagouders niet te beschadigen, want dan is de kans het grootst dat je ze behoudt.

6. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Bedankt allemaal, ik heb het nu allemaal op een rijtje gezet zodat ik gelijk de 'oplossing' kan vertellen, wil na het verlof zeker weer verder. Ik heb veel te leuke en lieve gastkindjes :D . Mijn gastouderbureaus bieden reserve-opvang aan, dus dat is wel fijn.
    Voor mezelf besloten om voorlopig geen nieuwe kinderen aan te nemen. 2 weken geleden zijn er 3 nieuwe gastkindjes erbij gekomen en dat was best heftig, ik was heel erg moe en dan aan 3 nieuwe kindjes moeten wennen. Gelukkig gaat het nu goed. Maar inderdaad wat MadeinUSA noemt, ik ga er graag op uit met de gastkindjes en wanneer er meerdere kinderen zijn (en een dikke buik) gaat dat toch wat minder makkelijk.

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Voor je het vertelt, zou ik eerst het GOB inlichten zodat zij al op zoek kunnen naar tijdelijke andere opvang.
    Dan heb je tenminste al iets om de ouders gerust te stellen.

Proficiat overigens!

Deel Deze Pagina