Gastouderopvang voor een "bijzonder" kind

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door mama40, 14 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Een vraag aan de gastouders hier en eventueel voor de moeders die gebruik maken van een gastouder:
    Hoe staan jullie erin wanneer er een aanvraag komt voor een plekje bij een GO voor een kindje met bv Down Syndroom?

Ik heb ruim 2.5 jaar een fijne go gehad die nu definitief gestopt is met de opvang voor onze zoon.
    Ik heb vrij snel een tijdelijke go kunnen vinden waar onze zoon inmiddels al weer 2 maanden met veel plezier naar toe gaat.
    Er reageerde 1 ouder met "ooooo, down syndroom, nou eh, ja, dat is ook wat. Tja, of ik dat nu prettig vindt?".
    Twee andere ouders vinden onze zoon een schatje met een hoog knuffelgehalte dus dat zit wel goed.

Ik heb onze nieuwe go gevraagd of het mogelijk is dat onze zoon bij haar kan blijven. Wij zijn ontzettend tevreden over haar en onze zoon heeft het daar erg naar zijn zin.
    Op zich staat zij er zelf heel positief in ondanks dat onze zoon wat meer en andere zorg nodig heeft dan een gemiddeld kindje van bijna 3 jaar.
    Nu krijgt zij in januari 2 nieuwe baby's erbij in de opvang. Zij wil graag weten van die ouders wat zij van onze zoon vinden , de go zou het jammer vinden wanneer zij kindjes "misloopt" als zij onze zoon blijft opvangen.
    Zij had het idee dat wanneer de ouders komen om het contract te tekenen dat onze zoon er dan zal zijn die dag zodat de ouders hem meteen zien zonder dat zij van te voren er een oordeel over zullen kunnen hebben.
    Ik heb ook aangeboden eventueel een brief of een gesprek te willen met de ouders zodat ik een en ander kan uitleggen/toelichten.

Wat vinden jullie als go en ouders hiervan? Is dit niet net zoiets als wanneer je kind naar de basisschool gaat en er ook kindjes zijn die meer of andere aandacht nodig hebben?

Onze zoon is een geweldig ventje en voor ons heel gewoon. Jammer genoeg zijn er veel mensen die daar een andere mening over hebben alhoewel ik die gelukkig nog niet veel ben tegen gekomen.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Goh eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat ze de zakelijke kant kiest. Dat had ze moeten bedenken voor ze jouw zoon aannam. Ze kan het echt niet maken om jullie opvang straks stop te zetten als de ouders van die baby's het niet zien zitten.

als go zou ik het te zwaar vinden...gezien hoeveel kindjes ik al heb.
    Als moeder zou het mij niet uitmaken als er op de opvamg van mijn kinderen een kindje met downsyndroom zou zitten.

3. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Hallo,

Ik ben zelf gastouder en ik lees je verhaal met veel ongeloof!
    Ik lees in je verhaal dat je heel tevreden bent met de gastouder waar jullie zoontje naartoe gaat, maar ik twijfel of dit andersom ook zo is?

Ik snap niet dat ze durft te zeggen tegen jullie dat ze eerst aan wil kijken hoe de andere ouders reageren op jullie zoontje. En daar haar besluit van wil laten afhangen! Ze vangt jullie zoontje nu al 2 maand op. Ze heeft daar bewust voor gekozen , dan kan ze niet nu ineens jullie kindje gaan vervangen voor een ander kindje?! Jullie zoon heeft evenveel recht op goede gastouder opvang dan een kindje zonder bijzonderheden!

Sorry als het er misschien een beetje bot uit komt maar ik word hier een beetje boos van.

Op dit moment heb ik een kindje in de opvang dat blind geboren is. Het is een heerlijk kindje en altijd vrolijk. Ik heb nog nooit zo'n makkelijk kindje gehad! Hoe dit zal gaan als hij leert lopen praten enz dat zien we wel. Ik heb voor hem gekozen en zal hem ten alle tijden steunen. En de ouders ook hierbij. Misschien zal hij iets meer aandacht nodig hebben net als jullie zoontje maar wat is daar zo erg aan? Dit is wat dit kindje nodig heeft en verdiend in mijn ogen. Een kindje met adhd heeft ook extra aandacht nodig, en zo zijn er meerdere bijzondere kindjes.

Ik hoop dat jullie een goede gastouder vinden voor jullie geweldige zoon, iemand die hem helemaal accepteerde en niet alleen als er geen andere kinderen zijn! Want zo komt het een beetje op mij over...

Sorry als ik te direct ben maar dat komt misschien omdat ik zelf gastouder ben en mijn werk erg serieus neem. De kinderen staan hier op nr. 1 Hoe jong Hoe oud Hoe verschillend of hoe speciaal ze ook zijn!

Heel veel succes...

4. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    De opvang bij haar zou tijdelijk zijn, t/m december dus voor dat die nieuwe kindjes zouden komen.
    Maar niet geschoten is altijd mis dus heb ik haar toch gevraagd of er een mogelijkheid was dat hij bij haar kon blijven, vooral omdat ik merkte dat het zo goed klikte tussen hem en haar. 2 van haar 3 oudere kinderen verdiepen zich in DS en vinden hem lief en interessant.

Ja zoals je schrijft is dat dan wel weer zakelijk. Aan de andere kant waren die nieuwe ouders eerder dan ik.
    Het is wel vervelend om te voelen dat het van hun goedkeuring af hangt.

Maar fijn te lezen dat jij als moeder er geen probleem mee zou hebben. Hopelijk zijn er zo nog veel meer.

5. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Ik moet het toch een beetje opnemen voor haar denk ik.
    Ik vond het al heel wat dat zij hem wilde opvangen, na 1 telefoontje en een middag samen ging het al geweldig.
    Zij kende heel DS niet maar wilde ons graag helpen.

En de andere kant is zoals ik hierboven schreef net na jouw bericht: die kindjes waren eerder dan mijn zoon, al waren ze dan nog niet geboren 2 maanden geleden.

Trouwens heel fijn hoe het uit jouw verhaal naar voren komt dat speciale kindjes net als anderen ook goede opvang verdienen.
    Blijkt nu bij ons dat het best lastig is om te vinden. Maar gelukkig zijn ze er wel.

6. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Mm lastig.. Ik ben zelf go geweest en ik vind dat je niet op je max aantal kinderen kan zitten met een kindje die ds heeft. Waarom? Omdat een kindje met ds meer zorg/aandacht nodig heeft.
    Wil jij dat jouw kindje bij nog 2 baby's en oudere kinderen zit?

Verder zou ik als andere moeder zijnde geen enkel probleem hebben als bij mijn zoon een kindje zit met down.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Waar woon jij?

Ik sta als gastouder ingeschreven bij een gastouder bureau in het hoge noorden en kreeg namelijk vandaag de vraag of ik een kindje met Down Syndroom op zou willen vangen, en een ouder kindje erbij. Dit klinkt heel toevallig?

8. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik denk dat die ouders bang zijn dat hun kind ongewenst gedrag van jouw zoontje zou overnemen. Bij down kun je zo niet zeggen wat het niveau is, omdat dat erg kan verschillen. Dus of het gedrag van die ouders ergens op slaat, tja er zijn ook ouders die het niet leuk vinden als hun kind de enige 3 jarige is tussen eenjarigen om dezelfde reden...

Ik ben ook go ( en heb als vrijwilligerswerk veel gewerkt met volwassenen / jong volwassenen met down) en ik zou jouw kindje juist een verrijking vinden en het brengen naar de kinderen als iedereen is anders. Ik weet ook zeker dat mijn vraagouders het prima zouden vinden als het gewoon zo blijft lopen als het loopt. Ik zou ook nooit toestemming gaan vragen, ouders kunnen eventueel extra info krijgen, maar verder niet hoor. Ik vind het ook niet prettig klinken zoals zij doet. Want in feite gooit ze jouw kindje op straat als een van de ouders zegt liever niet... Ik vind dat niet kunnen naar je zoontje toe.

9. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Als ouder zou ik er totaal geen problemen mee hebben, het zou niet eens in mij opkomen!

10. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Suusjeuh, nee hoor, dat ben ik niet, ik woon niet in het noorden.

Ik heb er geen probleem mee dat mijn kindje bij 2 babys en oudere kindjes zit.
    Tot nu zijn de kindjes dezelfde leeftijd of iets ouder en dat gaat prima bij de go. Er is een meisje die op haar manier voor hem zorgt zoals bv zijn mondje afvegen. Een jongetje vraagt weleens waarom hij iets niet kan en na uitleg "iedereen is anders enz" vindt hij het allang goed.

Verder nog geen ongewenst gedrag, het is een rustig en lief mannetje die idd meer zorg nodig heeft, zo loopt hij bv nog niet.

Het gaat om maar 2 dagen (wisselend), de rest gaat hij naar een KDC en wordt gehaald en gebracht naar de oppas.

11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik zou het zelf als ouder geen probleem vinden. Ik vind het juist belangrijk dat mijn kinderen ook in aanraking komen met kinderen/volwassenen die 'bijzonder' zijn. Ook in het dagelijkse leven. Ik zou als ouder ook niet verwachten hier toestemming voor te moeten geven.

12. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Voor mij als ouder zou het geen enkel probleem zijn.

13. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Ik werk als gastouder en heb zelf een dochter met een motorische achterstand door een hersenbeschadiging (en dus extra zorg). Dat zou voor mij de reden zijn vooraf goed te willen weten wat je zoon wel of niet zou kunnen omdat 2 kindjes met extra zorg wel veel wordt.
    Maar zijn Down zou me niet in de weg staan, het zou vooral de combi zijn van mijn eigen dochter en een kindje met Down waardoor ik zou twijfelen.

Persoonlijk vind ik het niet nodig om het aan de ouders van de andere kindjes te vragen wat zij van een kind met een handicap vinden. Er zullen ook kindjes 'gezond' in de opvang komen en later pas een diagnose krijgen. Mijn dochter kreeg een paar dagen voor haar eerste verjaardag een diagnose, terwijl het al zichtbaar was op de MRI toen ze 1 week oud. Jullie hebben de 'pech' dat Down zichtbaar is, maar dat is geen reden om bij de andere ouders 'goedkeuring' te vragen.

Mijn zusje (nu 25) heeft de hele basisschool bij een klasgenootje met Down gehad. Die hele klas was (is!) zo tof en heel hecht, misschien juist wel door dat ene meisje. Ook heel zorgzaam, ze hielpen dat meisje, maar gaven op een gegeven moment ook aan dat ze het best zelf kon en stimuleerden haar dan. Dus ik ben er van overtuigd dat een kind met een handicap heel veel kan toevoegen.

14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik ben geen gastouder maar zou het geen enkel probleem vinden. Gewoon uit principe niet. De kdv'en hier in de stad doen daar ook niet moeilijk over, ik ken er een die kindje met DS zelfs met voorrang heeft geplaatst. En dat gaat prima. Juist goed voor de andere kindjes om te leren dat niet iedereen hetzelfde is. Je hebt ook genoeg kinderen zonder DS die erg 'lastig' kunnen zijn.

En wat korenbloem hierboven zegt dus :)

15. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik zou dat als ouder niet erg vinden hoor. Ik vind het typisch dat ze dat gaat vragen. Ik zou als ik haar was eerder het aangeven bij de ouders en eventueel extra informatie geven als ze dat willen hebben maar ik zou er geen ''punt'' van maken. Kindjes met Down leven nou eenmaal ook in onze maatschappij en je zoontje heeft recht op opvang net als alle andere kindjes. Het is juist goed voor alle andere kindjes dat zij er ook mee te maken krijgen.

Ik kan mij wel voorstellen dat het misschien pittig is om aan haar max aan kinderen te zitten met twee baby's en een kindje met down. Maar ik zie in je verhaal dat niet echt als reden terug toch?

16. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Nee het gaat haar idd niet om 2 babys en onze zoon.

Hoe meer reacties ik lees hoe vreemder ik het ga vinden dat ze het aan de ouders gaat voorleggen.
    Op de basisschool heb je als ouders het toch ook te accepteren wanneer er een kindje met wat voor "rugzakje" dan ook in de klas komt bij jouw kind?

Ik had ook aangeven informatie (brief,gesprekje) te willen geven mochten de ouders dit willen.
    Ik ben voor mijn gevoel mijn kind aan het verdedigen en aan het "vechten" voor een plekje....
    Maar goed, dat doe ik al bijna 3 jaar en waarschijnlijk zal dat altijd wel zo zijn. En ik doe het graag voor hem, hij verdient het net zo goed als zijn broer en zus om goed terecht te komen.

Nou ja, even afwachten nog, go is nu op vakantie.

17. LoPi

LoPi Bekend lid

7 mrt 2012
    520
    278
    63
    Vrouw
    omgeving Deventer
    Ik ben in verwachting van een zoon met syndroom van down en heb daarom onze gastouder gevraagd hoe ze daar tegenover staat. Onze zoon van bijna twee gaat daar met veel plezier 2 a 3 dagen per week heen.

Haar eerste reactie was idd dat het niet ten koste vd andere kinderen mochr gaan, maar tweede reactie (zelfde dag) was dat ze zich had ingelezen en zoon van harte welkom is. De andere ouders weten het nog niet allemaal. Als de kleine geboren is schrijf ik een stukje voor de nieuwsbrief. Maar die het wel weten waren ook positief.

Ik hadvoor deze zwangerschap nog weinig kennis over Downsyndroom, maar zou er geen bezwaar tegen hebben. Ik vertrouw het inzicht van onze gastouder en weet dat zij alleen doet wat ze aankan.

18. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb ervaring als vraagouder van een "bijzonder" kind.

En die ervaringen zijn heel wisselend. Mijn zoontje is inmiddels 4, heeft klassiek autisme, een ontwikkelingsachterstand en hij praat niet.

Hij heeft op 2 kinderdagverblijven gezeten, op de eerste is hij verwaarloosd, op de tweede hoorde hij er in ieder geval voor de kinderen gewoon bij.

Tussen de kinderdagverblijven door heeft hij nog bij een gastouder gelopen die hem met na een paar maanden per direct bij de deur heeft gezet. Dat is achteraf geweest omdat andere ouders geklaagd hadden over hem. De klacht was serieus dat ze zijn snotneus te vies vonden.

Nu zit hij dan weer bij een gastouder, want hij is te oud voor de kinderopvang hier en de bso kan hij niet aan. Op zich lijkt het nu redelijk te gaan, maar ook al zijn we heel expliciet geweest over de problemen die hij heeft, soms onderschat ze die dan toch. Op zich is dat nog niet zo erg, maar als er iets fout gaat, dan verdenkt ze direct zijn aandoening, terwijl het dan voor zijn ontwikkelingsniveau normaal gedrag is.

We hebben nu met het kdc afgesproken dat er iemand vanuit hen de gastouder tips gaat geven.

Ik moet eerlijk zeggen dat het gewoon lastig is om opvang te vinden, de meeste gastouders willen een 'gewoon' kind, hoe lelijk het ook klinkt, maar dat is mijn ervaring.

Mijn onderbuikgevoel zegt me dat het belachelijk is dat ze andere ouders een inbreng wil laten hebben of ze jouw zoon kan opvangen. Wel kan ik het waarderen dat ze nieuwe ouders kort verteld over de kinderen die ze al opvangt en daar ook eerlijk over wil zijn, zonder de privacy van je zoon te schenden uiteraard. Maar ik vind het volstrekt overbodig om hen dan je zoon te laten zien.

19. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik vind eerlijk gezegd dat de TIJDELIJKE gastouder het heel netjes doet? De andere ouders waren kennelijk eerder en deze go oplossing was zo te lezen aangegaan zodat jij tijd had om een andere go te vinden. Nu vraag je of ze niet wil aan blijven, maar dan kan ik me heel goed voorstellen dat ze wil overleggen met de ouders die ze al iets had toegezegd onder andere omstandigheden.
    Dat ze jouw zoontje juist wil voorstellen lijkt me ook alleen maar uit een goede overweging komen, down syndroom kan soms een vooroordeel oproepen en op deze manier kan juist verder gekeken worden en kunnen de ouders ook aangeven of het goed voelt voor hen.

Ik denk dat je vooral moet doen wat goed voelt voor jou, ze is zo te lezen een hele lieve verantwoordelijke go , anders zou je je zoontje daar ook niet willen laten blijven natuurlijk.

20. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Zoals jij het beschrijft is het ook fee90. Ze was direct bereidt hem op te vangen totdat mijn oude go weer is staat zou zijn te gaan werken.
    De opvang zou tot eind december zijn. De go gaf 2 weken geleden aan dat het mogelijk ook langer kon bij haar.
    Helaas stopt de oude go er helemaal mee en moest ik dus echt op zoek gaan. Omdat de go gezegd had dat het langer kon heb ik haar gevraagd of het niet voor vast kon.

Zij is gaan overleggen met het gob en heeft er verder ook goed over nagedacht voor zover ik dat kon opmaken uit het gesprek.

Het is idd een lieve betrouwbare go en ik ben heel blij dat ze zo haar best doet.

Berte: het is lastiger om voor een bijzonder kind een opvang te vinden dan voor een "gewoon" kind, daar ben ik nu ook achter. Ik heb er al 2 maanden buikpijn van, al hadden we een tijdelijke oplossing, hij heeft langer opvang nodig en het is gewoon ontzettend fijn als je een goed plekje voor je kind hebt.
    Wat goed ven het KDC dat ze tips gaan geven, ik zal het in mijn achterhoofd houden voor het geval het ooit nodig is.

LoPi: fijn dat je go er positief tegenover staat.
    Mijn ervaring met onze eerste go was dat iedereen (ouders en kindjes) niet beter wisten dan hoe onze zoon was en voor hen was hij gewoon omdat hij daar vanaf 3 maanden kwam. Alle kindjes en ouders accepteerden hem zoals hij is.

Alhoewel een reactie als "DS, jeetje, nou ja, kan dat eigenlijk wel" of zoiets, niet heel leuk is vind ik het wel fijn om te horen hoe andere mensen erin staan. Omdat het voor ons allemaal gesneden koek is besef ik soms niet hoe het voor anderen is.
    Ik sta daar wel voor open en probeer het te begrijpen.
    Ik wist ook niets over DS , had er eigenlijk nooit over nagedacht maar inmiddels ben ik een aardige deskundige.
    Veel succes met je zwangerschap, geniet ervan!

Deel Deze Pagina