mogelijk dreigend ontslag - wat zijn mijn rechten?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kaatje80, 6 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaatje80

Kaatje80 Bekend lid

Ik werk momenteel op een makelaarskantoor (geen cao aanwezig). Sinds een aantal maanden (leve de enomiecrisis) gaat het ook hier niet zo goed en daalt de omzet.
    Mijn baas heeft een tijdje terug al aangegeven dat hij het allemaal nog tot 1 feb aan wil kijken en dan moet er actie ondernomen gaan worden (lees: ontslagen!).
    We zijn een klein kantoor (2 makelaars, 2 binnendienst) en ben bang dat de kans groot is dat ik de dupe ben straks ondanks dat baas heeft agg nog geen idee te hebben hoe hij dat dan allemaal ziet als het zover komt.
    De makelaars zijn mijn baas + nog een mannelijke collega en de binnendienst ben ik + een vrouwelijke collega die tevens de vriendin van mijn baas is!
    Zelf denk ik dat hij als eerste een binnendienst eruit zal doen en dat ik dat dan word.... ben namelijk zwanger en straks natuurlijk een tijd met verlof, daarna kom ik parttime terug, dus dan heeft hij geen volledige binnendienst bezetting meer als hij mijn andere collega eruit zou sturen. Bovendien is dat zijn vriendin en ondanks dat dat volgens hem niks uitmaakt, ben ik het daar niet mee eens, er zijn wel degelijk verschillen in behandeling vind ik, maar dat even daargelaten.
    Heb een vast contract en bovendien de enige die er werkt vanaf de opening van het kantoor nu ruim 4 jaar geleden. De makelaar is er een jaar later bijgekomen en baas zijn vriendin vorig jaar (maar zal ongetwijfeld meteen een vast contract hebben gekregen).
    Nu zou ik normaal gesproken niet zomaar ontslagen kunnen worden aangezien ik zwanger ben, maar op economische gronden kan hij natuurlijk een ontslagvergunning aanvragen.....

Heel verhaal zo, maar wie weet wat mijn rechten e.d. zijn en waar ik goed op moet letten als het zover komt? Mijn baas is nl het type dat goed kan 'praten' en ik met mijn mond vol tanden sta en volledig omver'geluld' wordt om het zo maar uit te drukken.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Liefs Kaatje

2. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    misschien een handig om advies in te winnen bij het juridisch loket. telefoonnummer is 09008020.
    daar weten ze alles over arbeids recht. misschien ook het cwi eens bellen, zij moeten een ontslag vergunning verlenen en weten vast ook mee voor je.

in iedergeval sterkte, lijkt me een onzekere situatie.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Normaliter is het wel zo dat bij ontslag op economische gronden, je baas moet aangeven hoe de opbouw van zijn personeelsbestand is. En dan wordt er ook eigenlijk altijd gewerkt volgens Last-in-First-out-principe. Bij dit principe zou je collega er dus als eerste uit vliegen, omdat jij meer dienstjaren hebt.

Daar komt bij, dat je ook wordt "gehoord" bij een dergelijke ontslagprocedure. Dus kun je aangeven waarom jij zou moeten blijven en die ander niet, bijvoorbeeld.

Verder: volg in ieder geval het advies van mijn voorgangster en laat je goed voorlichten door Juridisch loket, je vakbond (mocht je lid zijn) en evt kun je ook nog eens informeren bij het CWI.

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Eigenlijk omschrijf je het zelf al. In andere omstandigheden zou je als je zwanger bent niet zomaar ontslagen mogen worden, maar om bedrijfseconomische redenen mag dit inderdaad wel. Ik vrees dan ook dat je er niet zo heel erg veel aan kan doen.

Misschien is het wel verstandig je zorgen alvast eens te bespreken met je baas. Als je zoiets bespreekbaar maakt en aangeeft dat het je erg onzeker maakt (wat nu in jouw situatie sowieso al niet goed is natuurlijk), weet hij in ieder geval dat jouw motivatie hoog ligt en je graag bij hem wil blijven werken. Dit zegt uiteindelijk natuurlijk nog niets, maar het is wel een van de weinige dingen die je kan doen.

Ik wil je heel veel succes wensen meid!

Succes!
    Josien

5. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    In principe mag je baas geen onderscheid maken wat dat betreft maar als hij het op economische gronden gaat gooien weet ik niet precies hoe het zit. Ik weet wel dat de vlieger van first-in-last-out niet altijd opgaat. Mijn moeder is er na 9 jaar ook gewoon uitgegooid omdat ze 'lastiger' was v.w ziekte dan andere die er minder lang werkten.
    En een vast contract is net een wassen neus heb ik zelf wel ontdekt maar dat is een ander verhaal.
    Ik zou met je baas praten en het uitleggen hoe je je erbij voelt, meer kan je niet doen denk ik.
    Je word trouwens ook niet altijd uitgenodigd bij het cwi om jou verhaal te doen. Als het op economische basis gaat willen ze alleen maar weten van de baas hoe het zit en dan keuren ze goed of af. Je kan er uiteraard wel bezwaar tegen maken maar ja, of je dat dan wilt...

6. Kaatje80

Kaatje80 Bekend lid

Dames,

Beetje late reactie van mijn kant, maar bedankt voor jullie reacties!
    Ben gister even naar het juridisch loket gegaan en zij geven aan dat de enige manier om ontslag te krijgen tijdens je zwangerschap is via de kantonrechter. Deze is de enige die zich niet om het ontslagverbod hoeft te bekommeren. Daarentegen wordt je daar wel gehoord en volgens de man bij het loket zullen ze niet snel instemmen als ze horen dat je zwanger bent.
    Al met al ziet het er dus aardig goed uit voor me.
    De enige andere manier is via wederzijds goedvinden, maar dit wordt afgeraden (heeft te maken met het evt nog ziek worden in de periode dat je er nog bent en je uitkering daarna).
    30 januari hebben we persoonlijke gesprekken hier op kantoor heb ik inmiddels gehoord, dus ben benieuwd wat er gaat komen.

Groet,

Kaatje

7. vanesje

vanesje Fanatiek lid

17 jul 2006
    1.395
    0
    0
    Hoi Kaatje,

Ik zit in hetzelfde schuitje en was benieuwd hoe het bij jou afgelopen was? Ik heb ook contract voor onbepaalde tijd en er dreigt ontslag op bedrijfseconomische redenen.

8. Kaatje80

Kaatje80 Bekend lid

Hoi Vanesje,

Heb afgelopen maandag te horen gekregen dat als het deze maand niet aantrekt (en dat gaat niet gebeuren) ik waarschijnlijk eind deze maand ontslagen zal gaan worden :( . Van het Juridisch loket kreeg ik deze mail:

Bij zwangerschap geldt een opzegverbod. Indien uw werkgever toch voor u ontslag gaat aanvragen bij het CWI om bedrijfseconomische gronden en de arbeidsovereenkomst met u opzegt, kunt u binnen twee maanden de vernietigbaarheid inroepen van de opzegging. Indien de werkgever u een voorstel doet om tot een vaststellingsovereenkomst te komen met wederzijds goedvinden, raad ik u aan dit voorstel NIET te tekenen, in welke vorm dan ook. Ook hier geldt namelijk dat er een opzegverbod is bij zwangerschap en u zeer waarschijnlijk geen werkloosheidsuitkering zult ontvangen. De werkgever doet er verstandig aan een ontbindingsverzoek in te dienen bij de kantonrechter. Daarmee zal hij moeten motiveren dat de ontslagreden niet zozeer gelegen is in de zwangerschap maar in de bedrijfseconomische sfeer. Deze juridisch weg is het meest veilig voor u. De rechter kan het opzegverbod naast zich neerleggen, maar zal dit niet zomaar doen. Ook als u aangeeft minder te willen werken, er meer medewerkers zijn enz. kan dat meespelen. Mocht het zover komen, adviseer ik u telefonisch contact met ons op te nemen. Wij kunnen u dan verwijzen naar een advocaat. Ook kunnen wij u uitleggen of u voor gesubsidieerde rechtsbijstand in aanmerking komt. Wij zijn elke werkdag van 09.00 - 20.00 uur telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 0900-8020.

Misschien heb jij hier ook wat aan. Verder kan ik niet meer dan afwachten totdat het zo ver is en dan kijken waar hij mee komt. Dan kan ik ook de rechtsbijstand inschakelen. Hoop voor ons beiden dat het anders loopt.
    Wat voor werk doe jij?

Liefs Kaatje

9. vanesje

vanesje Fanatiek lid

17 jul 2006
    1.395
    0
    0
    Hoi Kaatje,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Maakt het weer een beetje meer duidelijk.

Weet je al wanneer je een gesprek met je baas hebt?

10. Kaatje80

Kaatje80 Bekend lid

Nee, zal wel ergens eind deze maand zijn.
    En jij?

11. vanesje

vanesje Fanatiek lid

17 jul 2006
    1.395
    0
    0
    Mijn baas komt speciaal uit London over volgende week dinsdag of vrijdag, nou dan weet je wel hoe laat het is :)

Ik heb dit nog gevonden op het internet, misschien hebben we er wat aan?

(uit: Ontslag krijgen met toestemming van het CWI)
    Uw werkgever mag u niet zomaar ontslaan terwijl u ziek of zwanger bent of als u lid bent (geweest) van de ondernemingsraad (OR) of van de personeelsvertegenwoordiging. Doet hij dat ondanks alles toch, dan kunt u tegen het ontslag protesteren. Dat doet u zo:
    • Stuur zo snel mogelijk (maar in elk geval binnen twee maanden na de ontslagmededeling) een brief naar uw werkgever waarin u zegt dat het ontslag niet geldig is. Dit heet officieel 'de nietigheid van het ontslag inroepen'. Het is verstandig om de brief zowel per gewone post als aangetekend met bewijs van ontvangst te versturen (bewaar het verzend- en ontvangstbewijs), zodat uw werkgever later niet kan zeggen dat hij hem nooit ontvangen heeft. Evenuteel kunt u de brief ook nog eens per fax versturen, bewaar dan het verzendrapport.
    • Zet in de brief ook dat u bereid en beschikbaar bent om te blijven werken. Dat is belangrijk voor de vraag of uw werkgever uw loon moet doorbetalen (hij hoeft dat niet als u toch niet beschikbaar bent om te werken).
    • Door de brief te sturen blijft uw arbeidscontract bestaan. Maar de kans is aanwezig dat uw werkgever u niet weer aan het werk laat en ook geen loon wil betalen. Om toch uw geld te krijgen, zult u naar de rechter toe moeten. Doe dat binnen zes maanden nadat het contract volgens uw werkgever eindigt. U kunt de procedure alleen voeren of met een rechtshulpverlener.
    • Vraag voor het einde van uw contract een WW-uitkering aan. Het UWV kan u een voorschot geven, zodat u niet helemaal zonder geld komt te zitten. Betaalt uw werkgever u later alsnog uw loon uit, dan moet u het voorschot terugbetalen.
    Let op: U kunt de brief nog tot twee maanden na de ontslagmededeling sturen, maar hoe eerder u actie onderneemt, hoe beter. U zit dan minder lang in onzekerheid en loopt minder kans dat de rechter later zegt dat uw werkgever niet al uw loon hoeft uit te betalen.

Ik ben zwanger/net bevallen. Mag mijn werkgever mij ontslaan? (klik voor meer)
    Niet alle werkgevers zijn blij met een zwangere werkneemster. Uw werkgever weet immers dat hij u voor en na de bevalling een tijdje moet missen. En misschien moet hij tijdens uw zwangerschap en na de bevalling wat meer rekening met u houden. Er zijn dus werkgevers die u maar al te graag zouden ontslaan als u zwanger bent of net bent bevallen. Om u hiertegen te beschermen, is er een ontslagverbod in het leven geroepen.
    Uw werkgever mag u niet ontslaan:
    • tijdens uw zwangerschap;
    • tijdens uw bevallingsverlof;
    • tijdens de eerste zes weken dat u na uw bevallingsverlof weer aan het werk bent. Bent u na uw bevallingsverlof nog een tijdje ziek, dan mag uw werkgever u tijdens deze ziekte én tijdens de eerste zes weken daarna ook niet ontslaan.

Voorbeeld: u wordt op 2 januari 2009 zwanger. Op 6 september 2009 bevalt u van een zoon. U hebt aansluitend tien weken bevallingsverlof. Op 15 november 2009 moet u eigenlijk weer aan het werk, maar u bent u op dat moment ziek. Op 1 december 2009 gaat u weer aan de slag. Vanaf dat moment wordt u nog zes weken lang (tot 12 januari 2010) tegen ontslag beschermd. Uw werkgever mag u in de hele periode van 2 januari 2008 tot en met 11 januari 2010 niet ontslaan.

Natuurlijk weet u niet altijd meteen vanaf de eerste dag dat u zwanger bent. Vaak komt u daar pas na een paar weken (soms pas na een paar maanden) achter. Blijkt na het ontslag dat u eigenlijk al zwanger was, dan kunt u alsnog tegen het ontslag in actie komen. Met een verklaring van de verloskundige of arts kunt u laten zien dat u al zwanger was.

Als zwangere of pas bevallen vrouw wordt u dus goed tegen ontslag beschermd. Toch heeft uw werkgever soms nog wel mogelijkheden om uw contract te beëindigen. Tijdens de proeftijd is ontslag bijvoorbeeld altijd mogelijk, ook al bent u zwanger. Na uw proeftijd kan uw werkgever de rechter altijd vragen om uw contract te beëindigen, ook als u zwanger bent. Maar de rechter zal altijd bekijken of het ontslag niets met uw zwangerschap te maken heeft. Ook een ontslag op staande voet is mogelijk, als u daar aanleiding toe geeft. En een tijdelijk contract kan tijdens uw zwangerschap of na de bevalling gewoon aflopen.

Ontslaat uw werkgever u terwijl hij dat niet mag, dan kunt u daartegen actie ondernemen.

12. Bonny76

Bonny76 Lid

7 mrt 2008
    25
    0
    0
    financieel medewerkster/ overheid
    den haag
    Ik was hier ook erg bang voor per januari gestart met een nieuwe baan, moest nog een proeftijd gaa, maar heb vanaf het eerste punt op eerlijke voet gestaan, en ik voelde me elke dag schuldig.....dus heb de kans genomen het te vertellen wist ik gelijk waar ik stond......me baas waardeerde me eerlijkheid en vond het super hij zei ik zal je daar nooit voor ontslaan zolang je werk goed is zal dat nooit gebeuren, dat weet je eenmaal als je vrouwen in dienst heb.........ik was zo blij :d

Deel Deze Pagina