Hallo, Ik zit met een dillema dat ik aan je wil voorleggen. Het gaat om het volgende: Onze kleine man is in november 2010 geboren. Vanaf dat ik ben gaan werken past mijn moeder 2 dagen op en mijn vriend is ook 1 dag thuis. Mijn vriend had nog veel vakantiedagen staan dus hij kan dit tot oktober dit jaar 1 dag thuisblijven, vanaf dan gaat onze kleine naar het KDV. Op dit moment komt hij dus ook niet veel in aanraking met andere kinderen. Het is zelfs zo erg dat hij schrikt van andere kinderen en steeds moet huilen als hij met ze op een speelkleed ligt. Ik hoor steeds om mij heen dat 11 maanden (dat is hij in oktober) een lastige leeftijd is om te starten met een KDV. Ze schijnen dan eenkennig te zijn en moeilijker te kunnen wennen. Ik ben benieuwd wat jij hier van vindt. Zullen we hem nu al naar het KDV doen (het is dus maar 1 dag in de week) of gewoon wachten tot de vrije dagen van mijn vriend op zijn en in oktober? Alvast bedankt voor jouw antwoord!
Tja mijn zoontje is al op jonge leeftijd gegaan en is (misschien mede daardoor?) erg sociaal naar andere kinderen toe. Maar aan de andere kant.. waarom zou je nu gaan betalen voor kinderopvang terwijl het niet nodig is? Ook al is het misschien maar een klein bedrag aan eigen bijdrage. Als hij dan in oktober moeilijk kan wennen aan het kdv dan duurt het misschien wat langer tot hij zn draai gevonden heeft, maar dat komt vanzelf wel goed. Denk ik hoor, ik onderschat het misschien. Hij is dan nog niet zo oud dat ie nooit meer sociaal met andere kindjes zal kunnen omgaan denk ik..
Denk je? @ TS: ik zou er denk ik wel voor kiezen om hem eerder te brengen. Ik merk dat mijn zoontje, nu 7 maanden, zich steeds bewuster wordt van zijn omgeving. Hij gaat sinds hij 4 maanden oud is naar het KDV. Persoonlijk zou ik de angst hebben dat met 11 maanden het voor het eerst naar het KDV gaan een groot drama zou worden. Maar misschien dat mensen met ervaring je hier meer over kunnen vertellen.
Klopt zeker dat ze rond 9 a 10 maanden meer bewust worden van het ik en de omgeving. Maar hier bij beide kinderen juist het tegenovergestelde van eenkennig. Julian kan nu juist makkelijker bij iemand blijven en is veel meer gericht op ook andere mensen dan mama en papa. Hij vindt het heerlijk om een dagje naar oma te gaan. Hij wilde niet eens mee naar huis. ( ik nam het over maar hij wilde weer terug naar schoonmoeder, ha ha ) Isabella hetzelfde verhaal. Maar goed, geen KDV maar een andere oppas dus.
Ja, die leeftijd is wel moeilijk om te beginnen. Maar niemand geeft je de gerantie dat die moeilijke periode niet sowieso komt. Ook al gaat je kindje al naar het kdv. En je kunt tegen die tijd ook lange tijd rustig gaan wennen: alleen maar ochtenden of 2 of 3 uurtjes ofzo. Kun je gerust overleggen daar. Dus ik denk dat ik het niet zou doen, nu al, alleen omdat het wennen misschien wel of misschien niet moeilijk wordt. Tenzij je er zelf al graag aan wilt wennen!
Hier bij 10 maanden begonnen (moest ook niet veel van andere kindjes hebben), toen vond hij het allemaal prima. Keek me niet eens na als ik wegging. Nu heeft hij wel moeite bij het weggaan, maar is ook zo weer over. Je weet niet hoe je kindje zal reageren, ik zou dus als het echt alleen om de reden van het wennen gaat (wij hebben hem nu op kdv om meer contact met andere kindjes te hebben) niet voor opvang betalen als het niet nodig is.
Ik zou er voor kiezen om hem eerder naar het KDV te brengen. De oudste ging met 1 jaar naar het KDV, en dat heeft echt 2 maanden geduurd voordat hij er aan gewend was. De jongste is met een half jaar gegaan, en dat is nog nooit een probleem geweest. Tot nu toe tenminste.
die van ons is nu 10,5 maand,en gaat binnenkort ook. wij doen het ook echt voor de omgang met andere kindjes,oppas hebben we wel. maar wist niet dat dit eenmoeilijke periode was...slik...heb er al zo,n moeite mee.
Bedankt voor jullie reacties. Het zou hier dus ook puur gaan voor het contact met andere kindjes en betekenen dat we een aantal maanden voor niets betalen. Maar, uiteindelijk zal hij toch maar 1 dag in de week gaan. Volgens mijn vriendin die een kindje van 2,5 heeft is dit te weinig. Volgens haar "leren ze zoveel meer op het KDV". Ik vraag me af of dat waar is. Zij doet het bijna over komen dat ik mijn kind tekort doe als ik hem niet naar het KDV breng! Uiteraard begrijp ik dat het goed is als ze leren in een andere omgeving te zijn en sociale contacten moeten leggen maar een kindje thuis opvoeden in de eerste jaren kan vast geen kwaad. Wat is jullie mening hierin?
Ik vind dat je je kind echt niets te kort doet mbt ''leren'' als hij een dag gaat. Daar leert hij dingen en thuis leert hij andere en denk dat bijna alle kinderen rond de 4 jaar allemaal op hetzelfde niveau zitten. Maar ik merk wel dat als ons zoontje s' ochtends thuis is het kdv echt mist (hij gaat alleen 's ochtends). Ik denk dat hij het contact met de andere kindjes mist. Maar ik merk ook wel dat ze daar dingen op een andere manier doen als ik en vind het jammer dat daardoor minder van mijn ''opvoeding'' doorkomt.
je kind komt niets te kort hoor als hij maar een dag gaat! wel heb ik ze op het kdv van mijn dochters wel vaker horen zeggen dat een kind dat 2 dgn komt makkelijker went dan een kind wat maar 1 dag per week komt. tis dan elke keer echt weer wennen. onze oudste ging eerst 1 dag en later 2dgn ivm werk van ons. eigenlijk heb ik bij haar weinig verschil gemerkt.....dus ja, k denk dat elk kind zowieso heel anders reageert op een kdv!! doe wat goed voelt en kijk naar je kind!
nou die van ons gaat in augustus is hij net 1,5 week 1. spannend hoor,vind het nu al spannend haha. maar als jij er geen goed gevoel bij hebt moet je het niet doen
Ik zou als daar je voorkeur naar uit gaat het gewoon proberen, die ene dag. Ik ken wel een kindje waarvoor 1 dag in de week echt te weinig was. Die vond het na maanden nog steeds niet leuk om naar het KDV te gaan. Pas toen hij 2 dagen ging, ging het goed. Maar wie weet vindt jouw kleine het wel prima.
Je kindje komt niets te kort als hij maar 1 dag komt hoor. Maar het zou wel kunnen dat je kindje elke keer weer moet wennen als het zo weinig is. Maar sommige kindjes hebben daar helemaal geen last van. Ik zo het gewoon aankijken. Elk kind is anders!
Wij hebben onze dochter 1 dag per week op het KDV, ook omdat we denken dat het voor haar beter is om contact te leggen met andere kinderen. Ik kan oppas genoeg krijgen, dus echt nodig is het niet. Ik hoor veel moeders die hun (enige) kind tot 2 1/2 jaar gewoon thuis hebben gelaten en die nooit hebben gemerkt dat hun kindjes hierdoor moeilijker contact konden leggen met andere kinderen. Tja, wat is nu beter? Ik weet het ook even niet meer... Ik heb echt de neiging om mijn dochter van het KDV te halen. (ook omdat het allemaal steeds duurder wordt!!!)