Ik vraag me nou al een tijdje wat af, heel vaak lees ik hier op het forum tussen de regels door, of in tijdschriften dat het maar normaal moet zijn dat opa's en oma's oppassen? Of hun doen en laten aan de kleinkinderen aanpassen? Ik vind dit eerlijk gezegd nogal raar? Uiteindelijk ben ik toch degene die kindjes wil en niet mijn ouders? Als ze willen oppassen harstikke mooi zo niet ook prima, mijn schoonzus helaas is er ook eentje van die was gewoon echt gepikeerd dat mijn schoonmoeder geen vaste oppas dag wilde ( inmiddels wil ze dat wel en geniet ze er volop van ) maar goed mijn mening is dus ook, opa's en oma's zijn voor de lusten en niet de lasten! Het is dan ook straks mijn probleem als ik geen oppas kan vinden als ze niet willen oppassen en zou ze dat nooit kwalijk nemen! Hoe staan jullie daarin?
wij hebben bewust gekozen voor het niet voor vast oppassen van opa en oma, wij zitten met beide oma's en opa niet op 1 lijn wat betreft opvoeden en willen heel graag dat opa en de oma's ook opa en oma's blijven en geen surrogaatouders worden wat we bij de andere kleinkinderen in onze omgeving wel zien. Hier passen ze wel eens op, maar voor de leuke dingen.
De opa´s en oma´s hebben hun kinderen al groot gebracht en hebben nu de tijd weer voor hun zelf. Dus ik vind het raar als je verwacht dat ze op de kinderen gaan passen. Zeker als het is voor langere tijd. Tegenwoordig is het toch ook nog zo dat veel opa en oma´s nog zelf aan het werk zijn. Ik vind niet dat ze hun leventje aan de kleinkinderen moeten aanpassen. Ze mogen het natuurlijk wel, als ze daar zelf voor kiezen. En ook de papa en mama's van de kindjes moeten erachter staan.
ik heb 2 ouders die juist willen oppassen, maar ik werk dan ook niet, afentoe help ik mijn buuf, en dan past mijn vader op (of zh of fysio etc) dus het is niet elke week hele dagen, en ook niet elke week. het is dat mijn moeder werkt, anders zou ze dat wel willen doen
Ik wou dat wij hier van te voren beter over nagedacht hadden (alhoewel dat natuurlijk altijd moeilijk is). Schoonouders wilden heel graag oppassen en wij hebben er al te veel over na te denken mee "ingestemd" (1 dag pw). Hier ook niet op 1 lijn en dat zorgt nu regelmatig voor "gedoe". Schoonmoeder kijkt helemaal uit naar de oppasdag, dus willen het ze nu ook niet meer ontnemen Maar idd opa en oma, moeten vooral opa en oma zijn!
Mijn ouders (voornamelijk mijn moeder; mijn vader werkt) wilden zelf ontzettend graag oppassen. Ik ga dan niet zeggen dat dat niet mag. Vind het alleen maar leuk, omdat ze er zelf voor 100% achterstaan. Mijn moeder past 1x in de twee weken op dinsdagmiddag op Aiden en elke donderdagmorgen ook. Dus op zich valt het wel mee. Mijn schoonouders passen ook 1x in de 2 weken op dinsdagmiddag op Aiden (als hij dus niet bij mijn ouders is). Mijn ouders hebben meer kleinkinderen. Ze passen ook op de twee kindjes van een van mijn zusjes. Daar passen ze die dinsdagmiddag op als Aiden niet bij ze is. Ze genieten er ontzettend van. En Aiden ook! En qua doen en laten: mijn (schoon)ouders laten we daar eigenlijk vrij in. Het belangrijkste is dat Aiden zijn hapje, drankje en slaapje krijgt. Voor de rest mogen ze hem best verwennen. En overal met hem naartoe gaan (zonder vooraf toestemming te moeten vragen). Daar zijn het opa's en oma's voor toch?
Ik vind het erg fijn dat mijn schoonmoeder het wil doen maar ik verwacht het niet. En ik vind het ook echt luxe. Als ik niet werk als mijn kinderen oppas nodig zouden hebben zou ik het zeker wel doen.
Natuurlijk als ze zelf willen oppassen is dat ook geen probleem! Maar ik lees toch vaak dat opa's en oma's 2 à 3 dagen oppassen omdat het zo hoort !!! En geld scheelt en eerlijk gezegd vind ik dat wel vreemd!
Hier een heel ander verhaal, Mijn zus en ik werken beide 20 uur per week. Mijn zus heeft 3 kids en ik 2. Oma past op, maar via het gastouderbureau en dat bevalt alle partijen prima! Wij zitten op 1 lijn en weten dat onze kids in goede handen zijn. We verwachten niet zomaar dat ze oppast, maar betalen haar ervoor en zij moet aan bepaalde eisen voldoen. Zo is er ook nog ruimte om gewoon "oma" te zijn. Voor avond oppas vragen we vaak meisjes van een jaar of 15 uit onze kerk die dit graag willen doen, deze krijgen dan ook een zakcentje.
Hier is het ook absoluut geen moeten, maar zowel mijn ouders als mijn schoonouders staan te springen wanneer er oppas nodig is. Vaak ook als ze even langs komen, blijven wij zonder kinderen achter en zijn ze mee met opa en oma ! Ben enorm blij dat het hier zo kan en gaat, het is gewoon enorm fijn zo, zowel voor de kinderen, als voor ons en voor de opa's en oma's. Maar ik vind dus niet dat je er zomaar vanuit kan gaan, gewoon in goed overleg. Wij betalen de opa's en oma's er overigens niet voor gezien ze dat niet willen hebben. Maar nemen ze af en toe lekker mee uit eten of geven iets cadeau zo hebben we vorig jaar onze beide ouders een ballonvaart cadeau gedaan en zijn ze vorig jaar in het voorjaar mee naar disneyland geweest. Liefs Hanneke.
ik ken een paar die hun kind 4 dagen per week naar hun zieke (schoon)moeder brengen. Die vrouw kan het gewoon niet aan, maar durft ook geen nee te zeggen! Een kdv willen ze niet, omdat ze dan echt veel zouden moeten betalen ( ze verdienen allebei erg goed, maar zijn enorm gierig!).
Bij onze hebben de grootouders an beide kanten vooraf aangegeven dat ze geen vaste oppasdag wilden. Prima, van mij hoeft dat ook niet per se. (Mede door verhalen hier.) Inmiddels blijkt wel dat we onze ouders geen groter plezier kunnen doen dan ze te vragen om op te passen. Sterker nog: als mijn vader vind dat het te lang geleden is, belt hij zelf wel dat hij langskomt om mijn zoontje op te halen, zodat ik even kan werken, haha. Gelukkig zitten mijn man en ik in allebei in het onderwijs, dus naast de twee vaste dagen gastouder, zijn er meerdere keren per maand moment dan we op een vrije dag terug naar school moeten. Dus er valt voldoende op te passen, voor de grootouders.
Ik vind het ook niet iets vanzelfsprekends. Mijn moeder zei altijd ik wil geen vaste oppasdag. Ondertussen is dinsdag oma's oppas dag als het nodig is. Mijn schoonmoeder is fysiek niet meer sterk genoeg helaas, dus daar ga ik nog wel eens een boodschapje doen als ik bij haar op een bakkie ben, met 1 van de kids dat zei met het andere moppie even tijd alleen heeft. Ik vind het ook niet horen dat er maar vanuit gegaan word dat oma/opa wel oppast, ja bij noodgevallen dan vind ik dat wel normaal. maar dat is ook een hele andere kant.
Mijn ouders hebben altijd al gezegd geen oppas te willen zijn. Mijn ouders werken beide gewoon nog en hebben het zelf ook best druk. Volgende week moet ik even naar het zh en mijn man gaat met de auto mee (ik heb geen rijbewijs). Dus dan gaat ze een uurtje naar oma. (opa is dan werken). Per 1 sept. ga ik weer werken en gaat de kleine twee dagen per week naar de gastouder.
ik zie het echt als een luxe (die wij niet hebben) Schoonmoeder heeft aangeboden 1 tot 2x per maand op te willen passen. Ik heb dus telkens mijn rooster gemaild, zodat ze kon kiezen. Maar nooit reactie gehad... ja, dan niet... blijkbaar wil ze het dan toch niet. ook goed! Moeder kan het eigenlijk niet ivm gezondheid, maar in 'nood' past ze heel af en toe op voor 1 of 2 uurtjes.
Hier zitten beide oma's te ver weg, los ervan dat ik mijn schoonmoeder niet wil laten oppassen. We kunnen altijd bij calamiteiten of ziekenhuisbezoek met een van de twee kids beroep doen op mijn moeder. Maar als ik het bij mijn zus zag. Mijn ouders pasten heel veel op, en op de gekste tijden omdat zus en zwager in de zorg werken. Vonden mijn ouders niet erg, maar op den duur ging het ze wel tegen staan omdat schoonouders anti kinderopvang waren en riepen breng ze maar hier en uiteindelijk maar amper oppasten. Nu de kids daar schoolgaand zijn vangt schoonmoeders ineens wel een paar loze uurtjes voor of na school op.