werkloos en kinderopvangtoeslag?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by mama MJ, Apr 27, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama MJ

mama MJ Nieuw lid

Apr 27, 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zwanger van ons eerste kindje (7 mei uitgerekend) en heb te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt. Dit loopt tot 1 juli. Nu weet ik dat mijn UWV uitkering wel doorloopt tot 17 juli maar hoe zit dat met kinderopvangtoeslag?
    We hebben ons kindje al een tijd gelden opgegeven voor kinderopvang en per half juli gaat ze naar de opvang. Dit later in laten gaan (bijv 1 september) is niet echt een optie omdat we dan en boete moeten betalen aan de opvang ter hoogte van minimaal 1 maand opvang.
    Ik hoop op tijd weer een baan te vinden maar zeker is dit uiteraard niet. Omdat het aantal van de minst werkende ouder wordt gebruikt bij vaststelling toeslag maak ik me hier wel zorgen om (dat zou bij mij dan 0 zijn...). Ik weet dat er een overgangsregeling is van 3 maanden bij werkloosheid maar geldt dat ook als je al werkloos bent op het moment dat je kind begint bij de opvang? Weet iemand hoe dit werkt?

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik weet dat als je bij aanvang van de opvang geen baan hebt je ook geen recht hebt op toeslag.

verder zou ik de belasting diest even bellen die kunnen er meer over vertellen als wij hier

3. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik heb dit nagevraagd en je hebt recht op 3 maanden kinderopvangtoeslag nadat je je baan verliest... Dus 1 maand werkloos betekent opzeggen kinderdagverblijf als de opzegtermijn 2 maanden is.

4. mama MJ

mama MJ Nieuw lid

Apr 27, 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opzeggen kinderdagverblijf is eigenlijk ook niet echt een optie omdat ik dan zodra ik een baan heb een probleem heb... Ik heb geen familie in de buurt die kan oppassen en de wachttijd bij het kinderdagverblijf is een paar maanden. Ik ga maar eens bellen met de belastingsdienst en hard op zoek naar een nieuwe baan. Solliciteren stond nou niet echt op mijn lijstje om te doen tijdens mijn zwangerschapsverlof en straks als ik net ben bevallen staat mijn hoofd daar waarschijnlijk ook niet echt naar maar ja het kan helaas niet anders.

5. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    idd het loopt 3 maanden door. Dus tot 1 oktober. Daarna volledig zelf betalen als je nog geen baan hebt...

maar... volgens mij wordt het per jaar gerekend (moet je even navragen). Als je dit jaar dus als een paar maanden hebt gewerkt kan je nog 140% van de uren die je dit jaar hebt gewerkt afnemen. Maar ik weet het niet zeker, je moet het even navragen.

6. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    1,602
    0
    0
    volgens mij klopt het eerste dat Debby zegt wel, maar het tweede dat ze zegt niet.

Dus na 1 juli nog 3 maanden toeslag (tot 1 okt), dus dan moet je werk hebben of het kinderdagverblijf helemaal zelf betalen of je kind eraf halen (maar dan wel opzeggen per 1 augustus).

Er wordt niet gekeken naar tot wanneer je WAZO (via 't UWV) loopt...

Hier ook zo'n probleem:
    Start WAZO via baas: midden april (2 weken)
    Einde dienstverband: 1 mei
    Eind WAZO via UWV: 6 augustus (14 weken)

Maar einde kinderopvangtoeslag is voor mij dus al per 1 augustus, nog tijdens mijn verlof! Dan heb ik echt nog geen nieuw werk....

Ik zal mijn oudste dus per 1 augustus van het kinderdagverblijf moeten afhalen (opzeggen per 1 juni) en als ik mijn nieuwe baan vind dus 2 kindjes tegelijk (weer opnieuw) op een opvang zien te krijgen!

Dus als ik weer een beetje op de been ben en op zoek moet naar werk, heb ik 2 kinderen thuis, wat het zoeken alleen maar bemoeilijkt. Had het 10 x beter gevonden als die drie maanden ingaan na afloop van de WAZO, dan heb je er tenminste wat aan!

7. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    1,602
    0
    0
    De belangenvereniging BOINK heeft op haar site staan:

Loopt u tegen problemen aan rond de nieuwe wetgeving of toeslag van de kinderopvang? Laat het ons weten op bezuinigingenkinderopvang@boink.info

8. mama MJ

mama MJ Nieuw lid

Apr 27, 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Net gebeld met de belastingdienst. Helaas, geen recht op kinderopvangtoeslag.
    Als je werkloos wordt op het moment dat je al kinderopvangtoeslag ontvangt dan geldt de regeling van 3 maanden. Zou de kinderopvangtoeslag echter in gaan op het moment dat je al werkloos bent dan kom je hier niet voor in aanmerking. Mijn contract loopt tot 1 juli en de kinderopvang begint half juli... Het loont misschien wel om na te gaan of het kinderdagverblijf al een maand eerder plaats heeft. Dan start de kinderopvangtoeslag half juni en word ik per 1 juli werkloos en dan loopt het dus wel nog 3 maanden door. Kind kan ik evengoed nog even thuis houden. Zucht, het zou zoveel logischer zijn als die 3 maanden ingaan vanaf einde WAZO inderdaad. Nu word je bijna tot fraude gedwongen.
    Dit weekend weer 2 sollicitaties de deur uit gedaan, hopen dat ik word aangenomen per half juli, dan is het probleem direct opgelost.

9. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    1,602
    0
    0
    Aha, ik snap het, die drie maanden verlengde kinderopvangtoeslag geldt alleen als je al kinderopvangtoeslag krijgt (om niet teveel met je oudste kind te wisselen/veranderen van situatie).

Als je voor reeds werkloos voor 't eerst kinderopvangtoeslag wil krijgen, geldt dat dus niet. Snap hem!
    (Maar dat vind ik ook wel ietsiepietsie beter te begrijpen, omdat je dan pas kinderopvangtoeslag nodig hebt zodra je voor 't eerst met opvang start / aan het werk gaat.....
    In jouw geval hopelijk vanaf midden juli een baan, opvang en kinderopvangtoeslag. En als het solliciteren langer duurt, dan wat later een baan, opvang en kinderopvangtoeslag, dan blijft je beep gewoon wat langer bij jou thuis (wat je waarschijnlijk tegen die tijd helemaal niet zo erg zal vinden misschien, spreek uit eigen ervaring, want zo'n heel jong babytje wegbrengen naar een kinderdagverblijf is voor veel ouders best nog moeilijk;))

10. sibje

sibje Actief lid

Mar 12, 2012
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    idd een maand eerder plaatsen zou kunnen.

Je kunt ook opzeggen en mocht je een baan vinden de tijd tot je bij kinderdagverblijf terecht kan overbruggen met gastouder, die zijn vaak makkelijker te vinden en hebben sneller plek.

Misschien loont het ook de moeite om een baan volledig onder je niveau aan te nemen om maar inkomen/uren te hebben voor je kinderopvangtoeslag (moet er natuurlijk wel iets zijn...)

11. mama MJ

mama MJ Nieuw lid

Apr 27, 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opvang opzeggen/uitstellen kost me sowieso 1 maand ("boete") omdat ze al een plaats hebben gereserveerd (heb met ze gebeld...) :(
    Dus dan laat ik het toch maar gewoon doorgaan en hoop ik dat ik tegen die tijd iets heb. Zo niet dan kan ik er altijd voor kiezen om haar wel minder naar de opvang te brengen ondanks dat we er wel voor betalen. Zou wel zonde zijn maar ja.

12. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Raar zo'n boete, als een opzegtermijn 2 maanden is ben je nog op tijd om op te zeggen/anuleren. Zou het contract er toch even op nakijken als ik jou was.

13. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Vreselijk he, die regels. Mijn Lief is werkloos. Hij is dat al 2 maanden dus hij MOET deze maand werk vinden. Lukt dat niet hebben wij ook een opzegtermijn van 2 maanden, die we dan dus uit eigen zak moeten betalen.

Eerder opzeggen willen we niet, want eenmaal opgezegd, is je plekje meteen weg.

Maar goed: op zich is het ergens terecht dat je geen toeslag krijgt als er iemand niet werkt. MAAR: als hij nu werk vindt, is het plekje weg en is er een wachtlijst. En we hebben geen andere mogelijkheid voor opvang.

Dus wat doe je dan? Dan remt het je mogelijkheden om weer aan de slag te komen....

14. Supi

Supi Fanatiek lid

Sep 12, 2011
    1,523
    8
    38
    Noord-Holland
    mama, en kijken of je een goedkopere oplossing kan vinden in jouw regio?
    Welke regio woon je eigenlijk als ik vragen mag?

Wie weet is een gastouder iets? Dat schijnt wel goedkoper te zijn.

Share This Page