gastouder klaagt over belastingdienst

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door JustNice, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Mijn kinderen gaan al vanaf hun geboorte naar onze lieve gastouder. Eerder woonde we in dezelfde straat, dat was natuurlijk super makkelijk. Sinds 3 jaar zijn we verhuisd naar een andere wijk, ondanks dat hebben we beide gekozen om het gewoon door te laten gaan, het is immers maar 5-7 minuten rijden. Later ging onze dochter naar de basisschool, naast ons nieuwe huis, ook het halen en brengen vond ze geen probleem. Al is het in de ochtend best een gesleep, zowel voor haar als voor mij En zeker voor de kids.
    Eerder had ze trouwens meerdere gastkindjes, maar omdat het in hun privé-situatie wat onrustig was heeft ze ervoor gekozen om onze kinderen te houden en derest op te zeggen

Maar nu is het zo dat ze klaagt dat ze dus bij de belastingdienst veel terug moet betalen, en dat ze geen vergoeding meer kan opgeven voor de km, het eten en drinken, electra etc.

Naar mijn weten en opzoeken is dat nog steeds zó, dat je het dus wel kan opgeven.

Zou het een stille hint zijn dat ze niet meer wilt?

Onze jongste is bijna 3 dus volgend jaar naar de basisschool, dan heeft ze beide kinderen alleen maar voor voorschoolse opvang en naschoolse opvang, dus met het oog op volgend jaar krijgt ze straks natuurlijk minder inkomen

2. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Tja vervelend voor haar. Maar denk dat we allemaal liever minder zouden betalen. Dan moet ze haar zaakjes maar beter regelen. Mogelijk krijgt ze ws bij een laag inkomen weer meer toeslagen. Ik zou iig niet op de 'hint' ingaan.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Als ze het niet meer wil, dan moet ze dat maar gewoon zeggen. Ik zou er ook niet op in gaan, geloof ik...

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik zou het haar vragen. mijn go zei toevallig laatst opeens ook dat ze zoveel kwijt is aan de belastingdienst en dat ze er maar 3 a 4 euro per uur aan over houdt..

5. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Je kunt al die dingen wel nog gewoon opgeven bij de belastingdienst en aftrekken ... wil ze soms 'zwart' gaan werken?

6. misa

misa Niet meer actief

Het is zeker geen vetpot als Gastouder en al helemaal niet met maar twee kinderen. Zij moet van de uurprijs nog zeker 1/3 afdragen. Dus wie weet loont het niet meer voor haar?
    Voor zover ik weet kan je eten en drinken gewoon aftrekken of via het bureau een vergoeding aan ouders doorgeven.
    Hier ben ik Gastouder en nemen ouders een broodmaaltijd, luiers, doekjes en fruit mee. Drinken en andere tussendoortjes heb ik hier.

Ik zou je gevoel gewoon bespreekbaar maken.

7. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Tot nu toe heb ik het nog niet bespreekbaar gemaakt.
    Wel heb ik het er met mijn man uitvoerig besproken, die vond in eerste instantie dat ik het maar gewoon moest laten gaan. we dachten idd dat ze er misschien op uit was om zwart op te passen of dat ze onze kindjes niet meer wilt opvangen. Maar iedere keer als we de kindjes komen brengen is ze weer blij om ze te zien, en heeft ze het er zelf niet over.
    Tot laatst, toen begon ze over Wat als ze van de inspectie huisbezoek komen doen, dan zal er vanalles wel weer niet goed zijn. En over de kinderEHBO-opfriscursus, dat ie zo duur was, maar wel verplicht, bla bla bla.
    Ik heb het maar weggepraat met: dat krijg je er allemaal bij als je gastouder bent, wat dacht je bij mij op het werk (tandartsassistente). Overal zijn er regeltjes waar jaarlijks een stempel van goedkeuring op moet.
    ik weet het niet, misschien toch overstappen naar een andere gastouder? Word zo moe van dat gezeur, het hoort er allemaal gewoon bij

8. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    De kogel is door de kerk, ik voelde het goed dus.
    Vanochtend bij het wegbrengen heeft ze me de mededeling gegeven dat ze ermee gaat stoppen en totaal een andere richting op gaat, en er al een jaar mee bezig is. Ze vond het zo moeilijk, en liep haarzelf daardoor voorbij, ook durfde ze het niet zo goed ivm de gevoelens van de kinderen.
    Pfff toch wel effe samen een traantje gelaten.
    Nu nog het moeilijkste, de oudste vertellen en op zoek gaan naar andere opvang

9. misa

misa Niet meer actief

Ach toch goed aangevoeld. Wat jammer! Maar ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om te zeggen en om te stoppen (ben ook gastouder).

Succes met zoeken naar een andere gastouder!

10. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Ben nu een week verder.... Maar wat een gedoe zeg, het zoeken naar een andere opvang.
    Geen goede match kunnen vinden met een gastouder.
    Dus gekeken naar het kinderdagverblijf die ook BSO verzorgt, het enige probleem waar ik nu tegenaan loop is VSO, dat bieden ze niet aan, omdat er te weinig animo voor Is.

Gastouder heeft me de tijd gegeven om iets anders te zoeken, jawel maar tot 1 juni. Dus zoveel tijd heb ik Niet!
    Nu is er in mei al wel direct plek voor mijn kindjes bij het kinderdagverblijf, daar zou ik dus meteen gebruik van willen maken zodat ze in de meivakantie kunnen wennen.
    Voor de VSO heb ik aan.mijn werkgever op 2 dagen 1 uurtje ouderschapsverlof gevraagd, daar moet hij nog even over na denken. En tevens hebben wat lieve moeders van mijn dochter haar vriendinnetjes zich aangeboden om hulp te verlenen als Ik omhoog zou zitten.

Maar dit is nu het geval: ik.betaal altijd vooruit, ja dom, ik weet het,.maar goed je belastingteruggave krijg je ook in het voren, dus dacht altijd, dat is mooi, meteen verrekend.
    Oppas heeft gastoudervergoeding voor mei al ontvangen. Maar wil het niet zonder bericht van het gastouderbureau terugstorten, ik heb het gastouderbureau gebeld, zij zeggen dat ze het zullen aangeven dat ze het terug moet storten. Maar geven ook aan dat ze recht heeft op 1 maand opzegtermijn, en dus, als ik eerder wil stoppen, zij niet verplicht is om het terug te storten. Nou dit meen je toch niét, het gaat hier niet om een pak suiker! Ik snap dat je een contract aangaat met iemand, maar het gaat hier om kinderen zeg, dus nu betekend het dus dat ik moet kiezen, mijn kinderen tot 30-5 bij haar laten en 1-6 pas pats boem laten starten bij het kdv en BSO of dubbel betalen in de maand mei, waarvan wij gastouder/ ik / kinderen 2 weken meivakantie hebben, gastouder niet meer werkt en kinderen gaan wennen bij de kdv /bso
    Gastouder zal toch wel enige begrip hebben voor deze situatie, of is ze nou echt helemaal met zich zelf bezig

11. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.196
    177
    63
    NULL
    NULL
    In principe is er inderdaad een opzegtermijn van een maand en zou de maand mei dus inderdaad doorbetaald moeten worden, ongeacht of je opvang afneemt of niet. In dit geval vind ik echter dat er wel een uitzondering mogelijk moet zijn. De gastouder besluit om te stoppen, waardoor jij op zoek moet naar iets anders. Als jij zelf zou willen stoppen, dan had ik de opzegtermijn rechtvaardig gevonden.

Toevallig werk ik zelf als gastouder en ik heb ook weleens aan de hand gehad dat ik door minder werken een kindje niet meer kon plaatsen. Ik had me zelf wel aan de opzegtermijn te houden, maar heb de ouders gezegd dat ik dat van hen niet zou verwachten als ze eerder iets zouden vinden.

Ik zou dus toch even met je gastouder en met het bureau in overleg gaan. En als jij de maand mei wel moet betalen dan is de gastouder verplicht om jouw kinderen nog op te vangen, vakantie of niet.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Maar de go verwacht dus dat jij de volledige maand mei doorbetaalt terwijl zij zelf ook 2 weken vakantie heeft?? Zo werkt dat dus niet. En zeker niet als je ook gaat stoppen.
    Ik snap de maand opzegtermijn wel hoor maar in deze situatie mag ze wel wat gemoedelijker zijn en het contract gewoon per 1-5 stoppen. Ik zou hier toch het gob nog even over contacteren.

13. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Heb het aan de gastouder voorgelegd, en inderdaad we gaan voor het beste voor de kindjes, het komt haar zelfs goed uit, kan ze zich richten op het openen van haar nieuwe winkel, gaat namelijk al half mei open.
    Het gastouderbureau daarintegen, die rekent dus gewoon de bemiddelingskosten door voor de maand mei, waarin ze geen flikker uitvoeren, en trouwens de afgelopen 2 jaar hebben ze niks uitgevoerd, geen evaluatiegesprek, niks, wij waren wel makkelijke klanten, waar alles goed verliep en waar ze geen omkijken aan hadden.
    dus ja, die 99,- moet ik dus wel betalen, gelukkig heb ik wel een gastouder gevonden die wel bereid is om alleen VSO te bieden (wat overigens een struikelblok bleef zijn in mijn zoektocht naar opvang) dus ben ik het niet voor niks kwijt, laat ik ze toch nog even voor werken.

14. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    En voor de meiden die ook gastouder zijn, alsjeblieft mocht je willen stoppen, kies een juist moment uit om het de ouders te vertellen.
    Ik ben nog steeds boos om het feit dat ik mijn kindjes wegbrengen om 7.25 en te horen krijg dat ze gaat stoppen. Zo van: goedemorgen, leuk dat jullie er zijn, trouwens ik ga er mee stoppen. Fijne werkdag!
    Ik was helemaal in shock, tuurlijk hardstikke blij voor haar, maar de tijd stond eigenlijk stil voor effe, maar tikte weer heel hard door, want moest op tijd weer vertrekken 7.30. Dus ja, echt tijd om erover te praten was er niet.
    ben er nog steeds van overtuigd dat het anders kan, gewoon even de tijd voor nemen, aan het eind van de dag, of extra uitnodiging. Tuurlijk is het moeilijk, slecht bericht geven is altijd moeilijk. en het komt nooit goed aan, maar geef de mensen tijd om het te laten bezinken.
    Ik liet echt alles uit mijn handen vallen afgelopen week, en zeker die eerste dag, was er met mijn koppie niet bij

Deel Deze Pagina