Hoi Allemaal, Ik heb nu tijdens mijn eerste trimester veel last van vermoeidheid. De Arbo vroeg of er een plek (ruimte) is waar ik tot rust kan komen. Ik werk op een school en wij hebben hier geen ruimte voor. Wat zal mij dat helpen. Even kunnen rusten. Is men verplicht om voor zo'n ruimte te zirgen? De docentenkamer is bij ons te massaal.
In België is het in elk geval zo dat het werk een aangepaste ruimte moet kunnen voorzien voor kolven en rusten tijdens zwangerschap/borstvoeding, maar geen idee hoe dat in Nederland is?
Ik weet dat er een kolfruimte moet zijn. Dit is al lastig bij ons. De vrouwen worden in een krap berghok gestald. In december komen er een hoop terug die willen kolven en dan heeft school een probleem. Ik heb zo het idee dat ze bij ons op school (mijn werk) wel ja zeggen maar nee doen.
Een krap berghok? Hoe krijgen ze daar dan een koelkast in? Want die hoort ook in een kolfruimte te staan. Zou alleen niet weten waar je dat dus moet gaan melden, want ze zijn er effectief wel toe verplicht hoor.
De arbo gaat dit op school wel ter sprake brengen. En in dat berghok staat geen koelkast, ze moeten alles naar de docentenkamer brengen om het daar op te bergen.
Ook gezellig... ik dacht dat dit echt een aparte koelkast moest zijn waar niets anders in bijgehouden mocht worden? Wel goed dat de arbo arts dit ter sprake gaat brengen
Je werkgever moet inderdaad zorgen voor een (afsluitbare) rustruimte met bank of ligbank. Die ruimte kan dan eventueel ook gebruikt worden als kolfruimte. Er hoeft géén koelkast in de kolfruimte te staan! Een andere koelkast is ook prima. Dat zijn natuurlijk mooie regels voor zwangere en voedende vrouwen. Maar laten we wel wezen; voor kleine bedrijven en (basis-)scholen vaak gewoon niet haalbaar. Dus ik ben van mening, dat je als werkneemster ook een beetje flexibel moet zijn. Het is ten slotte wel je privé-leven dat je je werk binnenhaalt. Ik vind het echt terecht dat er wetgeving voor is hoor! Extra bescherming voor zwangere vrouwen is noodzakelijk. En alleen voeden tijdens het verlof is voor veel vrouwen gewoon veel te kort, dus het is geweldig dat geregeld is dat dit gewoon mag. Maar het werkt denk ik wel twee kanten op, het is geven en nemen. Ga eens in overleg met je directie. Ik weet hoe lastig dit kan zijn op een school! Wij hebben een aantal berghokken, waarvan er al twee dienstdoen als 'kantoor' (Letterlijk: 2,5 m2 met een bureau, computer en kasten, geen ventilatie.) Het is op basisscholen vaak al erg problematisch om geschikte ruimte te vinden voor dagelijkse bezigheden. Een permanent beschikbare ruimte alleen voor zwangerschappen en borstvoeding is in zulke gebouwen (met vaak maar weinig werknemers) echt niet haalbaar. Misschien is er een kantoor waar je op vaste tijden gebruik van kan maken? (Ook al is dit natuurlijk erg lastig voor degene die hier normaal werkt. Maar vaak zitten die er toch niet de hele dag.) Of hebben jullie misschien een spreekkamer die je kunt reserveren? Of anders een extra kleedkamer of docentenkamer bij de gymzaal? Probeer mee te denken en jezelf flexibel op te stellen, ik denk dat je daar meer mee bereikt dan alleen roepen "Ik heb een ruimte nodig, en jullie hebben de wettelijke plicht daarvoor te zorgen, dus ik hoor morgen wel wat je bedacht hebt." Denk mee, welke ruimtes zijn (een deel van de dag) vrij? Er moet natuurlijk in ieder geval verwarming zijn. Maar moet er echt een bed inpassen? Of is een comfortabele stoel met voetenbankje ook wel even genoeg? Wil je er echt een slot op, of kun je er ook wel mee leven om een 'niet storen'-bordje op te hangen?
Wauw, wat een goeie genuanceerde reactie Tupp! Ik ben het met je eens dat je met je werkgever meedenkt en niet gaat 'eisen'. Ik werk ook in het onderwijs en inderdaad een herkenbaar probleem qua kolven. Op onze locatie is er wel een ruimte (toevallig naast het melklokaal, geniaal toch ), maar het blijft behelpen. Een rustruimte voor tijdens je zwangerschap, daarvan zou ik zo niet weten of ze dat voor je beschikbaar moeten stellen... Misschien dat je met een leidinggevende kan overleggen of je tijdens pauzes kan bijkomen in zijn/haar kantoor? Zoiets wordt met kolven ook wel gedaan. Succes met het aankaarten in ieder geval! Lastig hoor!
Ik weet dat ee kolfruimte verplicht is, rustruimte weet ik niet. Ik werk niet op een kleine school, maar op een school met 2600 leerlingen. Ik ben samen met mijn leidinggevende aan het kijken naar een oplossing. De spreekkamertjes bij ons zijn geen optie. Dit zijn iderdaad mega kleine muffe ruimtes, en tegen eene aula aan, waardoor het flinke herrie is. Ik ga er verder ook nog geen grote problemen van maken. Ben alleen aan het denken over een oplossing. Zeker omdatik me nu ziek moet melden omdat ik het niet trek en ik woon te ver weg om even tussendoor naar huis te gaan.
Een rustruimte is ook verplicht hoor. En op zo'n grote school is de kans natuurlijk groter dat het lukt! Op de school van mijn man worden bijvoorbeeld de sectieruimtes een groot deel van de dag niet of nauwelijks gebruikt. Dus misschien kun je die een deel van de dag reserveren? Op zo'n moment kan een collega heus wel een keer ineen andere ruimte of de docentenkamer terecht. Of hebben jullie een EHBO-ruimte waarmee iets mogelijk zou zijn? (Enige nadeel natuurlijk dat je in geval van nood toch gestoord wordt.)