Lieve dames, Ik zit met een dilemma. Mijn zoontje is nu 4 maanden oud en gaat sinds 3 weken naar de opvang. Hij is de enige baby daar, de jongste na hem is 9 maanden, en verder allemaal kindjes van 1 tot 3 jaar. prima. tijdens de intake is mij verteld dat ze tot de leeftijd van 1,5 jaar rekening houden met het dagritme van de baby, en dat ze pas daarna met de groep hoeven mee te draaien. Mijn zoon slaapt vanaf de geboorte erg veel. Inclusief voeding is hij 1,5 uur wakker, en gaat daarna naar z'n bedje tot aan de volgende voeding. hij slaapt dan dus ongeveer 2 à 2,5 uur. Wel ligt hij na een slaapcyclus van 45 min even 10 min wakker en valt daarna weer in slaap. Op de opvang heb ik dit al een aantal keer aangegeven, dat ze hem best mogen laten liggen, dat hij meestal gewoon slaapt tot aan de volgende voeding. maar tot op heden lees ik in het overdrachtsboekje elke keer dat ze zo van hem hebben genoten, dat hij niet wilde slapen omdat hij zoveel plezier had. en bij de slaaptijden zie ik dus ook slaapjes van 1,5 uur staan... en wakkere tijden van ruim 2 uur. gevolg: een erg moe kind wat die dag erna alleen maar slaapt. hij kan dan dus maximaal een uur wakker zijn en is dan echt alweer aan z'n bedje toe. ook lacht hij veel minder.... gewoon omdat ie moe is denk ik..... tegen de avond is hij wel weer opgeladen..... om vervolgens de volgende dag weer naar de opvang te gaan.... wat zouden jullie doen? hier weer wat van zeggen voor de zoveelste keer?? of gaat hij spoedig minder behoefte hebben aan slaap?? zijn er dames met zulke slaapkoppies en vanaf welke leeftijd gingen die bijv over op alleen een ochtend en een laat middag slaapje?? het is nu heerlijk weer en ik heb vanmorgen het opblaas badje opgepompt en vol laten lopen..... maar eigenlijk zie ik het niet gebeuren dat ie daar de energie voor heeft vandaag..... terwijl ze gister op de opvang zo van hem hebben genoten...... GRRR
Op de opvang slapen ze vaak toch wat minder dan thuis, dat merk ik hier ook. Hier slaapt ze 's middags makkelijk 2 keer, maar daar meestal maar 1 keer kort en dan de volgende dag thuis inderdaad slaap inhalen. Als het verder geen probleem oplevert zou ik het zo laten. Natuurlijk kan je het nog eens aangeven, vraag desnoods een 1 op 1 gesprek aan, dan hebben ze toch wat meer tijd voor je en kunnen ze beter uitleggen waarom hij minder slaapt en kan jij je verhaal ook kwijt. Het minder slapen komt geleidelijk aan, je merkt vanzelf wanneer hij minder slaap nodig heeft.
Hier slapen ze op het kinderdagverblijf ook veel minder; er is okk zoveel te zien. Ze vinden het gewoon geweldig om naar de grotere kindjes te kijken als ze spelen en het is er natuurlijk ook minder rustig waardoor ze minder slapen. Ze komen dus altijd moe, maar wel vrolijk thuis. Thuis slapen ze wel goed nog steeds best veel. Maar maakt het uit dat hij de dag erna zoveel slaapt? Voor hem is het nog niet belangrijk om met dit weer in een badje te zitten... Maar ik snap dat je het niet leuk vind dat hij geen energie heeft om nu met zijn mama te spelen. Je kan even overleggen met de opvang, maar ja als je zoontje daar niet zoveel wil slapen, kunnen ze daar weinig aan veranderen.
Ik denk dat hij op kinderdagverblijf minder rust heeft om heel veel te slapen, dat zal vanzelf komen waarschijnlijk als hij volledig gewend is aan de drukte. maar verder zou ik er gewoon in meegaan. Overigens vind ik zijn slaapritme volkomen normaal voor een baby van 4 maanden. 2 x per dag slapen zou echt belachelijk weinig zijn op deze leeftijd. Mijn kinderen sliepen tot ong 20 maanden nog 2x per dag.
Op kinderdagverblijf sliepen mijn kids ook altijd minder en komen ze erg moe thuis van alle indrukken. Het hoort er gewoon bij!
Nou, dan is mijn zoon een uitzondering. Die slaapt door alle herrie gewoon door. Ze moeten hem zelfs wakker maken voor zijn flesje en broodje . Maar ik zou bij overdracht 's ochtends gewoon aangeven wat je hier ook heb gezet. Blijf het gewoon herhalen + het in zijn mapje schrijven. Dat is wat ik doe en het wordt gelukkig snel opgepakt en passen ze het toe.
het gaat er juist om dat ze hem 2,5 of soms 3 uur uit bed houden , terwijl we hem zelf altijd na max 1,5 uur op bed leggen. aangezien hij dan na 10 min alweer ligt te slapen gaan we ervanuit dat ie dus na 1,5 uur wel weer aan z'n bedje toe is..... alleen laat hij gewoon niet goed z'n slaapsignalen zien, vandaar dat wij die 1,5 uur aanhouden omdat we weten dat ie het daar goed op doet!
Geef jij een dagschema mee? Anders is dat misschien een goed idee... Ik geef altijd een apart briefje, waarop de tijden staan; bijv. 8u naar bed, rond half 10 fruit, rond 11 uur naar bed etc. Thuis slapen ze tot de volgende voeding/hapje, maar op het kinderdagverblijf zijn ze altijd een stuk eerder op. En soms willen ze niet slapen en ja dan houdt het op... Maar goed ze leggen ze altijd op de vaste tijden op bed en soms zijn ze er na een kwartier al weer uit en soms pas na 2 uur.
Ik geef inderdaad ook tijden mee. Maar misschien moet je het zelf een beetje loslaten. Als hij echt moe is valt hij tijdens het spelen of op schoot ook in slaap en dat doet hij blijkbaar niet, anders zouden ze hem wel op bed leggen.
Ik zou ze toch eens vragen om het voorlopig nog volgens jullie schema te doen, dus na max 1,5 uur wakker gewoon naar bed. Heb zelf ervaring met een heel wakker meisje, dat gewoon nooit in slaap viel als er nog wat te zien was. Terwijl ze die slaap wel nodig had. Hoe slechter zij overdag sliep, hoe slechter de nachtrust werd. Geen succes dus, om te wachten tot zij in slaap viel. Die moest gewoon op tijd haar bedje in.
ik zou het ook blijven herhalen en op papier een schema meegeven.. Hier heb ik altijd gezegd wanneer hij moest slapen en op t kdv hebben ze ons schema goed gehanteerd. Nog steeds trouwens. Zoon slaapt nog 2 x en daar houden ze zich ook aan.