urencriterium zzp'er

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kirss, 30 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kirss

Kirss Lid

22 feb 2010
    25
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hi dames,

Na veel zoeken op het internet kom ik geen duidelijk antwoord tegen.
    Ik heb inmiddels een eigen informatieve website opgezet over reizen met kinderen. Ik hoop deze website volgende week helemaal klaar te hebben.

Mijn huidige baan (toerisme) zwakt erg af en is het nog nauwelijks een inkomen te noemen.
    Nu lijkt het me erg leuk om over enkele maanden, naast deze website een eigen webwinkel te beginnen, ook in de doelgroep 'kinderen'.

Mijn dochter gaat vanaf volgende week anderhalve dag naar het kdv. Ik werk nu nog in loondienst op een 0-uren contract waarbij ik zo een 10 uur pw werk, wat me recht geeft op 57 uur opvang per maand.
    Maar als zzp-er stelt de Belastingdienst een urencriterium van 1225 uur pj om als ondernemer gezien te worden, om zo recht te hebben op allerlei aftrekposten en dergelijke. Dat komt dus neer op zo een 24 uur per week werken. Nu gaat het me niet om deze aftrekposten, gezien het feit dat het om een klein bedrijf gaat, maar wel om de kinderopvangtoeslag.

Nu mijn vragen:

1. Heb je überhaubt recht hebt op deze toeslag als je vanuit huis werkt? Maargoed, aan het werk is aan het werk lijkt me?

2. Moet ik dan ook aan dit urencriterium voldoen, om dus als ondernemer gezien te worden, en dus kinderopvangtoeslag te krijgen? Of geldt dit minimum dan niet, en is inschrijving kvk, aantonen urenadministratie etc. voldoende?
    (ik verwacht nl niet elke week er minimaal 24 uur mee bezig te zijn)

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is, ik kom er zelf niet uit. En het begint nu toch een beetje te knagen;)

Alvast bedankt!

Groetjes Kirss

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Heb je de belastingdienst zelf al gebeld??

Niet dat je daar wijzer van hoeft te worden trouwens :D

Ik werk bij mijn man in het bedrijf en sta op papier als meewerkende echtgenote en ik vroeg me af of ik aan moest toen voor de toeslag hoeveel uren dat ik werk. Ik heb namelijk geen arbeidsovereenkomst. Kreeg als antwoord van de belastingdienst, doe maar een schatting zolang je minder dan 1225 uur werkt per jaar, controleren we toch niet :$

Lekker fraude gevoelig..

3. Kirss

Kirss Lid

22 feb 2010
    25
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik heb net even met de belastingdienst gebeld. Op mijn vraag of ik wel recht heb op kinderopvangtoeslag als ik onder het aantal uren van 1225 pj zit, kon ze me niet direct antwoord op geven.

Ze laat het uitzoeken en dan word ik binnen 2 werkdagen teruggebeld. Ben beniewd..
    Ze gaf wel aan dat er bij hun niet expliciet staat dat je het níet krijgt als je eronder zit.
    Maar ik neem aan dat het urencriterium voor een zzper enigzins los staat van het aantal uren dat je werkt en daarvoor kinderopvangtoeslag krijgt.
    Ook al werk ik minder dan die 24 uur in de week, ik zal toch gewoon opvang nodig hebben, nét als dat ik nu ook maar 10 uur in de week werk, alleen dan in loondienst..

En mn dochter 2 dagen in de week door de televisie laten 'oppassen' is ook weer zoiets hè:D

Maar wat voor antwoord ze jou hebben gegeven is wel heel vreemd inderdaad! Al geloof ik het best, ze controleren denk ik lang niet alles.

Groetjes!

4. Kirss

Kirss Lid

22 feb 2010
    25
    0
    1
    NULL
    NULL
    Even een update, ik ben net al teruggebeld.
    De uren die je moet bijhouden voor de kinderopvangtoeslag staat los van het minimum van 1225 pj voor een zzp-er.

Dus je krijgt ook gewoon kinderopvangtoeslag als je onder dat aantal uur zit. Je wordt dan namelijk als freelancer gezien.
    Aan het eind van het jaar geef ik dus de urenadministratie door en de evt. facturen, ontvangen betalingen etc. En op basis van het aantal gewerkte uren krijg ik kinderopvangtoeslag.

Pfoe..even een last van m'n schouders! Om nl. recht te hebben op die 60 kinderopvangtoeslag moet ik elke week minimaal 10 uur werken. Ik werk op oproepbasis op Schiphol, en in de winter mag ik blij zijn als ik 3 uur pw mag komen werken, omdat er simpelweg niet meer is. :(

Mocht iemand met hetzelfde dilemma zitten, dan hoop ik dat je hier iets aan hebt!:D

Groetjes Kirss

Deel Deze Pagina