Gastouder persee via gastouderbureau of ook zonder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Eulalia, 6 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eulalia

Eulalia Fanatiek lid

17 okt 2012
    1.058
    949
    113
    Hallo,

Ik heb een leuke gastouder gevonden, zij staat geregistreerd bij het LRKP, is het dan noodzakelijk om toch de opvang via een gastouderbureau te laten lopen? Of krijg je gewoon de kinderopvangtoeslag van de belasting omdat registratie bij LRKP genoeg is?
    De gastouder zelf vind het prima om dit zonder gastouderbureau ertussen te doen mits we samen een contractje opstellen over op tijd betalen.
    Hoe krijgen we nu die toeslag? Met een factuur van de gastouder?

Hopelijk weet iemand antwoord op mijn vragen!

Groetjes!

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

heel simpel: nee
    Je krijgt geen KOT (kinderopvangtoeslag) zonder gob *(gastouderbureau). Je hebt het gob gewoon nodig als je dat wel wilt krijgen. Go mag wel zonder gob werken, maar dan krijg jij geen kot.

3. Eulalia

Eulalia Fanatiek lid

17 okt 2012
    1.058
    949
    113
    Echt?!
    Nou dan vind ik dat ze dat wel wat duidelijker op de site mogen zetten, nu staat er:

"In het LRKP staan alle gastouderbureaus, gastouders, kinderdagverblijven, organisaties voor buitenschoolse opvang en peuterspeelzalen die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen.

Om kinderopvangtoeslag te krijgen, moet u gebruikmaken van een kinderopvangvoorziening die in het LRKP staan. De Belastingdienst controleert dit.

Voor peuterspeelzalen kunt u geen kinderopvangtoeslag krijgen, ook al staan ze wel in het LRKP."

Er staat dus alleen dat het voor peuterspeelzaal niet kan en niet ook voor gastouders zonder gastouderbureau.

Link naar site: Wat is het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP)? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Ik zou het wel vreemd vinden als je echt geen 'kot' krijgt ook al staat ze wel in het LRKP!
    Nog meer mensen die weten dat het zo niet kan?
    Ik vind het dan eigenlijk wel geldklopperij om er persee een 'gob' tussen te laten zitten!

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Is echt zo! En geldklopperij? Ze doen er RI voor en het betalingsverkeer tussen go en vo (vraagouder).

Stel je vraag maar aan een gob als je mij niet geloofd.....

5. Eulalia

Eulalia Fanatiek lid

17 okt 2012
    1.058
    949
    113
    RI? Wat is dat?
    Ik geloof je wel, het verbaasd me alleen enorm! Misschien komt mijn reactie inderdaad een beetje over alsof ik je niet geloof.
    Betalingsverkeer kun je ook samen heel goed uitkomen lijkt me.

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

RI = risico inventarisatie kortom kijken of het huis van je go wel veilig is. Verder controleert de ggd de gastouder ook nog (maar dat is als ze in het lrkp staat).

Op zich kan het ook prima zo, doe het ook wel als ik eens inval of als ze toch geen recht hebben op kot (is dus gewoon wit en ik geef het ook netjes op).

Ik vind de functie van gob eigenlijk ook onzinnig. Betalingsverkeer deed ik vroeger ook gewoon zelf (voor 2010). RI doet de GGD ook en uitgebreider. Als je vraagouder niet betaald dan doen ze niets voor je (ze zeggen alleen het contract stop, als je vo verhuist met de noorderzon heb je daar ook weinig aan). Gezinnen vinden mij 9/10 keer (toevallig pas een gezin van een gob "gehad" waar ik niet eens ingeschreven stond). En ze durven er soms gigabedragen voor te vragen (zie ader topic met een gob voor 255 euro!).

7. Eulalia

Eulalia Fanatiek lid

17 okt 2012
    1.058
    949
    113
    Ze werkt wel met een aantal bureau's ik weet dus ook wel dat alles goed zit, heel fijn maargoed die kot willen we natuurlijk wel want we hebben er recht op, dus maar even op zoek naar het goedkoopste gob!
    Nare regeling van de overheid, alleen kot bij samenwerking gob!
    Laat ik het maar gewoon aannemen aangezien jij gastouder bent;)

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

haha!

Yep zou de gob`s ook er best tussenuit willen hebben en net als de kdv`s gewoon controle door de ggd. Zou volgens mij ook best veel geld besparen.....

9. Monique27

Monique27 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    2.096
    28
    48
    Gemert
    Hier nog een gastouder en die zegt, geloof Yolanthe maar ;)

10. JTLKIM

JTLKIM Actief lid

23 nov 2012
    157
    0
    0
    Ja ik ben ook gastouder. En zou het soms ook wel zonder bureaus willen. Kost de ouders alleen maar extra geld. En zo heel veel doen de bureaus niet eens!

MAar je berichtje van psz klopt niet. Stom dat dat zo op die site staat!
    Want je krijgt gewoon kot voor psz. Mijn zoontje gaat er ook heen.
    Je krijgt het alleen als ze in het lrk staan. Slechte site waar je die info hebt gevonden.

11. Eulalia

Eulalia Fanatiek lid

17 okt 2012
    1.058
    949
    113
    Oh oké! Terwijl je toch zou denken dat de rijksoverheid wel betrouwbaar zou zijn!
    Dankjewel! Weet ik dat ook alvast!

12. jamaila

jamaila Bekend lid

27 jun 2011
    527
    0
    0
    friesland
    helaas is dat niet mogelijk. Als gastouder mag je nooit zelf de kassiers functie hebben. Ook al ben je als gastouder een zelfstandig ondernemend gastouder, dan nog werk je onder een gastouder bureau. simpelweg omdat je als gastouder niet de kassiersfunctie mag vervullen, want dan krijg jij als vraagouder geen KOT. Dat is zo geregeld helaas. (ik ben net gestopt, ben jaren lang zelfstandig ondernemend gastouder geweest over 8 gastkindjes)

13. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Het is trouwens niet zo dat alle gob's niets voor je doen! Ik heb een gastouderbureau (onderdeel van een keten van gob's door heel NL) en wij doen wel degelijk veel voor de klant. We bemiddelen, zijn bij alle gesprekken aanwezig, helpen je met de aanvraag kot, voeren met regelmaat evaluatiegesprekken zowel met vraagouder als met gastouder. Ik weet dat er veel gob's zijn die niet veel meer doen dan de kassiersfunctie vervullen, maar dat is dus niet altijd zo!

Deel Deze Pagina