Gastouder van een andere cultuur/religie/afkomst

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door 2mam2, 20 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dat is net welke afspraken je maakt toch? Hier is nadrukkelijk de afspraak dat de gastkindjes meedraaien in mijn gezin. Dus we doen alles net als normaal, als er een gastkindje mee eet, dan bidden we gewoon voor het eten. Het staat ook in je voorwaarden en je omschrijving; wij zijn een christelijk gezin. We zingen heus niet heel de dag psalmen hoor, echt niet, maar we zijn uiteraard niet 'neutraal' tijdens de oppas want dan zou je je eigen identiteit verloochenen. ( Nu zijn ook al mijn oppas kindjes christelijk en kerkelijk actief, dus dat maakt het helemaal makkelijk. Ik vind het vanzelfsprekend dat als ik mn buurmeisje op bed leg tijdens de oppas ( dan pas ik bv tot 21u op en ga ik dus om 19.30 naar het huis van de buren en leg haar daar op bed ) ik haar vraag of ze altijd nog een verhaaltje leest voor het slapen, en de kinderbijbel op haar nachtkastje ligt, dat je die leest. Dat zou een oppas met andere achtergrond toch ook doen in dat geval?

2. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf een moslima (zo wordt je geboren). Ik draag geen hoofddoek, ik bid niet 5 keer per dag en ik vast ook niet. Ik drink alchohol, ben getrouwd met een katholiek "opgevoede" man.

We eten thuis geen varkensvlees, met ramadan drinken we niet, mijn zoontje zal besneden worden. Ik weet hoe ik moet bidden en zal normen en waarden van mijn geloof altijd met me dragen en dat overbrengen aan "mijn" kinderen.

3. lies276

lies276 Niet meer actief

Hier ook zo.
    Wij vinden het fijn om een gastouder te hebben die qua levensovertuiging/ opvoeding naadloos aansluit op ons gezinsleven.
    Ik zou dus nooit kiezen voor een islamitische gastouder.

4. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Ik vraag me ook altijd af hoeveel kans een man heeft als gastouder.
    Zou dat een no-go zijn voor jullie?

5. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik zou sowieso al nooit voor een gastouder kiezen, het spreekt mij totaal niet aan en vind een 4 ogen beleid veel prettiger.

Ik zou ook nooit voor een kdv kiezen dat bewust een religie voert, ongeacht welke religie dat dan is.

mochten er mensen werken die wel gelovig zijn maakt mij dat niet zoveel uit, ze mogen er ook best over vertellen maar ik vind het niet nodig dat mijn kind bijvoorbeeld moet bidden voor het eten oid.

6. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou überhaupt nooit voor een gastouder kiezen, maar dat is de vraag niet.

De leidster op de groep van onze jongste is moslima. En euhm kan mij het verder schelen, als ze haar geloof maar niet opdringt aan m'n kind. En dat geldt ook voor katholieke of christelijke leidsters dus dat maakt daarin niet uit.

Ze is super lief voor ons kind en hij is dol op haar, helemaal prima dus.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nee hier geen no-go. Als ik zie hoe mijn man omgaat met onze kinderen en vele andere mannen dan zou ik dat alleen maar goed vinden. Mits het goed voelt uiteraard, maar dat is logisch.

8. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Eerlijk gezegd voor mij wel ja. Hoe lullig het ook is...

9. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16
    Wij zouden ook niet kiezen voor gastouders met een culturele/ religieuze achtergrond. Dat was ook altijd mijn eerste vraag die ik stelde toen ik op gesprek was bij gastouders. Soms kon je het al zien als je in huis kwam en dan was het gesprek al gauw ten einde.
    Wij zelf willen ook niks weten van andere culturen of religies.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.069
    113
    Een gastouder is voor mij persoonlijk uberhaupt een no-go. Ik hecht veel waarde aan het 4 ogen principe. Maar een man of vrouw maakt mij niet uit. Hier hebben ze op het kdv ook een mannelijke leider en dat is super leuk, zeker voor de oudere jongetjes.

11. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Wat kortzichtig. Wil er nog heel veel over schrijven maar ik ga het niet doen. Denk wel dat je heel veel mist.

12. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16

13. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Mag ik vragen hoe je daarbij komt en wat je daar precies mee bedoelt?

14. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36

15. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Net zoiets als dat een leerkracht op ren openbare school niet mag bidden voor het eten. Als ouder kies je voor een regulier kdv, dus dan mag je verwachten dat kinderen geen religies meekrijgen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Op de reguliere kdv's waar ik werkte mocht je niet uitgebreid gaan zitten bidden waar de kinderen bij waren. Omdat het geen christelijke/islamitische/boeddhistische enz kdv's waren.

17. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Dat vind ik ook wel een beetje jammer ja. We leven met zo'n 200 culturen hier in nederland. Als iedereen zo een instelling zou hebben zou er wel erg veel verdeeldheid zijn en zou het wel een heel trieste bedoening worden.

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Een andere culturele achtergrond lijkt me niet snel een probleem. Zolang er maar correct Nederlands wordt gesproken vind ik het prima als ze andere cultuur meekrijgen. Daarbij ga ik ervan uit dat de ander ook wat relativeringsvermogen heeft. Ik ben me erg van bewust dt wij veel dingen op een bepaalde manier doen, gewoon omdat we dat zo gewend zijn. Dat een ander dat dan anders doet, vind ik prima. Maar qua basisprincipes vind ik wel dat je het met elkaar eens moet zijn. Als voorbeeld, prima als mijn kind bij jou thuis zijn schoenen uit moet doen. Maar niet prima als je hem verteld dat mama's die veel werken slechtere moeders zijn.

Dat maakt religie ook wel iets lastiger. Een heel aantal standpunten kan k het gewoon niet mee eens zijn. En wil ik echt niet dat mijn kind constant meekrijgt. Hij mag best weten dat er mensen fundamenteel anders denken dan papa en ik, maar er constant door omgeven worden is wel een ander verhaal. Maar dat betekent zeker niet dat mijn kinderen niet naar een christelijk of islamitische gastouder zouden kunnen. Een goede kennis van mij is redelijk streng islamitisch, wij zien de wereld qua religie heel anders, maar zij is juist heel open in haar houding. Wil graag weten waarom ik op bepaalde wijze naar dingen kijk. En vertelt weliswaar graag over haar religie en visie, maar dringt deze niet op. Iemand als zij zou, zeker voor mijn oudste die geschiedenis en religie heel interessant vindt, een hele goede gastouder zijn. Hij zou veel kennis van haar opdoen en tegelijkertijd zijn eigen mening kunnen vormen. Dat lijkt mij juist prima.
    Hetzelfde geldt trouwens voor mij ook wel qua politieke voorkeur. Ik kan mij niet voorstellen dat mijn kinderen ooit opgevangen zouden worden door een pvv-stemmer. Onze wereldbeelden liggen dan te ver uit elkaar, maar als iemand genuanceerd en netjes uitleg kan geven en mijn kind verder zijn eigen ontwikkeling laat doormaken, dan zou het wel kunnen.

19. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Dat is dan wat jouw ervaring is, maar ik mocht zeker wel gewoon mijn geloof uitdragen en belijden op de kdv's waar ik gewerkt heb.

20. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Heel kortzichtig, ja. Ken ook kinderen die (niet per se bewust) totaal niet in aanraking komen met andere achtergronden dan die zij zelf hebben. Wereldvreemde kinderen krijg je daarvan.

Deel Deze Pagina